Tina Miličić, Senior specijalista za employer brending i kulturu, Atlantic Grupa dobitnica je Mark Awards priznanja u kategoriji Employer Branding/Internal Communications Manager of the Year. Tim povodom razgovarali smo sa njom u kojoj meri je employer branding presudan za uspeh jedne kompanije na tržištu.
U kojoj meri je employer branding presudan za uspeh jedne kompanije na tržištu? Zašto?
Krenuću obrnutom logikom pa ćemo lako doći do odgovora na ovo pitanje – za uspeh kompanije na tržištu zaslužni su ljudi, a za privlačenje, zadovoljstvo i zadržavanje uspešnih ljudi zaslužan je dobar employer brend. Ovde imam jednu važnu napomenu – dobar brend poslodavca je onaj koji je iznutra dobro postavljen. Nema te kampanje koja može zaposlenima prodavati prazne priče.
Koju ulogu u prevenciji burnout sindroma u kompanijama ima sam menadžment?
Ako želite preduprediti burnout svojih ljudi treba graditi kulturu koja ne poznaje preuzimanje poslova za koje kompanija nema kapaciteta u ljudima, rad do sitnih noćnih sati, pozive i mejlove vikendima i na godišnjim odmorima. Često me pitaju kako se najbrže i najefikasnije menja kultura – odgovor je – menjanjem menadžmenta.
Menadžment koji razume koje posledice iscrpljenosti ima na kvalitet posla, kreativnost, motivaciju i zadovoljstvo svojih zaposlenih gledaće da izbegne taj auto-go u svom timu. Podržite i razvijajte one menadžere koji poštuju vrednosti i kulturu kakvu želite izgraditi. Menadžeri su poput influencera u kompaniji, uzori ostalim kolegama koji će ih u ponašanju slediti.
Da li je visina zarade danas jedino presudna za izbor poslodavca?
Ovo uveliko zavisi o kojoj grupi zaposlenih pričamo i kojoj visini plate govorimo. Hajdemo za početak krenuti od pretpostavke da pričamo o visina plate koja je u rangu tržišnog proseka i omogućava zaposlenom pristojan život.
Ako pogledamo eksperte, za njih je plata je u najboljem slučaju tzv. higijenski faktor koji sa senioritetom gubi motivacijski kapacitet. S druge strane, za blue collar radnike (na primer, proizvodni, skladišni i terenski radnici..), plata je presudan faktor pri izboru poslodavca. Ovo ima smisla kada pogledate da visina primanja za ekspert pozicije podrazumeva dovoljno sredstava da se zadovolje egzistencijalne potrebe osobe, što je možda teže postići sa zaradom zaposlenih na najnižom pozicijama, pa je za njih i mala razlika u primanjima, vrlo bitna.
Ipak, u oba slučaja važniju ulogu od visine plate ima osećaj da vas organizacija i vaš menadžer cene i da tu pripadate, kako bi se reklo, da igrate za pravi tim. U Atlanticu smo prepoznali da naše kolege jako vole bavljenje sportom, pa ih u tome podržavamo kroz sponzorisanje preko 20 različitih sportskih klubova. Brinemo jako o zdravlju zaposlenih i njihovih porodica, uz njim smo u najtežim životnim situacijama, i pružamo im ne samo materijalnu potporu u vanrednim situacijama već i podršku u pronalasku pravih lekara, nabavci lekova, pravnim, investicionim, finansijskim ili psihološkim savetovanjima naših stručnih službi, da nabrojim samo par primera kako kompanija stvara osećaj pripadnosti i brine o svojim zaposlenima.
Šta će biti svrha brendova u budućnosti u odnosu na zaposlene?
Brendovi najpre treba da osvoje srca zaposlenih koji su ih kreirali, proizveli i plasirali. Tek na toj zdravoj osnovi, kreće osvajanje srca potrošača. Odličan primer, kako se to radi su aktivnosti Atlanticovih brendova. Oni se pri lansiranju inovacija i novih proizvoda najprije obrate našim zaposlenima koji za uzvrat postaju njihovi najbolji ambasadri. Employer brending kod nas je od samih početaka 2014. funkcionisao po tom principu. Štaviše, tek od 2018. počeli smo s eksternim kampanjama, a i danas to čini tek 20% employer brend aktivnosti u Atlanticu.
Koji projekat biste izdvojili u 2020. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario zapažene poslovne rezultate?
Bez puno razmišljanja mogu reći da je to platforma “Ukus zajedništva” – platforma za povezivanje, međusobnu komunikaciju i brigu za zaposlene tokom COVID pandemije. Projekat je vodila moja draga koleginica Vesna Potelj koja je u Atlanticu odgovorna za iskustvo zaposlenih, a koja je okupila neverovatan tim vrhunskih eksperata iz kompanije – Feđa Hudina, direktor internih Komunikacija uz Teu Trifunović, specijalisticu u komunikacijama, Majda Berislavić, naša vođa marketing promocija i marketing akademije, uz Tomislava Raškovića, specijalista za zadovoljstvo potrošača. Bio je tu i čitav niz stručnjaka iz sektora Ljudi&Kultira; Neža Vodeb i Ivona Borac pokrile su sve vezano za edukaciju zaposlenih, Tesa Goldstein je podigla lestvicu u dobrodošlici novim zaposlenicima, te točka na “i”, Melita Širec koja je bila spona projekta i Uprave. Ono na što zato sam najponosnija upravo su ove divne kolege koje su svojom solidarnošću i saradnjom dali maksimum na projektu. Zahvaljujući njima kroz projekat „Ukusu zajedništva“ uspeli smo da održimo taj osećaj međusobne povezanosti i u okolnostima socijalne fizičke distance.
Totalno mi je cool i koncept koji mi zovemo „Radikalno otvorene kafe“, zato jer smo jedina kompanija u regionu koja ima ovakav format komunikacije sa različitim javnostima. Po izboru naših gostiju, stručnjaci iz Atlantica na online live kafi odgovaraju otvoreno na sva njihova pitanja. „Kafe“ su izuzetno popularne, te u zavisnosti ko je sa naše strane domaćin, imamo između 120-250 gostiju. S ovim formatom prva smo kompanija u regionu koja je iskoristila nove LinkedIn opcije kao što je LinkedIn Event. Uzbudljivo mi je kad tako pionirski iskoraknemo u neki novi domen gde još niko nije zakoračio.
U kojoj meri je za vas značajno priznanje Mark Awards?
Kada sam 2018. preuzela funkciju Employer brending specijalistice, znala sam da će mi za to trebati da objedinim komunikacijska znanja i veštine, brigu za ljude i marketinšku izvrsnost. Bilo je to nešto novo u kompaniji. Nije bilo nekog kalupa kako da se sve to uspešno umesi. Dobiti tri godine kasnije ovo prestižno priznanje za nas u Atlanticu još jedna je potvrda da smo našli uspešnu recepturu, dobru kao hleb.