Kada se pojavio u app prodavnicama, Instagram je bio mala društvena mreža namenjena ljubiteljima fotografije koji uz pomoć mobilnog telefona i prepoznatljivih filtera mogu da kreiraju odlične snimke. Skoro 12 godina kasnije, Instagram je i mnogo više od toga. Doduše, reći da je ova aplikacija “mnogo više od jedne društvene mreže” može imati dvojako značenje, a ovoga puta se nećemo baviti Instagramom kao delom naše svakodnevice, već njegovom potrebom da, naročito u poslednje vreme, u sebe integriše najbolje od konkurencije.
Sve je počelo sa Snapchat pričama i čuvenim filterima koje je Instagram, na vrhuncu njihove popularnosti, usvojio kao format sadržaja koji će i sam nuditi svojim korisnicima. Instagram Reels, koji su nam takođe na raspolaganju, očigledan su odgovor Instagrama na megapopularan TikTok.
Još jedna društvena mreža kojoj verovatno treba da imponuje što jedan social media gigant želi da je prilagodi sebi jeste BeReal koja je, uprkos tome što postoji već dve godine, tek sredinom 2022. doživela pravi “bum”. Ovo nas, naravno, ne treba čuditi budući da mlađe generacije prednost daju iskrenosti, kao i formatima koji nisu trajni već nestaju posle 24 časa, što je mnogo zabavnije i dinamičnije.
Najjednostavnije objašnjeno, BeReal je mreža koja slavi autentičnost i istinitost datog trenutka, koliko god on bio običan, a možda čak i dosadan. Naime, svakog dana u nasumično vreme korisnici dobijaju notifikaciju da je vreme da “budu stvarni”. U roku od dva minuta, a uz simultano korišćenje prednje i zadnje kamere, treba zabeležiti ono što u tom trenutku radite koliko god to bilo neglamurozno. Već na početku vam je jasno – “sirovi” BeReal je skoro pa sušta suprotnost “nameštenog” Instagrama.
“Nastanak jedne ovakve društvene mreže posledica je decentralizacije funkcija Instagrama”, navodi Nikola Jagodić, digital marketing specialist agencije Smartpoint, i dodaje: “Ovo je odlična prilika za sve one koji svoje ideje zasnivaju na mikro nišama – reč je o trenutno najpopularnijem polju razvoja startapova gde je fokus na jednu usku ciljnu grupu ili jednu funkciju (feature) određene aplikacije”.
Foto: Screenshot BeReal
Prvi potez Instagrama da uhvati talas popularnosti ovakvog formata je uvođenje Dual opcije koja omogućava da svoju priču snimite istovremenim korišćenjem obe kamere – takođe bez filtera. Međutim, iako se Instagram Dual pojavio u slično vreme kada je BeReal počeo da privlači pažnju, iz Instagrama su naglasili da je reč o opciji koju su testirali već godinama unazad, a da se ovo vremensko poklapanje dogodilo slučajno.
Sada, Instagram testira novu opciju, IG Candid Challenges, koja je navodno inspirisana BeReal aplikacijom, a zapravo je njena stopostotna kopija. Da li vam podsetnik da zabeležite ono što trenutno radite svakog dana u različito vreme zvuči poznato? Tako smo i mislili.
IG Candid Challenges opcija i dalje je u fazi testiranja, i to internog, a tek treba doneti odluku kada će biti dostupna i široj javnosti, pa čak i da li će se to uopšte desiti. Ipak, ukoliko popularnost BeReal mreže nastavi da raste, nesumnjivo je da će Instagram želeti svoj deo kolača.
“Instagram imitira gotovo svaku novu društvenu mrežu integrišući slične funkcije u svoj ekosistem čime želi da zadrži korisnika od potencijalnih migracija na nove kanale. Na ovaj način Instagram centralizuje sve postojeće funkcije u jednu aplikaciju. I ne samo to – u svoju drugu aplikaciju, Facebook, uvodi iste funkcije koje i sam poseduje. Posledično, Facebook i Instagram postaju konkurencija jedno drugom, a da prosečan korisnik uopšte ni ne primeti razliku između njih”, objašnjava Jagodić naglašavajući da pojavljivanje novih društvenih mreža zapravo pruža slobodu korisnicima da biraju kakav format sadržaja žele da gledaju i stalno tragaju za nečim novim što im je, uostalom, u prirodi.
S obzirom na veličinu tržišta, razvoj konkurencije i same digitalne trendove, verovatno ne bi trebalo da krivimo Instagram što želi da ostane na vrhu prilagođavajući svoje formate kreiranja sadržaja onome što je u datom trenutku popularno, koliko god nam to na krajnje ličnom nivou možda smetalo. No, pitanje koje je ovde najpre potrebno postaviti jeste: da li je autentičnosti uopšte mesto na Instagramu?
Uprkos tome što, pod uticajem TikToka, na Instagramu sve češće možemo da vidimo stvarnost koja nije ulepšana, i dalje dominira sadržaj koji je instagramičan – savršeno osmišljen, doteran, estetičan, ali mahom namešten, neiskren, onakav kakav Instagram voli. I zaista, koliko je ljudi koji se oglušuju o trenutnu Instagram estetiku? Želeli to da priznamo ili ne, stalo nam je do toga da svoj stil života predstavimo kao skoro pa idealan, koliko god zbog toga morali da se pretvaramo.
Foto: Unsplash
BeReal nije ništa od toga. Na discovery feedu naići ćete na gomilu mutnih snimaka usled lošeg osvetljenja, nespretnih kadrova i smešnih selfija. Čini se da nikoga nije briga kako će finalni proizvod izgledati niti šta će drugi korisnici o tome misliti. Čini se da je na kraju krajeva sve samo zabava.
Za sada, ideja ove mreže je da njeni korisnici dele svoje svakodnevne misli i stvari koje rade, spontano i prirodno, kao nekada na Facebooku, a ne da stvaraju bazu pratilaca zahvaljujući kojoj će u nekom trenutku postati influenseri. Ovo znači da BeReal ima na neki način tradicionalniji, zaista društveni koncept, ali nažalost, pitanje je koliko će kao takav danas uspeti da opstane – gotovo svaka alterantiva u nekom trenutku postane mejnstrim.
Svoju popularnost BeReal verovatno duguje činjenici da smo se zaista umorili od isforsiranih sadržaja. Pa ipak, iako nas ne može naterati da zaista “budemo stvarni”, može nas makar podsetiti na vremena kada smo sve ovo shvatali drugačije. Ko zna, možda poželimo da im se vratimo.
A Instagram? Nikola Jagodić, digital marketing specialist agencije Smartpoint, smatra da će kompaniju Meta kad-tad stići ovakvo nasilno preuzimanje funkcija drugih aplikacija i da je pitanje trenutka kada će taj balon pući usled previše “usisanih” sadržaja.
Možemo li to da zamislimo? Verovatno ne. Ali to ne znači da nije izvesno.
Foto: Nikola Jagodić, Digital Marketing Specialist, SmartPoint Adria
Za Marketing mrežu tekst napisala: Ivana Tomić, Brand Specialist, SmartPoint Adria