Brendiranje gradova je već odavno značajan segment marketing struke i zahteva od stručnjaka širok spektar znanja. Koliko nas ima na svetu, toliko utisaka imamo kroz putovanja i informacije koje smo stekli putem multimedija ili interneta. Najveći izazov stručnjaka koji rade brendiranje gradova je da nađu odgovor na pitanje: od čega postaje jedan grad brend? Simon Anholt, pored Nation Brands Indexa, sa kojom meri brendove zemalja u svetu, od 2000. godine meri i svetske brendove gradova.
Anholt Ipsos City Brands Index (CBI) postavlja šest dimenzija, sa kojima meri brendove gradova:
1. Prisustvo (Presence) – globalna zastupljenost grada na kulturnoj i naučnoj sceni
2. Mesto (Place) – geografski potencijali – klima, životna sredina, pozicioniranje zgrade i zelenih površina
3. Uslovi (Prerequisites) – utisak ljudi o osnovnim uslugama grada – koliko zadovoljavaju, koliko su pristupačne cene, kvalitet javnih servisa kao što su zdravstvene ustanove, škole ili sportski centri
4. Ljudi (People) – kakvi su ljudi koji žive u datom gradu, koliko su ljubazni
5. Puls (Pulse) – da li ima sadržaja gde se provodi slobodno vreme?
6. Mogućnosti (Potential) – meri privredne mogućnosti i mogućnosti za učenje i stručno usavršavanje
Prema najnovijem istraživanju rađenom tokom januara 2020. godine London se pokazao kao top 1. brand među gradovima u svetu. Istraživanje je obuhvatilo 5000 ljudi iz 10 zemalja sveta i merili su 50 gradova. London je, zahvaljujući svojoj kulturnoj šarolikosti, trenutno najpopularniji, i primetno je da odnosi Velike Britanije sa EU nisu uticali na mišljenje ljudi. Među prvih pet se nalazi još Sidnej, Pariz, Nju Jork i Rim.
TOP 10 gradski brand na svetu
Gradovi u Top 10 su pretežno isti, gradovi na začelju se ponekad menjaju; nije lako ući u ovaj krug, ali je zato lako ispasti. Ako pogledamo Pariz, iz godine u godinu gubi svoji položaj među brendovima, dok su Amsterdam i Beč sve popularniji.
Sveukupno gledano, Evropski gradovi su veoma popularni u celom svetu; London, Pariz, Rim i Amsterdam su među prvih deset. Beč, Berlin, Barselona, Ženeva, Kopenhagen, Minhen i Stokholm su u drugih deset (11-20). Madrid, Dablin, Prag i Helsinki su u trećoj desetini (21-30); Moskva, Varšava i Bazel su u četvrtom (31–40); a Istambul u petom bloku od po deset gradova (41-50).
S obzirom na to da se istraživanje vršilo pre pandemije, na predstojeće rezultate će verovatno uticati odnos država a unutar njih i gradova prema pandemiji: zaštitne mere, broj zaraženih i broj umrlih, i naravno broj i vrsta informacija o njima u medijama i na internetu. Zbog značajnog pada mogućnosti putovanja, mnogo manje direktnih informacija i utisaka smo imali ove godine na svetskom nivo. Videćemo iz sledećeg izveštaja da li je COVID značajno uticao na redosled brendove gradova na svetskom nivou.
Za Marketing mrežu tekst napisala: Mariana Bede
Super tekst! ✍️ Čestitam!