Ukoliko dovoljno dugo živite na ovoj planeti, onda se sigurno sećate početaka društvenih mreža, a uz (potencijalno) blagu neprijatnost se sigurno sećate i sadržaja koji ste tada objavljivali. Ni nalik ovom danas, zar ne? Društvene mreže su već same po sebi promenile način na koji komuniciramo, način na koji posmatramo i sebe i druge, pa čak i način na koji radimo i obavljamo najbazičnije, svakodnevne aktivnosti. I, kao što smo navikli, one nastavljaju da menjaju – sve.
Tokom 2022. godine desilo se nekoliko ključnih trenutaka zbog kojih nam je odmah bilo jasno da ulazimo u još jednu novu eru koja će, ako možemo već sad da zaključimo, ići u pravcu “dva A” – autentičnosti i alternative.
BeReal
Koliko ste smeli od 0 do instalirali ste BeReal i nije vam problem da objavite ono što zaista radite u trenutku kada vam stigne notifikacija “Time to BeReal”? Ova aplikacija vratila nas je na početak društvenih mreža kada smo bili u prilici ne samo da pratimo šta naši prijatelji rade (bez da nas u tome prekidaju reklame), već i da to činimo “sirovo”, bez bilo kakvog filtera. Korisnicima je dosadio “upeglani” sadržaj i uželeli su se iskrenosti, stvarnih priča i realnih ljudi. Uz to, listanje BeReal objava beskrajno je zabavno jer su osobe tamo izuzetno kreativne i 100% spremne da nas puste u svoju svakodnevicu, koliko god ona bila “neestetična”.
Dokaz da ovakav pristup društvenim mrežama zapravo ima potencijala jeste potez Instagrama da zadrži svoju publiku i “bude kul” time što je uveo identičnu opciju pod nazivom “Candid Challenges”. Tako, u 2023. možemo da očekujemo porast popularnosti ovakvog sadržaja, kao i zdravijeg konzumiranja društvenih mreža.
NFT
Početak 2022. obeležilo je lansiranje NFT-ja kao statusnog simbola na Twitter-u – ova društvena mreža je u januaru omogućila korisnicima koji plaćaju “plavu značku” da pokažu svoje NFT-jeve na profilnim fotografijama čime se mogu izdvojiti od ostalih. Do septembra iste godine, i Meta je uvela ovu opciju na Facebook-u i Instagram-u, ali samo za korisnike u Sjedinjenim Američkim Državama.
Mnogi veruju da je NFT tu da ostane budući da su njegove mogućnosti neograničene i prevazilaze puko kolekcionarstvo ili razmenu tvitova, fotografija i drugih sadržaja na društvenim mrežama. Naravno, najveći potencijal ogleda se u poslovnoj i ekonomskoj primeni.
Foto: unsplash.com
Novi Google
Kad god da ste počeli da koristite Google pretraživač, verujemo da nije prošao dan da se niste zahvaljivali na ovom “čudu” tehnike. Upravo zato će vam možda biti čudno da danas skoro 40% mladih ne koristi Google za pretraživanje informacija već – TikTok! Pojedini i Instagram. A, oni malo stariji i mudriji ChatGPT.
Nemoguće je reći da će Google kao takav ikad prestati da postoji, ali činjenica je da će morati da prilagodi svoje načine pretrage kako bi odgovorio na potrebe za još bržim dolaskom do željenih informacijama, bez mnogo gubljenja vremena.
Zamena za Instagram
Iako je Instagram i dalje jedna od najpopularnijih društvenih mreža od koje ne odustaju niti korisnici, niti brendovi, niti marketari (a ne bi ni trebalo), primetna je migracija na neke druge platforme, kao i porast popularnosti onih društvenih mreža koje ne moraju čak ni da mu pariraju u pogledu sadržaja. TikTok i BeReal koji vam prvi padaju na pamet nisu jedini – tu su i Glass, Grainery, Tumblr, LinkedIn, Hive Social, Mastodon…
Težnja korisnika da pronađu nove društvene mreže na kojima će provoditi vreme može imati veze sa njihovom potrebom za drugačijim sadržajem, ali takođe i željom da i sami budu drugačiji, možda čak i iskreniji prema sebi i onome što jesu.
R.I.P. Twitter
“Najslađe” je došlo pred sam kraj 2022. godine, a to je kupovina Twitter-a od strane Ilona Maska što je uzrokovalo da ova društvena mreža kakvom smo je do tada poznavali – jednostavno nestane. Zaista je pitanje u kom pravcu će se Twitter dalje razvijati, ali mnogi korisnici su ujedinjeni u ideji da toj, takvoj zajednici više ne pripadaju.
Posledica je ponovno traženje alternative (Mastodon je jedna od njih), ali i upravljanje prema činjenici da je “sloboda izražavanja suviše važna da bi se dozvolilo jednoj osobi ili kompaniji da njome upravlja”. Zapravo, ovo zvuči kao nešto što je primenljivo mnogo šire od bilo koje društvene mreže.
Za Marketing mrežu tekst napisala:
Ivana Tomić, Brand Specialist, SmartPoint Adria