today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

PESO model

Jačanje PR funkcije sa sobom nosi niz promena, od kojih neke zadiru u samu suštinu struke. Od organizacije koja služi za jačanje snage brenda, PR sve više postaje jedan od ključnih motora u razvoju poslovanja, obavljajući aktivnosti koje se mogu tradicionalno podvesti pod marketing, prodaju ili korisnički servis. Uz veći značaj ide i povećan obim aktivnosti, a one se baziraju na odgovarajućim biznis strategijama, među kojima posebno mesto zauzima tzv. PESO medijski planski okvir.

PESO = Paid + Earned + Shared + Owned Media
Pre ekspanzije novih (digitalnih) medija, PR je bio „zarobljen“ u svojoj vertikali, tzv. silosu. Kao takav,  on je bio zadužen za ’zaslužene’ tj. earned medije, a drugi sektori ili agencije starali su se o plaćenim i svim drugim tipovima medija. Svet digitala promenio je čitavu paradigmu industrije na najmanje tri ključna načina:

  • Doveo je do povećanja broja i raznovrsnosti medija, uključujući i sintezu novih;
  • Uveo je potrebu da PR formuliše i sprovodi strategije integrisanih komunikacija sa svim tipovima medija i spoljnjeg sveta u celini;
  • Nametnuo je nužnost zajedničkog delovanja PR-a, marketinga, službe prodaje i brige o korisnicima čiji je zajednički cilj upravljanje sadržajem koji se komunicira prema kompletnom okruženju brenda/kompanije (konvergencija poslovnih aktivnosti i funkcija).

Od pisanja saopštenja za javnost i medije, PR je morao da evoluira i uhvati se u koštac sa čitavim jednim kompleksnim ekosistemom raznorodnih medija označenih skraćenicom PESO (Paid, Earned, Shared, Owned Media).

Holistički model, ali ipak sve počinje sa ’O’
Iako je PESO skraćenica koja je daleko prijemčivija nego OESP, procesi ipak počinju sa owned media. U njih spadaju svi sadržaji u vlasništvu i pod kontrolom brenda: internet sajt, kompanijski blog, komercijalno-stručne brošure (tzv. white papers), e-knjige, podcasti… pa čak i sam copy koji se nalazi u plaćenoj reklami.

Čak 85% inicijalne komunikacije klijenta sa brendom obavlja se preko medija u vlasništvu. Upravo zbog toga je bilo kakva PR strategija nezamisliva bez razvijenih sopstvenih medijskih kanala koji, pored ostalog, služe i kao osnova za građenje prisustva u svim ostalim vrstama medija. Sve, dakle, počinje sa izvornom porukom i storytellingom jer je sadržaj i dalje poslovični kralj.

Dualnost društvenih mreža
Originalni sadržaji u vlasništvu koji se kreiraju unutar kompanije ili od strane spoljne agencije moraju biti plasirani na društvene mreže (shared media). Pošto svaka od njih ima svoja pravila i principe na kojima se zasniva, efikasnost plasiranih poruka zavisi od njihovog oblikovanja i moderacije na mrežama. Međutim, čim objavi sadržaj, brend gubi kontrolu nad tim šta će se dalje dešavati. Greške u nastupu na shared media su česte i zbog toga društvene mreže mogu biti „i blagoslov i prokletstvo“. U najboljem slučaju, svi drugi mediji (uključujući i plaćene) mogu se pretvoriti u shared media, čime sami korisnici (bez naknade) podižu svest o brendu, stvarajući time nove pratioce pa čak i direktno nove kupce.

Građenje odnosa kao put do medijskih objava
Earned media je tradicionalan domen PR struke i tiče se građenja odnosa sa ljudima iz medija. U klasičnom smislu, u pitanju su odnosi sa novinarima koje PR stručnjaci snabdevaju određenim informacijama u vezi sa brendom, u iščekivanju da će neke od njih završiti kao deo vesti ili članka u novinama, magazinu ili na nekom informativnom portalu.

Danas se krug ljudi sa kojima je brend u stalnoj komunikaciji značajno proširio i obuhvatio blogere, influensere i druge poznate ličnosti koje imaju veliki broj pratilaca na društvenim mrežama i platformama.

Zbog optimizacije brenda na pretraživačima (SEO), PR gradi odnose i sa vlasnicima i urednicima sajtova sa namerom backlinkovanja kao prakse koja brendu omogućava bolji plasman na rezultatima pretrage korisnika po ključnim rečima (SERP). Ova „igra“ je veoma zahtevna – više od polovine influensera dobija između 50 i 500 pitcheva na nedeljnom nivou, a polovina novinara priznaje da ih često ni ne pročita (link).

Ceo tekst pročitajte na sajtu agencije Kliping Beograd.

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!