IAB Srbija, asocijacija za podršku razvoju digitalnog i interaktivnog marketinga u Srbiji, juče u Domu omladine Beograda organizovala je četvrtu po redu stručnu konferenciju Digital Day. S obzirom na to da trendovi u konzumiranju i razmeni digitalnih sadržaja govore da se danas najveći deo onlajn komunikacije odvija na društvenim mrežama, i to sve više putem mobilnih uređaja, ove godine konferencija je bila posvećena „povezivanju potrošača u pokretu”.
Program je otvorio Vladimir Aranđelović, predsednik Upravnog odbora IAB Serbia i medija menadžer u agenciji Direct Media, koji je predstavio rezultate najnovijeg Mind Take istraživanja. U 2013. godini u Srbiji je zabeležen rast internet penetracije od 6% i rast ulaganja u onlajn oglašavanje od 13%. Takođe, vrlo je primetan rast upotrebe mobilnih uređaja, tableta i pametnih telefona za pristupanje internetu. Fejsbuku sa računara pristupa 48% korisnika u Srbiji, sa mobilnih telefona i tableta 8%, a 38% njih koristi i računare i mobilne uređaje za tu namenu. Sa računara tvituje 14%, sa pokretnih uređaja 7%, a sa oba uređaja 10% korisnika Tvitera. Svega 6% ispitanika u Srbiji reklo je da ne koristi Fejsbuk dok Tviter ne koristi čak 68% njih.
Ionel Naftanaila, direktor tehnologije i poslovanja u IAB Europe, u svom izlaganju govorio je o regulaciji digitalnog tržišta Evrope, o pitanju zaštite privatnosti kome evropski zakonodavci poklanjanju veliku pažnju i samoregulaciji kao mogućem rešenju ovog problema. Prezentujući rezultate iz najnovijeg IAB Adex istraživanja, Naftanaila je naveo da je 37% ispitanika izjavilo da ne koristi servise za lociranje zbog straha za svoju privatnost. Pored toga, Naftanaila je izneo zanimljiv podatak da je u interaktivno oglašavanje u SAD, čija se vrednost u prošloj godini procenjuje na 42,8 milijardi dolara, prvi put uloženo više sredstava nego u broadcasting TV oglašavanje (nije uključeno oglašavanje na kablovskoj TV).
Prema rečima Emila Pavlovskog, iz kompanije Gemius, internet penetracija i „saobraćaj” na mobilnim uređajima u regionu Centralne i Istočne Evrope se ubrzavaju. Najrazvijenije je tržište Češke sa internet penetracijom od 96%, dok se Srbija (58,8%) nalazi ispred Hrvatske (58%), Rumunije (51%) i Turske (42%). Fragmentaciju platformi sa kojih se pristupa internetu, on vidi kao veliki izazov za onlajn industriju. „Ukoliko žele da uhvate pažnju potrošača, agencije i oglašivači moraju se prilagoditi ovom trendu i ponuditi adekvatna kreativna rešenja za različite uređaje”, istakao je Pavlovski.
Timotej Gala iz kompanije Httpool, govorio je o programmatic oglašavanju, odnosno o automazaciji procesa zakupa digitalnog oglasnog prostora, koja znatno olakšava planiranje medija, dok je Viktorija Grigorian iz Microsoft Advertisinga pričala o oglašavanju na Skajpu, koji trenutno ima oko 340 miliona aktivnih korisnika. Brendovi moraju biti prisutni na mrežama na kojima potrošači uspostavljaju najličnije (najdublje), naglasila je Grigorian.
Na četvrtom po redu Digital Day-u, posetioci su bili u prilici da čuju izlaganja i drugih uglednih svetskih stručnjaka iz oblasti digitalnog marketinga kao što su Kalin Rotarus, direktor kompanije BCCR, Akoš Sabo iz agencije Adaptive Media, i Rupert Slejd, jedan od lidera PhD Worldwide za Centralno-Istočnu Evropu, koji je i ove godine održao zanimljivo predavaje o promenama koje će „veliki podaci” doneti u industriji oglašavanja.