Marketing mreža ove godine obeležava svoj prvi veliki jubilej – 10 godina uspešnog poslovanja. Tim povodom, razgovarali smo sa kolegama iz kompanija i agencija, saradnicima i partnerima, koju ulogu u razvoju tržišta marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih deset godina ima Marketing mreža. Vedran Ivanković, Business Development Director, Kliping Beograd rekao je…
Ocenite tržište marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih 10 godina?
Kada bi trebalo opisati komunikacije u prethodnoj deceniji jednom rečju, mogli bismo da kažemo da je bilo dinamično. Od 2007. godine, kada se pojavio prvi iPhone odnosno pametni telefon na tržištu, utisak je da su se komunikacije ubrzale nebrojeno puta. Sve i svi su postali dostupniji. Od slanja saopštenja faksom i mejlom došli smo do društvenih mreža i toga da, ako ne odgovorite korisniku u roku od nekoliko minuta, na nekom od kanala, kreću negativni komentari.
Srbija je pre 10 godina lako pratila svet s obzirom na to da su iskustva iz sveta postala dostupnija širenjem baza znanja. Otvorila su se neka zanimanja, i na strani klijenata i u agencijama, koja nismo ni mogli da pretpostavimo da će postojati, a posebno ne u domenu komunikacija.
Čini se da su komunikacije mnogo brže doživele industrijsku revoluciju 4.0 i to mnogo pre nekih drugih industrija. Srbija nije bila izuzetak. Brojne kampanje smišljene i realizovane kod nas mogu da stanu rame uz rame sa kampanjama iz sveta i to su pozitivne stvari koje su se dogodile.
Dobar primer za transformacije je i medija monitoring industrija. Počeli smo od prikupljanja objava i izračunavanja komercijalnih vrednosti, a došli smo do trenutne situacije da svi ti podaci koje prikupimo postaju značajan izvor poslovnih informacija tako da se cela industrija pomera u smeru media inteligence.
Ono što je negativno jeste što je urušen ugled struke time što je prestalo da funkcioniše PR društvo. Izgubljeno je mesto gde su kolege mogle da rade na unapređenju etičkih standarda, razmena ideja i znanja, kao i da evaluiraju svoj rad. To je nešto što treba promeniti i to vrlo brzo.
Koju ulogu, po Vašem mišljenju, u razvoju tržišta u proteklih 10 godina ima Marketing mreža?
Marketing mreža je postao kredibilan stručni medij koji prati sve šta se dešava na polju komunikacija, takođe, u proteklih 10 godina napravljen je značajan iskorak i u organizovanje strukovnih konferencija nešto je što je dodatno dalo na značaju Marketing mreži.
Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete? Zašto?
Forum Izazov je dobro mesto gde može da se čuje nešto novo, razmene ideje sa kolegama i da se povezuje sa novim kolegama. Umrežavanje kolega je ono što je korona zaustavila i nije isto sve od kada traje pandemija i važe posebna bezbednosna pravila, ali u 2022. godini verujemo da će, uz vakcinaciju, biti moguće održavanje stručnih skupova.
Handle with care – u kom kontekstu ćemo koristiti ovu frazu u 2022. po Vašem mišljenju?
Korona virus je promenio mnoge stvari. Čini se da je sa početkom pandemije empatija ušla na velika vrata i pokazalo se da su pravi lideri oni koji pokazuju empatiju prema drugima, ali i ličnu ranjivost. Niko nije savršen, greške se događaju, a mi moramo da vodimo računa o sebi i ljudima oko sebe. Superheroji su postali oni koji pokazuju te dve osobine, a one su obe sublimirane u ovoj izreci.
Brendovi su postali svesni da moraju da pokažu empatiju kako bi njihovi konzumenti nastavili da na njih gledaju na isti način kao i do sada. Samim tim pokazivanje empatije je postala obaveza u bilo kojoj vrsti komunikacije.