Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno!

Oglašavanje

spot_img

POSAO & PRAKSA

Nezavisni mediji u Srbiji treba da iskoriste potencijale novih tehnologija!

Evan Tracz, direktor USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija (SMS projekta) i direktor IREX-a u Srbiji, specijalno za Marketing mrežu govori o položaju nezavisnih medija u Srbiji, šta građani očekuju od medija, a šta im mediji nude, ali i ocenjuje kvalitet sadržaja u srpskim medijima.

Šta su glavni uzroci lošeg položaja nezavisnih medija u Srbiji? Šta građani Srbije očekuju od medija, a šta im mediji nude?
Naravno, postoje mnogi razlozi za trenutno stanje nezavisnih medija u Srbiji – istorijski, politički, kulturni i ekonomski. Suština projekta „Jačanja okruženja za održivost medija“ jeste da podstakne nezavisne medije da menjaju svoje načine poslovanja, ažuriraju alate koje koriste kako bi doprli do svoje publike, ali i da dopru do svoje publike na način koji može uspostaviti ili ponovo uspostaviti odnos poverenja, ako žele da budu održivi na tržištu. Nema sumnje da postoje prepreke, i političke i ekonomske, sa kojima se suočavaju mediji, ali i koji su, na mnogo načina, izvan njihove kontrole i ne mogu se rešavati sami ili kratkoročno. Međutim, nezavisni mediji mogu da obnove svoje brendove, da uče od svoje publike koje informacije žele i kako to žele, koriste nove tehnologije kako bi iskoristili nove izvore prihoda, razvili dodatne biznise koji pomažu održavanju ukupne misije i razvijaju partnerstva sa drugim sličnim organizacijama, a sve u cilju poboljšanja svojih pozicija na tržištu.

Kako ocenjujete kvalitet medijskog sadržaja u Srbiji? Kako on može biti bolji i šta savetujete po tom pitanju?
Smatramo da je kvalitet medija u Srbiji prilično neujednačen. Postoje veoma posvećeni mediji koji proizvode kvalitetan sadržaj, ali ima i onih koji se ili fokusiraju na senzacionalne ili nevažne teme, prenose sadržaj iz drugih izvora, ili jednostavno ne obraćaju pažnju na potrebe publike na način koji može izgraditi lojalnost i proširiti ciljnu grupu. Očigledno, ovaj problem počinje sa novinarima i novinarstvom, ali ukazuje i na upravljanje redakcijom, kao i na ukupnu kulturu i ekonomiju poslovanja. Osim jačanja kurikuluma za novinarstvo na univerzitetima i rada na privlačenju talenata, smatram da je za medije važno da saznaju više o svojoj publici i šta oni žele od svojih izvora informisanja. Nedavna studija koju je razvio USAID Projekat jačanja medijskih sistema (SMS projekat), pokazala je da ljudi misle da u medijima ima previše političkih tema, kao i da, na primer, vole kraći i video sadržaj. Mediji moraju prepoznati potrebe svoje publike, tako da im dostavljaju informacije koje su im potrebne u željenim formatima.

Da li bi plaćanje online izdanja moglo da ugasi štampane medije? Kako vidite budućnost štampe u Srbiji?
Hajde da se suočimo sa tim – štampana izdanja svih medija širom sveta ili umiru ili su već mrtva. Volim čitati prave ‘novine’ isto koliko i bilo ko drugi, ali stvarnost je da je digitalni način na koji većina ljudi konzumira informacije, a to je malo verovatno da će se promeniti. Potrebno je da javnost shvati da digitalne vesti nisu besplatne vesti, i da će za dobijanje kvalitetnog sadržaja koji je pouzdan i koristan, to nešto koštati. Oglašavanje više ne pokriva sve troškove (ako je ikada i pokrivalo), a za dobro novinarstvo potrebno je i vremena i novca. U drugim zemljama počinjemo da vidimo pomake, a motivisanje ljudi da to shvate i da podrže svoje lokalne nezavisne medije, bilo putem pretplate ili donacije, veoma je važno.

Koje modele poslovanja mogu da primene nezavisni mediji kako bi opstali u Srbiji?
Iako se mnoge vrste poslovnih modela mogu uspešno primeniti u Srbiji, pravi ključ za razvoj nezavisnih medija u Srbiji je diversifikacija tokova prihoda. Mediji moraju uzeti novac iz više od jednog ili dva izvora ako žele da prežive i napreduju. To bi moglo značiti da imate ‘sporedne poslove’ kao što su promotivni događaji, usluge clippinga, web dizajn, kafić ili bilo šta drugo što održava kapacitet organizacije, ali to takođe znači i isprobati crowdfunding kampanje ili članstvo, native advertising, sponzorske ponude i partnerstva… U suštini, ne postoji jedinstven model onoga što funkcioniše, a postoje mnogi primeri širom sveta gde „sporedni poslovi“ zapravo subvencionišu novinsku stranu biznisa, i to je u redu. U ovom trenutku tržište zahteva da mediji pronalaze mogućnosti i maksimiziraju potencijal svojih veština i potencijala u svojim zajednicama i među publikom.

Možete li da uporedite stanje na medijskoj sceni Srbije u odnosu na region i Evropu?
Srpski medijski sektor ima svoje karakteristike i izazove – političke, ekonomske, kulturne – kao što sam rekao na početku, ali jedna oblast koju bih rekao da srpski mediji (posebno nezavisne medijske kuće) treba da iskoriste su nove tehnologije i moć interneta. Trenutno, veoma malo nezavisnih medija u Srbiji koristi mogućnosti koje mogu ponuditi društveni mediji, analitika podataka, mobilne aplikacije i portali za online plaćanje. Svakako, ove stvari same po sebi neće učiniti medije uspešnim, ali bez njih, čak i jak, pouzdani medij koji dobro izveštava biće izgubljen. Na kraju, dok se mediji suočavaju sa mnogim izazovima i pritiscima, SMS projekat veruje da postoji konkretan posao koji se može uraditi kako bi se omogućilo nezavisnim medijima da ojačaju svoju poziciju, generišu više prihoda i izgrade pouzdanu i lojalnu publiku u cilju održivosti, i nastavljaju da podržavaju misiju da građanima pruže informacije koje su im potrebne za donošenje odluka u životu.

Forum

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

5,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!