Marketing mreža pokrenula je seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2018, u kojima direktori agencija iz Srbije ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Nina Martinović, direktorka agencije Kreativa Unlimited.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Koliko je ona bila (ne)uspešna za agencije u Srbiji?
Gledano iz perspektive agencije Kreative Unlimited ova godina je bila na sličnom nivou kao 2017. s tim što se u značajnoj meri povećao izvoz naših usluga, kao i lista klijenata iz inostranstva koja je stalno u porastu. Što se ukupnog stanja za našu industriju tiče, tržište postaje sve dinamičnije i ima tendenciju blagog rasta, a to dovodi i do jačanja konkurencije.
Koje trendove ili izazove možemo da očekujemo u 2019.?
Najveći izazov sa kojim će se agencije u Srbiji suočiti i sledeće godine jeste transformacija ili evolucija agencijskog modela, gde agencije moraju da se prilagode da bi ostale relevantne i potrebne. Glavni izazovi se odnose na razvoj novih tehnologija i novih dimenzija upotrebe podataka, promena medijskih navika i razumevanje „novih“ medijskih kanala i možda i najvažnije, zadržavanje kreativnih talenata u tradicionalnim kreativnim agencijama kada postoje nova, izazovnija i bolje plaćena mesta za rad.
Poslovni savet – kako da agencije bolje posluju u 2019.? Šta je potrebno da uradimo na nivou struke, agencije, pojedinca?
Naša struka u Srbiji bi imala mnogo koristi od boljeg i kolaborativnijeg udruživanja. U tom smislu pozdravljam sve napore Marketing Mreže na praćenju dešavanja na našem tržištu uključujući i izveštaj o uspešnosti poslovanja agencija. Jedan od glavnih zadataka naše struke bi bio da zajednički utiče na državne institucije, akademsku zajednicu i obrazovne ustanove, da brže i kvalitetnije uvode nove obrazovne profile koji bi odmah posle studija mogli da se uklope u marketing organizacije različitih profila. Agencije – brže strukturne promene unutra svoje organizacije da bi se odgovorilo na vreme na izazove pred kojima se naša industrija nalazi. Pojedinci – stalno i brzo učite jer to je način da se bude stanovnik 21 veka.