SVET – Za razliku od većine ostalih medija, radijsko oglašavanje je nastavilo sa ravnomernim rastom u 2011. s tim što su nacionalni i novi mediji bili naročito snažni krajem godine. I predviđanja za 2012. su prilično dobra.
Poput televizije, radio će dobiti veliku infuziju političkog novca, koji će ga sprečiti da sklizne na negativnu teritoriju poput novina i časopisa, dva druga medija koja su patila zajedno s radiom tokom recesije. Upotreba radija je tradicionalno velika, uprkos širenju iPod-a, koji je nekada smatran najvećim izazovom za radio, i Internet radio divova poput Pandore.
Kupci i planeri su odani radiju delom zbog toga što je tako sveprisutan. Poput televizije, od radija se praktično „ne može pobeći“ i manje-više svi ga slušaju u nekom vidu i tokom dana. “Radijska industrija je zadržala svoju vrednost, i sa stanovišta novca i sa stanovišta obima prodaje. Prodaje širom zemlje bile su stabilne”, izjavio je Mark Fratrik, potpredsednik Chantilly iz Vašingtona.
Pouzdanost radija će nas privući da tu potrošimo novac, baš kao i cene na radiju tokom nove godine, predviđa „ZenithOptimedia“ iz Londona. Ukupno ulaganje će se povećati za 2,1 odsto, sa lokalnim spotovima, što čini veliki deo ukupnog ulaganja, povećanim za 2 odsto i 3 odsto za radijske mreže. Radijske mreže su bile posebno jake u drugoj polovini 2011. Prodaja u oktobru bila je veća za 6,5 odsto, što je navelo „ZenithOptimedia“ da preispita svoje ranije predviđanje o porastu od 2 odsto za ostatak 2011. Čini se da je radio imao koristi od prazničnih rasprodaja i grozničave kupovine: “Različite kampanje maloprodajnih objekata koje su promovisale brojne rasprodaje su glavni izvor povećane zarade”, navodi „ZenithOptimedia“ u svom izveštaju.
Na lokalnom nivou, većina oglasnih kategorija je, takođe, doživela porast, mada je nekoliko nastavilo da zaostaje. “Automobilska industrija se prilično dobro oporavila, ali građevinarstvo se još uvek muči, prvenstveno zbog tekućih problema s hipotekama”, kaže Nancy Haynes, direktorka u „Collins, Haynes & Lully“. “Kupci koji dolaze prvi put često ne mogu da dobiju zajam i kupe nešto veće, ili kupci koji su u penziji ne mogu da prodaju sadašnju kuću kako bi se preselili u novu.”
Pošto je to rečeno, radio neće biti bez izazova u 2012. i kao i kod većine drugih medija, najveći će biti nastavak preotimanja novih medija od starih. Pandora i druge radio stanice koje se emituju samo preko Interneta su briga za radio stanice i to ne samo zbog toga što predstavljaju pretnju što se slušaoca tiče. Veća briga u vezi Pandore je što ona emituje daleko manje oglasa, nekoliko minuta u satu.
Stanice se brinu da će slušaoci, koji trenutno čuju između 12 i 18 minuta oglasa u svakom satu na radio stanicama, postati nezadovoljni. Slični strahovi su se pojavili u vezi sa satelitskim radijima pre nekoliko godina, ali taj novi medij nikada nije u potpunosti ispunio očekivanja. Ipak, dok tradicionalno slušanje radija još uvek nije razvijeno putem Interneta, brige oko Pandore su dugoročne.
Za sada, novi mediji su radio stanicama pružili prilike koje će im pomoći da nastave da rastu u vremenu nesigurnosti za tradicionalne medije. U međuvremenu, radio će imati prostora da stvori digitalnu ponudu i iako je proces spor, napredak postoji.
“Mnoge radio stanice imaju odlične digitalne proizvode za oglašivače”, rekla je Haynes.
Izvor: Media Life, RAB Srbija