Biljana Bogovac, rukovodeća partnerka u PwC Srbija, specijalno za Marketing mreža magazin govori o konkursu ESG Lideri, na koji način će ovaj konkurs uticati na promociju održivog razvoja i odgovornog poslovanja u Srbiji, kao i na koji način će EU regulativa uticati na domaće kompanije.
Kompanija PwC raspisuje konkurs ESG Lideri. Koji je glavni cilj konkursa, ko može da se prijavi i koji će biti ključni kriterijumi za ocenjivanje prijava?
Tako je. Po prvi put ove godine naša lokalna kancelarija raspisuje konkurs koji ima za cilj da prepozna i nagradi najbolje prakse u oblasti održivosti u više različitih kategorija.
Takođe, na izvestan način kampanja koja će pratiti ceo proces od prijave, pa sve do dodele samih nagrada očekuje se da će uticati na dodatno podizanje svesti o važnosti održivosti i na koje sve načine kompanije mogu da se bave ovom oblašću.
Na konkurs mogu da se prijave kompanije i organizacije, i posebno se radujemo prijavama iz MSP sektora. Takođe, jednu kategoriju namenili smo za individualne prijave.
Ocenjivanje će biti u skladu sa našim vrednostima – nezavisno i objektivno. Ponosni smo na članove žirija koji su istaknuti stručnjaci u različitim oblastima i dobri poznavaci ESG tema, a koji su se rado odazvali pozivu da budu deo ovog projekta.
Na koji način će konkurs ESG Lideri uticati na promociju održivog razvoja i odgovornog poslovanja u Srbiji?
S obzirom na očekivani domet kampanje verujemo da će sam konkurs uticati na podizanje svesti o različitim pitanjima koja se povezuju sa održivošću. Pre svega, veliki broj kategorija treba da osvesti sve zainteresovane strane o različitim pitanjima i izazovima koji se kriju u okviru ESG principa.
Konkretno, nagrada ESG Lideri biće dodeljena organizacijama i pojedincima u sledećim kategorijama: „Strategija“, „Obrazovni program“, „Inovacije“ i „Lider u održivom razvoju“, od kojih će neke imati i potkategorije kako bi se prepoznali i nagradili dobri pristupi pojedinačnim izazovima poput – upravljanja otpadom, očuvanje biodiverziteta, pristup uključivanju zainteresovanih strana i drugo.
Nagrada „Lider u održivom razvoju“ namenjena je pojedincima koji u svojim kompanijama pokreću, prate i podržavaju odgovorne poslovne prakse. Učešće u konkursu donosi ne samo priznanje, već i priliku učesnicima da podele svoju priču i inspirišu druge da slede sličan put odgovornog poslovanja.
Evropska unija donela je nekoliko regulativa na temu ESG-a u 2023., a većina počinje da se primenjuje od ove godine. Na koji način će to uticati na kompanije u Srbiji i donošenje novih ili izmenu starih zakonskih okvira?
Ključna regulativa koja će pogoditi kompanije u Srbiji već od početka 2024. jeste CBAM imajući u vidu da je upravo to jedan od mehanizama EU koji treba da utiče na smanjenje CO2 van njenih granica i da spreči da se karbonski-intenzivna industrija seli u zemlje nečlanice, a da se potom takvi proizvodi uvezu u EU. Takođe, ove godine počinju da se pripremaju prvi izveštaji o održivosti u skladu sa zahtevima CSRD.
Međutim, ova regulativa još neko vreme neće proizvoditi direktne obaveze na kompanije u Srbiji, međutim kompanije sa kompleksnom strukturom i operacijama u EU bi trebalo već sada da procene da li i od kada mogu očekivati da budu obuhvaćene ovom direktivom.
Takođe, treba imati u vidu da se stvari u istom pravcu razvijaju i na globalnom nivou, te da su zvanično od januara ove godine dostupni za primenu IFRS Sustainability standardi.
Pored ovih regulativa, koje se odnose uglavnom na izveštavanje, postoje i druge veoma važne koje su pretežno vezane za finansijski sektor, poput zahteva za upravljanjem klimatskim rizicima i rizicima povezanim sa zaštitom životne sredine koji se spuštaju od Evropske centralne banke.
Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.
*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.