Ivana Mihajlović, HR direktor u Direct Media United Solutions, povodom foruma IZAZOV 2020, koji će biti održan od 2. do 4. juna online, govori o tome kako privući i zadržati ljude u eri krize talenata.
Kako agencije mogu privući i zadržati ljude u eri krize talenta?
U borbi za talente, posebno u vremenu krize, agencije mogu pobediti samo jasno artikulisanom svrhom poslovanja i čvrstim, ali humanim vođstvom. To znači napuštanje tradicionalnog modela upravljanja i preusmeravanje fokusa osim na rezultate, i na brigu o ljudima – transparentno, savesno, odgovorno i odlučno upravljanje. Model autokratskog rukovođenja je zastareo. Talenti danas traže hrabre vizionare i poštuju autoritet zasnovan na znanju i integritetu, ne hijerarhiji. Žele da budu deo kompanija koje su predvodnici trendova i nosioci inovacija. Očekuju da budu inspirisani, uključeni, saslušani i uvažavani. Imaju mogućnost izbora, zbog čega imaju i visoka očekivanja i kriterijume.
Pred poslodavcima je izazovan zadatak da nađu način kako da redefinišu filozofiju poslovanja i ustaljene okvire posla, tako da personalizuju i prilagode poslovno okruženje potrebama pojedinca (fleksibilnim oblicima rada, mestima rada, radnog vremena, itd.). Trend personalizacije je sve prisutniji, a fleksibilnost se danas izdvaja kao faktor broj jedan za stvaranje održive konkurentske prednosti u privlačenju i zadržavanju talenata. U novoj paradigmi, akcenat je na svrsi i rezultatu, a ne na vremenu i procesu rada.
Sa ponosom ističem da smo prva agencija iz industrije koja je na ovim prostorima otvorila vrata novoj poslovnoj politici, u kojoj se nudi široka lepeza mogućnosti, prilagođena individualnim potrebama ljudi. U oktobru prošle godine postali smo prva agencija u regionu koja je ispunila uslove za prestižni sertifikat Family Friendly Enterprise, čime smo dokazali da je naša poslovna politika snažno fokusirana ne samo na poslovne, već i privatne potrebe zaposlenih.
Kako možemo da izbegnemo burnout sindrom?
Burnout nije samo osećaj umora. To je složeno stanje mentalne, emocionalne i fizičke iscrpljenosti koje je prouzrokovano dugotrajnim i intenzivnim stresom, a u radnoj sredini najčešće nastaje kao posledica nepoklapanja između pojedinca i organizacije u nekim od aspekata rada (obima posla, načina kontrole rada, nagrađivanja, okruženja, pravičnosti, vrednosti…). Da bismo ga izbegli, važno je da, pre svega, poznajemo sebe i razumemo svoje faktore rizika, šta je ono što doprinosi našem stresu i blagovremeno pravimo neophodne promene. Da li postavljamo realne ciljeve? Da li objektivno sagledavamo sebe, svoje kapacitete, mogućnosti? Koliko insistiramo na savršenstvu i kontroli? Kako vrednujemo sebe? Da li su posao, novac, uspeh jedino što nas definiše?
Burnout je najčešće posledica neuravnoteženog načina življenja u kom se osoba fokusira samo na jednu oblast života (najčešće posao), zanemarujući druge. Uz sve što radimo, važno je da ne zaboravljamo da negujemo i nagrađujemo sebe (vremenom za odmor, zdravom ishranom, fizičkim aktivnostima, druženjem, hobijima). U prevenciji burnout-a je jako važno i samopoštovanje – postavljanje granica, asertivno zauzimanje za sebe i svoje potrebe, određivanje prioriteta u skladu sa ličnim vrednostima. Za početak, mnogo će značiti i spremnost da povremeno odložimo svoje telefone, kako bismo zastali i promislili šta je ono što nas istinski ispunjava. Burnout može biti šansa da život učinimo kvalitetnijim, stavljajući (ili vraćajući) u fokus ono što nas čini srećnima, a što u brzini svakodnevice nažalost zanemarujemo.
Budući da je burnout teže uočiti tokom rada na daljinu, sa prelaskom na remote rad i početkom vanrednog stanja, u Direct Media smo uveli praksu korišćenja aplikacije Heartcount za nedeljno merenje sreće na poslu. Cilj nam je da budemo upoznati kako se osećaju naši zaposleni, koliko su zadovoljni našom podrškom, a pre svega, da pravovremeno odreagujemo i i pomognemo prevazilaženje izazova sa kojima se susreću.
Da li je B2E poslovni model budućnosti?
Odnos kompanije i zaposlenih je sve važniji. Ignorišući brigu o potrebama zaposlenih, kompanije indirektno štete svom brendu i iskustvu klijenata. Zahvaljujući internetu, stav zaposlenih o kompanijama u kojima rade je sve dostupniji, samim tim, njihovo mišljenje postaje snažan generator konačnog utiska o kompaniji i jedan od važnih uticaja na konačnu odluku o kupovini njenih usluga i proizvoda.
Najefektivnije B2E strategije kombinuju znanja i iskustvo marketinških i HR stručnjaka. Predstavnici ovih funkcija zajedno mogu da doprinesu implementaciji internih mehanizama koji (u zavisnosti od industrije) omogućavaju 1) ponudu korporativnih usluga i proizvoda prvo zaposlenima, po privilegovanim uslovima, 2) učešće i kolaboraciju zaposlenih u donošenju strateških odluka, uključujući i konsultovanje o načinu unapređenja usluga i proizvoda, kao i njihovom boljem plasmanu.
Naše pravilo je da zaposlene maksimalno uključujemo u pitanja koja se tiču našeg poslovanja i radnog okruženja. Kao nosioce unapređenja vidimo široku bazu ljudi koji svakodnevno pružaju naše usluge, sve one koji zajedno rade na različitim vrstama posla i doprinose kvalitetu isporuke (bilo da rade u “core business” odeljenjima ili “službama podrške”). Ovog meseca smo pokrenuli jedan u nizu internih projekata, uz učešće više od 50 ljudi iz svih naših sektora (uključujući i regionalne kancelarije). Verujemo da je to najbolji način da obezbedimo interna unapređenja i da uspešno odgovorimo na potrebe klijenata i tržišne trendove. Zaposleni dolaze na prvo mesto. Ako se brinemo o njima i uvažavamo njihovo mišljenje, oni će se brinuti o našim klijentima/potrošačima.
Zašto je employer branding toliko važan za kompanije i agencije?
Employer branding ima veliku važnost u privlačenju i zadržavanju ljudi u kompanijama. Sve je veći broj kandidata koji odluku o apliciranju za određeni posao donose na osnovu reputacije poslodavca i percepcije o identitetu i korporativnoj kulturi kompanije.
Najuspešnije kompanije naučile su kako da strateški integrišu employer branding sa talent management praksama. Prepoznatljivost, imidž i autentičnost poslodavca omogućavaju kandidatima da samostalno formiraju sliku o kompaniji kao poželjnom mestu za rad, kao i da urade samoprocenu svoje uklopivosti – kompatibilnosti ličnih sa korporativnim vrednostima. Kao rezultat, na vreme se dešava vid “prirodne selekcije” kojom kandidati sami procenjuju stepen svoje želje za (dugoročan) rad u kompaniji. Time se štede vreme i novac u sprovođenju procesa regrutacije i selekcije, a dugoročno u kompaniju primaju ljudi motivisani za rad. Dobra pozicija poslodavca na tržištu doprinosi i jačanju ugleda ljudi koje u njoj rade (i obratno). Veća vidljivost i prisutnost, grade osećaj pripadnosti i povećavaju procenat zadržavanja i angažovanosti zaposlenih.
Primera radi, na inicijativu naše zaposlene, već u prvoj nedelji našeg remote rada, pozvali smo kolege da zabeleže i podele kadrove svoje dnevne rutine rada na daljinu, kako bismo ih objavili na našem oficijalnom Instagram nalogu. Odziv zaposlenih na hashtag #MyCarpeDMDay je bio iznenađujuće dobar – deljenjem fotografija koje oslikavaju trenutke rada, aktivnosti, vežbanja i zabave u karantinu, zaposleni su mogli da se upoznaju na jedan drugačiji način, prepoznaju međusobne sličnosti i interesovanja, i time sami doprinesu jačanju osećaja pripadnosti i zajedništva tokom vanrednog stanja.
Jedan trend za 2020. godinu?
Situacija izazvana pandemijom nas je naučila da zdravlje nema alternativu. Kao odgovor u borbi protiv psiholoških aspekata i posledica COVID-19, sve je veći broj kompanija koje posvećuju pažnju brizi o zdravlju i dobrobiti zaposlenih. Wellbeing industrija rapidno raste. Na tržištu se, skoro preko noći, pojavio niz alata i programa namenjenih jačanju sposobnosti pojedinaca za suočavanje i prevazilaženje životnih izazova.
Kao kompanija koja posvećuje posebnu pažnju brizi o mentalnom zdravlju zaposlenih, Direct Media je uz podršku stručnjaka u oblasti emocionalne inteligencije, dr Tamare Tomović, krajem prošle godine uvela program psihološke podrške i savetodavnog rada za sve zaposlene. Tokom vanrednog stanja program smo nastavili u online formatu i proširili ga na seriju webinara posvećenih razvoju rezilijentnosti – otpornosti, prevazilaženja stresa, jačanja fleksibilnosti, učenja optimizma i sreće. Cilj nam je da pomognemo zaposlenima da „očvrsnu“, kako bismo se hrabro suprotstavljali novim izazovima koji nam predstoje.
Zalaganje poslodavaca da se pomogne zaposlenima da izgrade kompetenciju rezilijentnosti (otpornosti) nikad nije bilo izraženije. U vremenu koje karakterišu krize, stalne promene i neizvesnost, jedini način da se kompanije održe, postižu bolje i brže rezultate je upravo kroz brigu o zaposlenima i pružanje osećaja sigurnosti, pripadnosti, optimizma. Samo zdravi, osnaženi i srećni pojedinci mogu da preuzmu odgovornost, rizike, izazove i pokažu spremnost za istraživanje, inoviranje i davanje svog maksimuma.