Konferencija posvećena internet oglašavanju, Digital Day, održana je 14. maja u Domu omladine sa veoma zanimljivom temom: “Oglašavanje u doba multi ekrana”. Tema je odabrana više nego odlično, jer sve više ljudi i kod nas i u svetu upotrebljava paralelno nekoliko medija (tvituje se dok se gleda TV emisija, igraju se online igrice za vreme gledanja TV serije i slično). Aktuelnost teme potvrdili su kako predavači iz inostranstva tako i posetioci konferencije.
Ukratko, Digital Day je organizovan uspešno, sala je tokom celog dana bila puna (što nije lak zadatak kada vam program traje osam sati), a inostrani predavači izneli su pred domaću publiku svoje najnovije “proizvode”.
Tvitovalo se dosta, posetioci su uživali u osmišljenim pauzama (Moritz sladoledi su bili hit, kao i štand Erste banke na kome su se dobijali pokloni ukoliko ste među prvih 20 koji se u određenom trenutku “čekiraju” na Foursquare mreži na lokaciji “Erste Banka@Digital Day”).
Pored čuvenog networkinga i dobre organizacije, nekoliko ključnih informacija izbilo je u prvi plan:
- Tržište oglašavanja na internetu i dalje beleži rast u Srbiji.
- Čak 36% Srba gleda TV dok koristi i druge uređaje (multi ekrani).
- Facebook profile ima oko 3 miliona Srba, dok Twitter naloge ima njih 460.000 (Vladimir Aranđelović, Predsednik Upravnog odbora – IAB Serbia).
- Srbija ne zaostaje za evropskim internet trendovima: 65% evropske populacije je online i 52% srpske.
- Prosečno se u Srbiji na nedeljnom nivou utroši vremena na sledeće medije: TV – 16,9 sati, internet – 13 sati, radio – 13,1 sati, dnevne novine – 4,4 sati i magazini: 3,5 sati. / Zanimljivo je da je radio postao “dobitnik” uz pomoć interneta, jer se sve više sluša online.
- Upotreba tablet uređaja u Srbiji je još uvek na niskom nivou u odnosu na EU (2% u Srbiji, 10% u EU) / što je najverovatnije pokazatelj ekonomske situacije.
- Zanimljivo je pominjanje termina “Silver Surfer” (stariji od 55 godina koji surfuju na internetu). Ne treba ih zanemariti, kod nas 13% njih aktivno koristi internet za komunikaciju, slušanje radija, blogove, mejlove,… (Alison Fennah – IAB Europe).
- Sve više kupaca u EU zemljama koristi smart telefon na mestu kupovine: upoređuju cene sa drugim mestima prodaje, proveravaju online informaciju o proizvodu, iako čak 60% brendova i dalje nema sajtove prilagođene mobilnim uređajima (Caroline Henne – GfK).
- Tržište se definitivno promenilo. U svetu multi ekrana potrebno je izboriti se za pažnju i zadržati je.
- Glavna je poruka koja se šalje, a ne vrsta medija koja se koristi. Za svaki sadržaj važno je dodati vrednost i iskustvo do koga je nekome stalo. (moćna poruka + dobra naracija + kolektivno iskustvo).
- Sve je više product placement-a tako da će možda u bliskoj budućnosti nestati klasičan advertising (Tom Bowman, – Global Advertising Sales, BBC Worldwide).
- Sve više kompanija u svetu investira u kreiranje video sadržaja. Javlja se “ekonomija pažnje” – cilj je privući pažnju za što kraće vreme.
- Prvih 30 sekundi nekog video sadržaja određuje da li ćete to nešto gledati u narednih 30 minuta ili 3 sata (kao trejler na osnovu koga odlučujete da li ćete pogledati određeni film).
- Dobar video sadržaj kreira viralnost, širi se po internetu, ljudi ga “dele”, a cilj svakog brenda jeste da se priča o njemu.
- Brendovi postaju kreatori sadržaja i mediji sami po sebi (Andy Chen, CEO – Preview Networks).
Zanimljiv je bio i lokalni panel sa predstavnicima digital agencija, medijima i klijentima (Httpool, Telegraf, Ringier Axel Springer, Fastbridge, ERSTE bank, Huge Media). Na tržištu Srbije potrebno je i dalje edukovati marketing struku, ali i klijente o digitalnom oglašavanju, a profesionalci u digitalu se uče kroz praksu, jer je takvo online tržište – brzo se menja. Važno je imati timove koji se razumeju u digital, ali isto tako i raspolagati budžetom koji dozvoljava adekvatnu digitalnu kampanju koja će dati rezultate. Na kraju dana važan je čuveni ROI.
Digital Day je sigurno zatalasao sve koji su slušali konferenciju, a definitivno je promovisao pre svega internet kao vrstu medija sa (i dalje) najvećim rastom kod korisnika. Ostaje nada da će direktori kompanija u Srbiji početi da shvataju koliko je sve to značajno i pojačati svoja ulaganja u online, jer je to investicija koja se definitivno isplati, a lako je merljiva.
Autorka: Jasmina Krstić Latinović
[…] Doba multi ekrana – Digital Day 2013 […]