Modna industrija – perspektive u periodu oporavka
Modna industrija se napatila tokom Covida (koji još uvek traje). Kompanije koje su najbolje prošle daleko su od Srbije, fokusirane na digitalni rast i na azijsko-pacifička mnogoljudna tržišta.
Izvor: Mc Kinsey interna istraživanja / State of Fashion 2021 / 0= prodaja u 2019.
Predviđanja istraživačkih sektora velikih konsultantskih firmi govore da modna industrija Evrope neće ni tokom 2021. dostići prodaju iz 2019.Čak i najveći, kao što su Zara (Inditex) i HM, susreću se sa osiromašenim potrošačem jer su mnoge stvari danas preče od mode.
Obično se kao pobednici Covida u modnoj industriji navode kompanije koje su imale veći stepen digitalizacije. Ne one digitalizacije koja se poistovećuje sa sa e-commerceom! Posedovanje e-commerce platforme je danas pitanje poslovne „higijene“, a ne ključ uspeha. Cca. 60% prometa čak i u digitalno naprednim ekonomijama i dalje čini – offline prodaja. Kod nas – mnogo više!
Izvor: Mc Kinsey interna istraživanja / postCovid scenario oporavka po kanalima učešće %
Ali, sve i da je e-commerce ključ napretka, u EU ekonomijama povraćaj kupljenog ide na račun prodavca. Stoga je potrebno imati: a. volumene koji mogu da izdrže i preko 50% učešća povraćaja i/ili b. cenu koja može da izdrži troškove politike vraćanja i reklamacija. Većina naših proizvođača nije spremno za ovakvu digitalnu igranku na velikim tržištima: marketinški, cenovno niti budžetski. Zato, veoma retki uspevaju da ostvare rast brenda većim geografskim širenjem koje omogućava e-commerce.
Inovativni poslovni modeli u industriji
Cirkularni poslovni model podrazumeva da se jednom artiklu obezbedi što duži život: bilo da bude više puta kupljen ili iznajmljen, bilo da se recikliranjem pretvori u materijal od kojeg se pravi nova odeća. Održivost je nova „buzz word“ proizvođača mas-mode. Na artiklima najvećih svetskih proizvođača već nalazimo etikete sa oznakama „MADE FROM RECYCLED COTTON“, „LOVE NATURE“ itd.
U Srbiji je cirkularni model živ. Primetili ste rast second hand prodavnica? Potrošači mogu da biraju second hand asortiman uvezen iz inostranstva, a veleprodaje nude sortiranu garderobu po ceni od oko 5 EUR/kg.
Na online platformama koje prodaju sve i svašta, sekcije second hand garderobe se povećavaju. Nove ideje se rađaju na cirkularnom modelu. Ali, ovo nije baš srećna vest za srpske modne poslenike, a ni za one koji ih snabdevaju repromaterijalima.
Renttherunaway.com je platforma iznikla na pravim potrošačkim uvidima: ljudi, naročito žene, vole da budu moderno odevene i veoma im znače luksuzni brendovi jer čine da se osećaju vrednijima i da budu zadovoljnije. Ali, nemaju novca da ih plate. Naročito ako žele da na sebi uvek imaju poneki luksuzni brendirani komad garderobe. I eto ideje za biznis! https://www.renttherunway.com
Iako stagniraju u Covid periodu, platforme kao što je renttherunaway.com imaju budućnost. Ugovori sa super fashion brendovima omogućuju benefite oboma: platforma ima super ponudu najnovije kolekcije, a luksuzni brend zarađuje više po jednom modnom predmetu (jer ima više iznajmljivanja tokom sezone). Jedan artikal kroz renttherunaway.com ima više života zahvaljujući životnom stilu svih onih koji moraju da nose poslednju modu i ne žele dva puta da dođu na posao isto obučeni. Čak šesnaest artikala može da se rentira za 149 dolara mesečno. Kupovina istih bi koštala verovatno mnogostruko više. Dakle, i najvažnija strana – potrošač – ima benefit.
Postoji još jedan zanimljiv koncept produženja života modnih predmeta: Vestiaire Collective. Na ovoj e-commerce platformi mogu da se kupe provereni i autentifikovani vintage artikli najvećih svetskih brendova, ali po ceni koja je i 70% povoljnija. Veoma jednostavno, putem aplikacije možete i da prodate svoje brendirane stvari, a platforma Vestiaire Collective zadržava 20% od prodajne cene.
Loopster.co.uk je sajt za second hand dečiju gardeorbu počev od odeće za novorođenčad do izbora za šestogodišnjake. Deca brzo rastu, pa je većina odeće – skoro, pa nova.
Digitalne platforme koje se zasnivaju na potrošačkim uvidima, a potom menadžerišu na osnovu duboke analitike transakcionih podataka su drugačiji način bavljenja modom i imaju svetliju budućnost. OK, rentiranje ni second hand nisu rešenja, ali ovaj članak nije Slagalica pa ne moramo da idemo sa „konačnim rešenjem“. Možemo da idemo napred samo ako izađemo iz kruga u kojem se srpska modna industrija vrti godinama.
Digitalna moda u Srbija – pogled iza web prodavnice
Većina domaćih ritejlera koji svoj biznis zasnivaju na sopstvenoj proizvodnji u digitalizaciji su došli najdalje do algoritma koji optimizuje lager u radnjama (i e-radnji), tako da je ispred njih još uvek veliko polje digitalnih informacija koje treba da pretvore u biznis-uvide.
Potrošači ostavljaju za sobom veliki broj podataka na internetu pre i posle kupovine. Moderni alati pomažu da se podaci prikupe i analiziraju. Skrejping podataka sa konkurentskih sajtova, automatsko upoređivanje asortimana i akcijskih ponuda, dublji uvidi o šoping misijama, u uvide o potrošaču, uporedna ulaganja u digitalni marketing, automatizovana optimizacija medijskih troškova – sve su ovo podaci čijom analizom možemo doći do novih prilika ili bar reći da ovo što radimo možda ima neku manu.
Ceo tekst pročitajte OVDE.
Autor teksta: Vera Lloyd-Thomas, CEO, Kreativa New Formula, an element of Alkemy i Member of Alkemy International Board