REGION – Konsultantska kompanija VETTURELLI sprovela je istraživanje među 30-ak hrvatskih digitalnih kompanija s ciljem dobijanja uvida u dizajn organizacija i principe rada tih kompanija. Fokus istraživanja je stavljen na organizacijsku kulturu i sistem vrednosti, interne procese i upravljanje ljudskim resursima, a rezultat su uvidi u modele, metodologije i alate koje digitalne kompanije koriste u svojim upravljačkim i radnim procesima.
Istraživanje je pokazalo kako su hrvatske digitalne kompanije agilne, fleksibilne, otvorene za kolaboraciju i transparentne, a veliki fokus posvećuju razvoju i autonomiji zaposlenih, te privlačenju talenata.
Digitalna organizacijska kultura danas je prepoznata kao važan element uspešnog poslovnog modela, a u vremenu kada brojne kompanije prolaze proces digitalne transformacije, razumevanje kako funkcionišu digitalne kompanije postaje još bitnije.
„Digitalne (native) kompanije razumeju koliko je bitna jaka interna kultura i svesne su da je ona motor koji omogućuje njihov brzi razvoj te prilagođavanje tržištu i novim tehnologijama. Postalo je uobičajeno da se digitalni poslovni modeli i principi rada uzimaju kao benchmark u definiranju procesa tradicionalnih kompanija“ – pojasnila je Sanja Petek Mujačić, partnerja i business transformation konsultant u Vetturelliju.
Ključni uvidi iz istraživanja:
• Prilagođavanje i reagovanje na promene u okolini, sistem izgrađen oko kupca (customer centric) te fleksibilnost glavni su elementi u upravljanju organizacijama
Kao ključnu karakteristiku vodeći ljudi digitalnih kompanija istaknuli su agilnost i responzivnost organizacije (29,2%), koja označava sposobnost organizacije da oseti promene u okolini i odgovori na njih efikasno i efektivno, što se povezuje s upotrebom digitalne tehnologije. Na drugom mestu ispitanici su naveli otvorenost kolaboraciji (20.1%), a zatim Customer centric model (17%).
Digitalne kompanije su fleksibilne (71%) i izbegavaju klasičnu šemu vertikalnih struktura. Sanja Petek Mujačić navodi: “Za razliku od tradicionalnih organizacija, koje svoje poslovanje temelje na dugim fazama istraživanja i razvoja, digitalne organizacije komuniciraju s ciljanom publikom u ranoj fazi, testiraju i plasiraju proizvod na tržište te ga u skladu s povratnim informacijama nadograđuju”.
• Otvorena komunikacija, jaka kultura i plan razvoja zaposlenih ključni su u upravljanju internim resursima
Vodeći ljudi digitalnih kompanija su na prvom mestu kao najvažniji interni resurs istaknuli dobru atmosferu i timski duh (83%), zatim rad na zanimljivim i izazovnim projektima (70.1%) te kreativnost (41.7%) kao ključne elemente u izgradnji odnosa sa zaposlenima (sadašnjim i potencijalnim). Uobičajena praksa je redovni feedback na rad zaposlenih kod 70% kompanija, a 60% ispitanika ima razvijen sistem valorizovanja i nagrađivanja zaposlenih za lični doprinos rada na projektima.
• Jasna vizija i strategija i usklađen sistem vrednosti čine kulturu snažnijom
Digitalne kompanije vrlo su aktivne u internoj komunikaciji, neguju kulturu transparentnosti i otvorenosti. Sa zaposlenima razgovaraju o ciljevima, vrednostima i promenama. Često postoji jasan „interni kodeks ponašanja“ (vrednosti su definirane kod 86%, a poželjna ponašanja kod 68% ispitanika).
Ovaj uvid u tržište mogao bi potaknuti tradicionalnije hrvatske kompanije na razmišljanje o važnosti organizacijske kulture, kao i njenoj ulozi u procesu digitalne transformacije jer i prema svetskim istraživanjima čak 62% prepreka uspešnoj transformaciji kompanija dolazi od neusklađene organizacijske kulture i ciljeva.
Digitalna transformacija ne uključuje samo organizacije kojima je upotreba tehnologije ključna za razvoj proizvoda i usluga već se odnosi na sve kompanije koje razumiju važnost prilagođavanju tržištu i digitalnom dobu. Reč je o transformaciji koja u prvi plan stavlja čoveka i njegovu ulogu u procesnim i tehnološkim promenama.