Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

OGLAŠAVANJE

spot_img

ISPRATI

Mikro-plaćanje za onlajn novinarstvo je na vidiku

Rasprava o tome da li će čitaoci plaćati za vesti nužno mora da obuhvati i raspravu o tome na koji način će plaćati: kroz neku vrstu pretplate ili na neki znatno fragmentiraniji način plaćanja.
Paul Dinulescu, osnivač onlajn izdavačke platforme Niuzly koja koristi sistem “mikro plaćanja” da bi platila svoje blogere i novinare frilensere, veruje da je upravo pitanje kako će korisnici plaćati za vesti osnovno pitanje opstanka medija uopšte.
“Nije tačno da ljudi ne žele da plate za vesti ili novinarski sadržaj, ali je tačno da ljudi imaju odbojnost prema plaćanju kroz kanale koji trenutno postoje”, objašnjava Dinulescu dok govori o pokretanju svog startapa za portal Journalism.co.uk.
On nagoveštava promenu u razmišljanju informacionog potrošača u pogledu paušalnog plaćanja – plaćanja za cele novine i digitalne pretplate za sajt – nešto mnogo improvizovanije i fragmentiranije. To je, zapravo, plaćanje za pojedinačne članke iz mora publikacija koje pomalo liči na kupovinu singlova na iTunes prodavnici ili Amazonu umesto kupovine celih albuma.
Ideja o “iTunes vestima” nije potpuno nova. Ona je začeta još 2009. godine kada je kolumnista u svom članku predložio ovaj način plaćanja kao moguće rešenje za održivi poslovni model za onlajn vesti. Nešto skorije, još jedan startap – holandski Blendle, pokrenuo je nešto slično, tj. prikupljanje sadržaja iz 15 glavnih holandskih novina i časopisa na jednoj platformi i uvođenje modela monetizacije (70% za izdavača, 30% za sajt), slično modelu koji koristi Apple.
Mehanizam koji je uveo Niuzly je nešto drugačiji: autoru članka pripada 80% direktnog prihoda (odnosno novca koji su čitaoci spremni da plate da bi pristupili i čitali članak) i 50% indirektnog prihoda, odnosno prihoda od oglasa na stranici. Iznos se isplaćuje kada autor ostvari najmanje 300 dolara preko svih mikro-uplata.
Dinulescu se više fokusira na autore nego na izdavače, delimično i zbog neuspešnog pokušaja da se uključe 2012. godine. Osnovna ideja i motivacija za njegov novi koncept je nastojanje da se ogromnoj zajednici neisplaćenih ili nedovoljno plaćenih autora pruži prilika da pišu i zarađuju zadržavajući istovremeno kontrolu nad sadržajem koji objavljuju. Piscima koji objavljuju na Niuzly je takođe omogućeno da svoje tekstove objavljuju i potpuno besplatno na drugim platformama.
Pažnja čitalaca se privlači tako što je omogućeno da se prvi pasusi tekstova pročitaju besplatno, pre nego što se za pristupanje celom članku zatraži plaćanje od 5 do 30 evro centi, a korisnici će plaćati koristeći PayPal. Dakle, na papiru ovaj mehanizam izgleda veoma jednostavno.
Međutim, problem sa mikro-plaćanjem koji kreće iz startap faze je u tome što treba da dostigne kritičnu masu i autora i čitalaca da bi od dobre ideje prerastao u pobednički proizvod. S jedne strane to znači da čitaoci postanu svesni da proizvodnja validnog novinarskog sadržaja podrazumeva ozbiljan i naporan rad i da, baš kao i u drugim sektorima, za kvalitet treba da se plati. S druge strane to znači da i autore treba ubediti da prihvate “namete” finansijskih posrednika. Osim toga, PayPal, na primer, je besplatan za kupce, ali od prodavaca uzima prilično visoke provizije (2,9% + 0,30 dolara), a isto važi i za većinu finansijskih posrednika koji nude ovu vrstu usluga.
Moguće rešenje za ovaj problem je korišćenje BitCoin transakcije, čija je cena zanemarljiva u odnosu na druge valute. Način plaćanja zasnovan na BitCoin valuti već postoji u beta verziji, zove se BitWall i omogućava digitalno plaćanje ovom digitalnom valutom u minimalnom iznosu od jednog centa. Sistem takođe predviđa i druge oblike plaćanja: plaćanje tvitovima, prikazom reklama pre teksta ili paušalno plaćanje za dnevni pristup tekstovima.
Moguća alternative je Flattr, servis za plaćanje koji je 2010. godine pokrenuo Peter Sunde, koji je uhapšen nedavno u Švedskoj zbog učešća u piratskom servisu Pirate Bay. Flattr nije piratski sajt, naprotiv, plaćanje usluga na mreži kontroliše i prati veoma pažljivo i to je jedan od razloga zbog kojih se bori da bude u upotrebi. Platforma je nedavno donela odluku da koristi novu uslugu za transakcije pod nazivom Mango Pay, koja bi mogla da pomogne sajtu da napravi kvantni skok i postane važeća alternativa za PayPal i druge sisteme za mikro-plaćanja. U svakom slučaju ćemo morati da sačekamo i vidimo epilog.

Izvor: Evropska opservacija za novinarstvo
Autor: Federico Guerrini

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!