Vukašin Lazarević, Digital Account Manager u agenciji SIVO, specijalno za Marketing mrežu govori o sličnostima i razlikama između gaming industrije i advertisinga.
Gaming i advertising – po čemu su slični, a po čemu različiti?
Dosta je sličnosti između ove dve industrije. I gaming i advertising su dosta turbulentni, menjaju se često i samo oni voljni da se prilagode novom okruženju opstaju u njima. „Voljni“ je možda i pogrešan opis, jer ta turbulentnost je ono što nas drži i vuče da učimo dalje o advertisingu, ali i gamingu. Dosadno bi bilo drugačije, zar ne? To će razumeti samo oni koji ne podnose monotoniju. Druga sličnost ove dve grane je što su relativno mlade, pa samim tim ostavljaju dosta prostora za eksperimentisanje i istraživanje, pa čak i ostavljanje traga u naučnom smislu. To može biti jak motivator za koji je neophodna treća sličnost, a to je predanost. Gamingom se možete baviti rekreativno, kao i sportom, ali rezultati i finansijska sigurnost dolaze samo kroz predan rad i mnogo truda. Većina igrica u kojima se ljudi profesionalno takmiče su timske prirode, a to je još jedna bitna sličnost. U marketingu bez dobrog i uigranog tima nema pobede i uspeha. Svako mora znati svoju ulogu, ali i voleti njene prednosti i mane ukoliko želi zavidne rezultate.
Glavna razlika između gaminga i advertisinga je uplovljavanje u profesionalne vode. Gaming prvo volite, bavite se njime, pa u jednom momentu shvatite da ste profesionalac i da bi mogli da unovčite te utrošene sate, a možda i doprinesete zajednici svojim iskustvom. Sa druge strane za advertising kao profesiju se prvo opredeljujemo pa tek onda kroz rad saznajemo da li nam i koji deo advertisinga odgovara, da li nas motiviše i ispunjava na ličnom planu.
Na koji način marketing stručnjaci mogu da primene strategije i taktike gejmera u svom svakodnevnom poslu?
Trebalo bi da budu otvoreni za sugestije kritike i usavršavanje. Treba da su uvek u toku sa najnovijim dešavanjima, da prate šta radi konkurencija i da neprestalno eksperimentišu kako bi oni prvi postavili novi „trend“ i preuzeli prvo mesto u trci. Za sve to je naravno neophodan pomenuti timski rad, a za kvalitetan timski rad je potrebno skloniti sa strane lične predrasude i ponašati se isključivo profesionalno. Prioritet u svakoj „partiji“ (kampanji) je pobeda (dobri rezultati), ali treba paziti da se održi zdrav takmičarski duh, jer iako je prioritet, pobeda nije uslov. Mnogo se korisnih stvari može naučiti iz poraza, pa zato treba uvek stremiti ka jačim protivnicima i većim uspesima.
Na koji način brendovi mogu da iskoriste video igre za promociju svojih proizvoda?
Kada gaming krenemo da posmatramo kao sport postane jasno koliko veliki dijapazon mogućnosti gaming nudi adveritisingu. Zbog jaza u generacijama ovo je za mnoge i dalje neprihvatljiva činjenica, da se gaming naziva sportom, iako suštinski spadaju pod isti vid aktivnosti. Brendovi se mogu pozicionirati bilo gde, u zavisnosti od platforme na kojoj se igra, igrice, vrste takmičenja, veličine takmičenja, itd… Brendovi mogu svoje proizvode promovisati kroz striming platforme, mogu biti sponzori tima ili pojedinaca, sponzori takmičenja, mogu koristiti poznate igrače kao lifestyle ili profesionalne influensere, mogu imati i svoje timove, kao što neki već rade.
Sve zavisi od vrste proizvoda ili usluge koje pružaju. Minimalnu, ali ne isključivu prednost imaju oni brendovi čiji su proizvodi usko vezani za industriju: gaming oprema, sokovi i energetska pića, snackovi, gadgeti, tehnika… Naravno, to ne isključuje mogućnost aplikacije za dostavu da se reklamira u ovoj industriji, modnom brendu, ili školi stranih jezika ili sporstkoj školi na nekom lokalnom turniru. Starosna granica se neprestalno pomera, a samim tim i opseg brendova koji mogu da profitiraju od advertisinga u gaming industriji.
U kojoj meri su animirane reklame popularne u Srbiji?
Animirane reklame imaju svoje pluseve i minuse i pitanje je koliko ih mali ili srednji biznisi u Srbiji mogu iskoristiti. Srbija je malo tržište i kao takva ima izazov sa kreiranjem velikih lokalnih brendova, posebno za niše kao što je gejming. U skladu sa tim animirane reklame srećemo ređe u Srbiji, uglavnom kada su u pitanju neke regionalne kampanje globalnih brendova, namenjene mlađoj publici. Animirane reklame su zbog svoje prirode pogodne za adaptaciju jer se lakše mogu napraviti i lokalizovati za različita tržišta.