Trendovi donose biznis i opšte blagostanje agencije!

Milivoj Đorđić, General Manager – Adria region u agenciji SmartPoint Adria, specijalno za Marketing mrežu govori o uslovima rada za agencije na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji, kao i trendovima koji će obeležiti ovu godinu.

Kako biste ocenili uslove rada za agencije na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji?
Kada bih morao da dam ocenu između 1 i 5, moja ocena bi bila 3. Smatram da postoji dosta prostora za poboljšanje uslova rada na tržištu marketinških komunikacija. Mislim da bi kreiranje regulatornog tela koje bi imalo za cilj da reguliše uslove rada, bilo veoma svrsishodno jer bi na taj način sa jedne strane sačuvali sve ono što je dobro do sada da se ne uruši, dok bismo loše stvari ispravljali regulativom i kvalitetnim pravilima igre.

Ko je odgovoran za reputaciju struke u Srbiji?
Smatram da su agencije odgovorne za reputaciju struke, jer u suštini, u većini poslova, nama se nude uslovi, ne postavljamo ih mi. Na nama je da ih prihvatimo ili ne. Mislim da nije realno da sada pričamo o nekom „udruživanju“ agencija koje će postavljati uslove pa će klijenti morati da ih prihvate, ali mislim da je realno da pričamo o instituciji/telu koje će zastupati interese i jedne i druge strane – to je po meni realna i priča na dug rok. Uzmimo za primer pitcheve u Srbiji koji se u 99% ne plaćaju i mi kao agencije to prihvatamo. Da li je to win-win model? Po meni nije, ne zbog toga što gube agencije, nego zbog toga što gube i klijenti. Mogu da kažem da je kroz 11 godina svog rada, Smartpoint 80% svojih klijenata dobio isključivo na pitchevima, ali da sam kroz taj proces video mnoštvo mogućnosti koje bi mogle da te iste pitcheve učine još boljim samo ukoliko bi se obe strane stavile u win-win situaciju. Da li bi to dalo dobre rezultate za obe strane? I te kako, verujte mi da u to ni ne sumnjam.

Vaša agencija uspela je da transformiše biznis u toku 2020. godine. Šta to konkretno znači, odnosno šta znači transformacija iz agencijskog ugla?
Smartpoint je u toku 2020. godine uspeo da veći deo svog biznisa prebaci na digitalne kanale komunikacije. Zaposlili smo nove ljude u digital sektoru, dodatno ojačali strukturu, razvili ekspertizu u e-commerce delu poslovanja sa fokusom na performance marketing i SEO. Ove godine ćemo dodatno uložiti u razvoj content sektora i ojačati taj deo biznisa. Strateški gledano, naš biznis se usmerava sve više u digitalnom pravcu.

Veliki uspeh je to što smo prošle godine sačuvali ceo tim, bez obzira što smo takođe prepoznati i kao agencija koja radi dobar BTL i event, gde takođe imamo dosta ljudi. Neki od ljudi, koji su imali veliku želju da postanu deo digital tima su prošli prekvalifikaciju unutar kompanije što je bio odličan potez jer smo na taj način zadržali naše ljude, popunili potražnju u digital sektoru za novim ljudima, a rasteretili sektore koji su nažalost bili pogođeni Covid19 krizom.

Zašto stari modeli poslovanja više ne rade? Ili možda ipak rade?
Stari modeli još uvek rade, samo manjim obimom. Kada Covid19 kriza prođe, sigurno je da će ti modeli i dalje raditi imajući u vidu potrebu sa međusobnim ljudskim kontaktom koji je u našoj regiji veoma izražen, naročito u menadžerskim strukturama. Ali sigurno je da će novi modeli poslovanja zaživeti. Mislim da ćemo u budućnosti imati pre neki “hibridni” model, gde će se modeli poslovanja orijentisati kao i uvek prema potrebama tržišta. Agencije koje to budu dobro prepoznale i aktivirale modele prema potrebama tržišta će zabeležiti siguran uspeh.

Koji su novi modeli poslovanja u agencijskom biznisu? Da li agencija može da opstane nudeći samo usluge?
Mislim da nezavisne agencije poput Smartpoint-a treba da razmišljaju o stvaranju kapitalne vrednosti, da li kroz usluge ili neki drugi “proizvod”. Opet, to je razmišljanje i o transformaciji biznis modela jer ukoliko pored usluga želite da nudite još nešto, jedno od ta dva će sigurno da “pati” ili ćete morati da ulažete dodatne resurse kako bi razvijali to nešto drugo, pored usluga koje nudite.

Mislim da u regiji imamo dosta dobrih primera razvijanja kapitalnih vrednosti poput Infinuma iz Hrvatske koji je prošle godine ušao u Joint venture sa Porsche Digitalom. Takođe, smatram da treba dosta da učimo na primerima gaming industrije gde su se u našoj regiji desile veoma dobre akvizicije itd.

Zašto je za opstanak agencije na tržištu važno da nameće trendove, a ne da ih prati?
Po meni trendovi su upravo ti koji pomažu agencijama da stvore kapitalnu vrednost, da li kroz svoj brend, kvalitet usluge koji nude ili kroz ljude koji rade unutar agencije. Okretanje prema trendovima agenciju gura da ide ne samo u visinu nudeći ekspertizu u okviru usluga koje nudi, nego i u širinu nudeći potpuno novi tip usluga. Suštinski, trendovi donose biznis i opšte blagostanje agencije.

Koji trendovi će obeležiti 2021. godinu?
Po mom mišljenju, mislim da će kao i prethodne godine većina trendova biti vezana za digital. Mislim da će sve u vezi sa ecommerce-om biti veoma bitno na ovom tržištu koje će ove godine dočekati nekoliko velikih igrača. Uticaj AI-a i Machine Learninga će polako dobijati poverenje klijenata koji će u suštini morati da se upakuju u jedan jako dobar content. Community management će takođe sve više ići u širinu gde više neće samo biti kreativnost u komunikaciji kao vodeći parametar nego i poznavanje ecommerce-a, analitika, razumevanje digitalnog trižišta generalno.

Influenseri kao poseban kanal komunikacije će dobiti još više na značaju ali će se usled velikog broja istih i usled opadanja poverenja zbog loših rezultata ili ličnih preferencija, značaj kvalitetne agencije poprilično porasti gde neće biti mesta improvizaciji nego isključivo ostvarivanju jasno definisanih KPIeva.

Kod trendova koji nisu direktno vezani za digital, mislim da će event industrija dočekati trend “hibridnih” evenata jer će kompanije sve više želeti da viđaju uživo ljude, ali će biti onih koji će još uvek želeti da budu sigurni – bez kontakata. Takođe, smatram da će ubrzo da krene sve veća digitalizacija POSM materijala, gde mi još uvek žestoko kaskamo za svetom, najviše zbog toga što sami dobavljači nisu spremni da razvijaju ekonomski isplative modele za obe strane.


Oceni tekst

5,00 od 5
Loading...

Komentari