“Agencije će morati da se menjaju ili će nestati” – ovim rečima, koje zvuče pomalo kao smrtna presuda za većinu organizacija iz kreativnih industrija, svoje izlaganje je završio Džamšid Alamuti (Jamshid Alamuti) idejni tvorac Kreativnog inkubatora i osnivač Pi škole.
On je predavanje održao na godišnjem festivalu kreativnosti ADCE festivalu u Barseloni, među kojima su u publici bili i ovogodišnjih polaznici Pi škole – profesionalci iz svih oblasti kreativni industrija. Da će agencije morati da pretrpe ozbiljne organizacione i strukturalne promene, i mnogim polaznicima je bilo jasno. Novi mediji, digitalna transformacija – utiču i menjaju sve aspekte života – i njegov privatni i poslovni deo. Zbog toga je i zadatak ovogodišnje Pi škole i njenog Kreativnog inkubatora bio da ponudi pravce i ideje po kojima će se razvijati agencije i ostale organizacije koje imaju kreativnost u centru svojih organizacionih struktura.
Ipak, Jamšidova “presuda” nije toliko obeshrabrujuća – reorganizacija je proces koji će se dešavati postepeno i desiće se onda kada agencije za to budu spremne.
“Ako se osećate udobno, onda još uvek niste spremni za promenu”, rečenica je koju nam je Džamšid često ponavljao, a u Whitepaperu “Potencijalni biznis modeli kreativnih organizacija budućnosti”, publikaciji koja objedinjuje naučeno u Kreativnom inkubatoru dodaje i da: “Na svetu postoje milioni klijenata kojima trebaju kampanje, ali oni ne žele da potroše vreme, novac, niti svoje nerve… To ih vodi do agencija za oglašavanje. S druge strane, poštoje milioni kreativaca koji imaju vredne ideje, a koji više ne žele da budu deo agencija zbog svih ograničenja koje agencije imaju. Njihove ideje klijenti bi rado kupili, ali često ne mogu da dođu do njih” – istakao je Alamati.
Da su agencije organizacije koje ne mogu da zadovolje sve potrebe kreativnih pojedinaca koji u njoj rade svesni su svi koji su ikada radili u agencijama. Zbog toga će reorganizacija istih nastati kao posledica realnih potreba ljudi, da bi se menjalo okruženje u kom rade.
Jedan od potencijalnih modela organizacije kreativnog posla u 21. veku jeste i okupljanje pojedinaca oko platformi i fluidnih organizacionih struktura. Ovakve platforme pružiće prostor za rad kreativcima koji su stalno zaposleni i u slobodno vreme žele da rade ono što ih inspiriše, frilenserima, ali i ljudima koji trenutno ne rade u kreativnim industrijama, ali vladaju oblašću/industrijom u kojoj klijent posluje.
Kada jedan poslovni model dobro radi, kao što je to slučaj i sa biznisom ili proizvodom (životni ciklus organizacije), on neminovno dolazi do tačke sazrevanja iz koje ne može više da raste i da se razvija. Tada sledi period krize u kojoj se dešava ili preporod kompanije i nov porast performansi ili nastavak opadanja i, posledično smrt. Na nivou industrije, mi se trenutno nalazimo u fazi u kojoj je potrebno osmisliti nove modele organizovanja kreativnosti i načina da se klijentu isporuče rezultati.
Kompanijama i njihovim brendovima, robi i uslugama će još dugo biti potrebne kreativne kampanje i dobro dizajnirane komunikacije da bi došli do svoje ciljne publike. Poslovi oglašavanja i marketinga se ne nalaže pred opasnošću od gubitka posla, jer dok je brendova postojaće i potreba za njima. Ipak, aspekti u kojima deluje ova industrija, a pre svega zahtevi u kojima stvaraju kreativni pojedinci se menjaju i zbog toga će i agencije morati da pretrpe promene.
Za Marketing mrežu piše: Aleksandra Vuković, osnivačica i direktorka Nura.agency
“White paper” je publikacija Kreativnog inkubatora Pi škole u kojem su objedinjena učenja i studije slučaja ovogodišnjih polaznika i njihovih profesora. Naziv publikacije je “Potencijalni biznis modeli kreativnih organizacija budućnosti”, a možete je preuzeti na zvaničnom sajtu Pi škole LINK.