REGION – Oglašavanje i štampani mediji odumiru, dok internet oglašavanje konstantno raste, zajednički je zaključak stručnjaka iz regiona, koji su učestvovali na panelu „Pogled preko plota“, u okviru Weekend Media Festivala. Iako je televizija još uvek vodeća u oglašavanju, trendovi govore da će internet ubrzo preuzeti primat u oglašavanju.
„U Hrvatskoj je oglašavanje prethodne godine poraslo 7 odsto, što pokazuje oporavak tržišta. Televizija je i dalje vodeći medij u oglašavanju, internet je imao blagi pad, ali s obzirom na trendove internet će postati glavna platforma oglašavanja”, rekao je Mario Aunedi Medek, direktor MediaVala. Prema njegovim rečima, u Hrvatskoj trenutno ima preko 150 radio stanica i ovaj medij ostaje i dalje ključan za neke specifične kampanje, posebno maloprodaju i političke kampanje. Top 10 oglašivača u Hrvatskoj u 2013. godini bili su: Hrvatski Telekom, Henkel, Loreal, Tele2, Ferrero, Vipnet, Zagrebačka pivovara, P&G, Lidl i Konzum.
„Televizija u BiH je i dalje dominantan medij. Prisutan je pad štampanih medija, a internet oglašavanje raste. Iako je situacija slična kao i u Hrvatskoj, zbog nerazvijenosti tržišta taj napredak je usporen“, smatra Adnan Bilal sa RTVF BiH.
U Srbiji se najznačajnije promene događaju u vlasničkoj strukturi kompanija koje se bave prodajom medijskog prostora, a u toku je rast internet oglašavanja. „Televizija drži najveći udeo u oglašavanju iako se digitalni mediji dramatično povećavaju. Investicije u medijima su u stalnom padu, no to se događa u celom regionu’, rekao je Slavko Carić iz Erste Bank Srbija. Top 10 oglašivača u 2013. godini u Srbiji bili su: Proton System LLC, P&G, Agrokor, Telekom Srbija, TCCC, Beohemija, Telenor, Vip Mobile, Beiersdorf i Droga kolinska. Zanimljiv je podatak da banke u Srbiji nisu među top 10 oglašivača. Najbolje rangirana banka je Banca Intesa, koja se nalazi na 31. mestu.
Vlatko Dimovski iz agencije McCanna Skopje izneo je zanimljive podatke o prosečnom vremenu koje Makedonac odvoji za elektronske medije. „Istraživanja su pokazala da Makedonac provede sedam sati ispred televizora, a na Facebooku tri i po sata, što iznosi gotovo deset sati što je stvarno neverovatno”, rekao je Dimovski. Prema njegovim rečima, u Makedoniji ima preko 100 registrovanih agencija, ali je svega 20-ak aktivnih i veoma je mali broj specijalizovanih agencija. U Makedoniji prihodi od oglašavanja porasli su za 6,55 odsto u 2013. godini, a utrošeno je 25,5 miliona evra za oglašavanje na 65 TV kanala.
Sloveniju je zahvatio trend rasprodaje ili gašenja medija. U protekloj godini zabeležen je veliki pad ulaganja u oglašivanje, a za Marjana Novaka iz Marketing magazina krivci su čelnici države. „U Sloveniji se događa smrt štampanih medija. Tako se najveći slovenački štampani medij Žurnal24 ugasio zbog gubitaka od 30-40 miliona evra, a dnevni list Večer prodan je za samo milion evra“, rekao je Novak.
Saša Radunović iz agencije Montimprex smatra da je Crnu Goru zahvatio val fragmentacije medija. „U Crnoj Gori se događa hipeprodukcija medija što, ako uzmete u obzir marketinški kolač od samo 10 miliona evra, niko ne dobije dovoljno od toga“, ocenio je Radunović. Prema njegovim rečima, u Crnoj Gori zabeležen je pad medijskih budžeta za 10 odsto, a internet postaje važan deo media mixa.