REGION – Vlada Makedonije godinama je u vrhu institucija koje se najviše reklamiraju u medijima. Opozicija optužuje kako je to način da korumpira medije i da kontroliše njihovu uređivačku politiku. Deo medija koji emituje Vladine reklame kaže da oni žive od reklama i svako ko plati po zakonskim uslovima je dobrodošao, izveštava iz Skoplja reporterka Al Jazeere Milka Smilevska.
Na velikom ekranu u centru Skoplja građani svakodnevno gledaju reklame Vlade o reformama u društvu. Postignuća Vlade premijera Nikole Gruevskog reklamiraju se godinama u svim medijima, ali Vlada nikad nije objavila koliko budžetskog novca troši na samopromociju. Za razliku od Vlade, Petar Šilegov iz opozicionog Socijaldemokratskog saveza je objavio uplatnice na kojima se vidi da je Vlada jednoj privatnoj televiziji isplatila milion evra za reklamiranje.
Isplata uoči izbora
„Indikativno je da je jedan od najvećih transfera, blizu 450.000 evra, isplaćen nacionalnom koncesionaru dva dana pre početka kampanje za lokalne izbore. To stavlja pod sumnju finansiranje kampanje, zato što se ta ista nacionalna televizija kasnije javila kao veliki donator kampanje vladajuće stranke“, ističe Šilegov.
Glavni urednik Sitel televizije kaže da je popust koji su dali za reklamiranje vladajuće partije VMRO DPMNE u vreme kampanje za lokalne izbore važio i za ostale stranke. „Sam podatak kad neka politička partija sebe stavlja kao protivnika mediju znači da nešto nije u redu s političkom partijom. Nema šta nijedna partija, uključujući i opozicioni SDSM, da se s nama raspravlja o tome kako mi radimo i zarađujemo. Mi prodajemo reklamni prostor i ko god plati po zakonskim uslovima dobrodošao je, pa i oni“, kaže Dragan Pavlović Latas, glavni urednik Sitela.
Vlada Makedonije je odgovorila da reklamni kolač deli na nekoliko televizija. „Energično demantujemo sve manipulacije, konstrukcije i lažna optuživanja za navodno korumpiranje medija za koje nas optužuje Socijaldemokratski savez“, saopštila je Vlada. Prema poslednjem izveštaju Saveza za radiodifuziju, Vlada je najveći medijski oglašivač.
Kontinuirana zabrinutost
„Reklame Vlade Makedonije najviše su se prikazivale na televizijama tokom 2012. godine. Reklamirali su se više od Coca-Cole ili mobilnih telefona“, javlja Smilevska. Sindikat novinara tvrdi da Vlada reklamiranjem kontroliše medijski biznis.
„Mediji koji se ocenjuju kao dobronamerni ili saveznici finansiraju se, nazovimo to, Vladinim reklamama, a tim se, praktično, plaća, otplaćuje poslušnost i nekritički odnos tih medija prema vladajućoj garnituri“, kaže Tamara Čausidus, predsednica Novinarskog sindikata.
I Evropska komisija je u poslednjem izvještaju o Makedoniji napisala da postoji kontinuirana zabrinutost u vezi s nedostatkom transparentnosti Vladinih reklama.
Izvor: Al Jazeera Balkan