REGION – Rezultati IAB Croatia studije Online AdEx pokazuju da se ukupna vrednost investicija u online oglašavanje u Hrvatskoj tokom 2021. procenjuje na više od pola milijarde kuna, tj. 89.970.000 evra, a na temelju prikupljenih podataka prognozira se nastavak rasta od gotovo 8% u 2022. godini.
IAB Croatia predstavio je prvu hrvatsku procenu investicije u online oglašavanje, IAB-ov Online Advertising Expenditure (AdEx), dugo iščekivanu procenu struke – čime je hrvatsko digitalno tržište prvi put dobilo vredne podatke na temelju istraživanja profesionalne i nezavisne organizacije kojoj je u fokusu razvoj digitalnog i interaktivnog marketinga, a okuplja ključne aktere na tržištu. Vodeći ekonomist IAB-a Europe Daniel Knapp sažeo je to na način da živimo u vremenima geopolitičkih nesigurnosti i potpunog preobražaja oglašivačke industrije, stoga su razumevanje tržišta i predviđanje njegova razvoja IAB-ovim AdEx-om presudni za sve koji komuniciraju u digitalu.
DOMAĆI IZDAVAČI DRŽE GOTOVO DVE TREĆINE DISPLAY OGLAŠAVANJA
Najveći udeo u 2021. godini ostvaruje display oglašavanje (statični, animirani i video formati) sa 39%, nakon čega sa 19% sledi oglašavanje na pretraživačima, kao i oglašavanje na društvenim mrežama. Procenjuje se da će ti kanali nastaviti dominirati i u 2022. godini. Trećina ulaganja u display oglašavanje odnosi se na video formate, a čak polovina display oglašavanja zakupljuje se programatski.
KORISNICI I OGLAŠIVAČI NAJVIŠE SU NA MOBILNIM UREĐAJIMA
U online oglašavanju dominira oglašavanje na mobilnim uređajima – dok je u 2021. udeo mobilnog oglašavanja u ukupnom online oglašavanju iznosio 72%, za 2022. predviđen je trend daljeg rasta i dominacije te će mobilno oglašavanje preuzeti 77% ukupnog online oglašavanja. Zanimljiva je činjenica da čak 80% korisnika konzumira video sadržaj na mobilnim uređajima, a predviđa se da će ta brojka narasti na 85% u 2022.
DOMINACIJA GLOBALNIH PLATFORMI
U oglašavanju na društvenim mrežama vidljiva je dominacija kompanije Meta Inc: Facebook ima udeo od 54%, Instagram drži 39%, dok sve ostale društvene mreže zajedno čine tek 7% ukupnog social oglašavanja u RH. Procenjena je tendencija rasta Instagrama u 2022. U video oglašavanju takođe dominiraju globalne platforme, gde gotovo 60% ulaganja odlazi na YouTube, a dodatnih 26% odlazi na Facebook.
Kategorija Classifieds, koja se odnosi na objave individualnih oglasa korisnika, a koja jeste deo IAB standarda, nije prikazana u ovom izveštaju, ali obuhvaćena je istraživanjem po kojem se vrednost kategorije u 2021. godini procenjuje na 15 mil. evra.
Više informacija na sajtu HURA-e.