REGION – Oglašavanje trgovine kao najjeftinije ili proizvoda kao najboljeg, bez ikakvih dokaza, u Republici Srpskoj tretiraće se kao obmana kupaca ili potrošača, koja se može kazniti i zabraniti, predviđeno je nacrtom prvog zakona o nedopuštenom oglašavanju koji je pripremilo Ministarstvo trgovine i turizma RS, a koji će razmatrati Narodna skupština RS već na sledećoj sednici.
Međutim, od nefer oglašavanja neće biti zaštićeni samo potrošači, već i trgovci međusobno. Ovim zakonom biće zabranjeno i da trgovac proizvod koji nudi oglašava tako što će ga upoređivati sa proizvodima konkurenata. Praktično, to znači da tuđi proizvod neće smeti da se omalovažava, potcenjuje ili neobjektivno predstavlja, te da na taj način narušava ugled bilo koje, a posebno konkurentske, trgovačke marke. Trgovci će, ubuduće, i zbog toga odgovarati u postupcima pred privrednim sudovima.
Ovaj zakon u Republici Srpskoj pripremljen je kao deo obaveze koju BiH ima na putu ka Evropskoj uniji, da preuzme evropske propise o „obmanjujućem i upoređujućem“ oglašavanju.
Marketinški stručnjaci, međutim, ističu da bi, ako se bude dosledno primenjivao, zakon mogao doneti i konkretnu korist u praksi. Naime, nedopušteno oglašavanje u RS do sada je delimično regulisano, ali u sklopu toliko različitih propisa, da ih je teško sve pratiti. To priznaju i u marketinškim agencijama koje se direktno bave oglašavanjem, gde su često prinuđeni da pre nego što neki proizvod oglase, provere i sa inspekcijom da li to smeju da rade i na koji način.
„Posebnim zakonom zabranjeno je oglašavanje duvanskih proizvoda, dok je zakonom o hrani zabranjeno oglašavanje alkohola, izuzev piva i vina. Istim tim zakonom je zabranjeno pripisivanje lekovitih svojstava hrani, osim ako postoje studije ili drugi naučni dokazi da je hrana zaista lekovita. Onda se ona tretira kao lekoviti herbalni proizvod, a više nije hrana. To su samo neki od propisa koji regulišu oglašavanje, a po kojima postupa inspekcija“, rekla je portparpol Inspektorata RS Duška Makivić.
U BiH je zabranjeno i oglašavanje lekova koji se izdaju na recept. Posebnim kodeksom Regulatorne agencije za komunikacije regulisano je i oglašavanje na televiziji. Trgovci su nastojali delimično da se zaštite od nelojalne konkurencije i odredbama Zakona o trgovini RS.
„Potrošači su delimično zaštićeni od nedopuštenog oglašavanja zakonima o zaštiti potrošača RS i BiH, po kojima je već bilo prigovora da neki trgovački lanci koriste slogane koji su obmanjujući za potrošače. Donošenje posebnog zakona o nedopuštenom oglašavanju trebalo bi da bude korak napred u toj zaštiti, ali samo da se primenjuje“, kažu u udruženjima za zaštitu potrošača u BiH.
Profesor marketinga na Univerzitetu u Banjoj Luci Perica Macura ističe da je odavno postojala potreba da se oblast oglašavanja uredi zakonom u RS i u BiH. Isti zakon pripremljen je u 2010. i na nivou BiH, ali se još čeka na razmatranje u Parlamentarnoj skupštini BiH.
„Kako nismo imali određeni akt kojim je to regulisano, neke norme su ugrađivane u druge zakone, posebno u zakon o zaštiti potrošača. Pokazalo se da je ovakav zakon i potreba, a ne samo obaveza. To nije neka novost jer i okolne zemlje već imaju takve normative i mislim da su se pri izradi ovog nacrta u ministarstvu vodili primerom Slovenije“, kaže profesor Macura.
Stručnjaci ističu da je u EU, na osnovu ovakvih propisa, samo u poslednje vreme naređeno uklanjanje oko 350 oglasnih poruka koje su svojim sadržajem obmanjivale javnost.
Autor: Valentina Džodžo
Izvor: Blic