Mediji se menjaju, a vreme provedeno u korišćenju medija se produžava. To su pokazali i podaci kompanije Nielsen za prvi kvartal 2019. u kojem su korisnici dnevno provodili 11 sati i 45 minuta u interakciji sa medijima – televizijom, uređajima povezanim sa TV aparatom, na radiju, računarima, pametnim telefonima i tablet računarima – što predstavlja dodatni 21 minut izlaganja medijima na svim platformama u odnosu na prvi kvartal 2018. godine.
“U oblasti medija nepromenljiva je jedino promena, a fragmentacija je novi standard. Ljudi stalno menjaju medije koje koriste, načine na koje ih koriste i vreme kada ih koriste, zbog čega danas više i češće nego ranije moramo da budemo na tragu navika konzumacije medija. Nastavljamo sa istraživanjima kako bismo bili u prilici da brendove nedvosmisleno uputimo tamo gde su njihovi potrošači”, izjavila je Ljubica Vukčević, Head of Research &Insight u DIRECT MEDIA United Solutions.
Medju medijskim trendovima za 2020. godinu koje je izdvojila DIRECT MEDIA United Solutions, nalaze se oni koji su preneli iz prethodne godine, nadogradjeni kroz mikrotrend ili novu oblast primene ili pak potpuno novi trendovi čiju će dužu primenu vreme tek potvrditi:
Video
I u Srbiji, kao i u svetu, konzumacija video sadržaja je u stalnom rastu. Tako prema TGI Srbija, 76% korisnika Interneta konzumira video sadržaj, dok gotovo polovina internet korisnika gleda video sadržaje preko dva sata dnevno. Ovaj trend prepoznali su i oglašivači, pa je tako u 2018. gotovo 20% digital miksa zauzeo video format. IAB Srbija je takođe zabležio veliki rast videa – čak 53% u 2018. godini. Video će biti aktuelan i u 2020. godini, ali će se u okviru ukupnog trenda promeniti određeni mikrotrendovi:
Video- first platforme postaju važnije od mobile-first
Na lokacijama postojećih društvenih mreža, video zapisi rangirani su više od svih drugih vrsta objava, jer oni prirodno podstiču angažovanje korisnika, a nove video aplikacije svakodnevno preplavljuju tržište (TikTok, Lasso i byte predstavljaju samo neke popularne primere iz ove godine).
Duže forme video zapisa
Iako nema sumnje da korisnici kraće video zapise lakše obrađuju, oni ne omogućavaju brendovima da sa korisnicima uspostave emotivnu vezu koja bi na njih ostavila trajniji utisak. Duži video zapisi omogućavaju prikazivanje sadržaja koji će ostati u sećanju korisnika ili doprineti njihovoj edukaciji – bilo da je reč o proizvodima ili vrednostima brenda.
Doba sveprisutnog TV-a
Spajanje interneta i televizije sve više nas vodi ka sveobuhvatnom transformisanom medijskom iskustvu. Trendovi o kojima smo pričali prošle godine – pristup na zahtev, video na zahtev, samostalni striming, prikazivanje na više ekrana, fleksibilne pretplate, originalni sadržaji, biće prisutni i u 2020. godini. Regionalni provajderi su shvatili značaj stiming platformi koje su u 2019. doživele još veću ekspanziju. Ako posmatramo inovativno oglašavanje na televiziji, United Media pokrenula je projekat Vida, jedini u ovom delu Evrope koji omogućava Addressable TV oglašavanje. Ovo oglašavanje je kombinovanje najboljih strana televizije i digitala, spoj u kome se može dobiti moć velikog ekrana i mogućnosti preciznog targetiranja i preciznog merenja sa interneta. Specifično za Vidu je da je ovo jedna od tri platforme u svetu koja omogućava menjanje reklamnih blokova u live programu.
Influenser marketing
Raste broj uticajnih ličnosti na društvenim mrežama, a samim tim i rast marketinške potrošnje kompanija u oblasti uticajnog marketinga. Influenseri sa društvenih medija se kod nas najviše angažuju u kampanjama podizanja svesti, nasuprot svetskom trendu. Veća promena na našem tržištu ove godine je to što se fokus sa Instagram influensera pomerio više ka Youtube influenserima.
Objave sa mogućnošću kupovine
Trgovina na društvenim medijima već je na putu da u svetu postane glavni maloprodajni kanal u rangu drugih medija, kao što su veb lokacije i fizičke prodavnice. 72% korisnika mreže Instagram kupilo je neki proizvod preko aplikacije. Kako iz Srbije trenutno nije moguće postaviti Instagram shop, ovaj trend je još uvek u začetku.
Efemerni sadržaji
Instagram i Snapchat Stories predstavljaju savršene primere takvih vrsta sadržaja. Istraživanje o Generaciji Z koje su sproveli DIRECT MEDIA United solutions i IPSOS jasno pokazuje da je pred nama generacija koja je anksiozna po pitanju toga šta drugi misle o njima. Zato su za njih pogodni efemerni sadržaji – oni koji se zadrže samo kratko vreme i nestanu. Prema nedavnom izveštaju kompanije Hootsuite, 64% marketara je već uključilo Instagram priče u svoje strateške planove ili namerava da to učini.
Alternativne platforme
U 2019. godini korisnici su provodili više vremena na platformama kao što su Snapchat, Pinterest i TikTok, koji već ima oko 500 miliona aktivnih korisnika. TikTok je rangiran prema broju preuzimanja više od Tvitera, Linkedina, Pinteresta i Snapcheta. U januaru ove godine, to je bila najpreuzimanija aplikacija na Android platformi.
Formiranje zajednica na društvenim mrežama
Ako na temu anksioznih generacija, dodamo i sve veći problem vidljivosti sadržaja na internetu, nije ni čudo da su u 2019. zatvorene zajednice i grupe doživele svoj procvat. Jedan od najboljih primera jeste sajt Reddit koji ima više posetilaca od Guardiana, Netflixa i Linkedin i više uticaja od Twitter-a. Samo na Facebooku ima oko 400 miliona aktivnih grupa. Ako brendovi žele da njihovo poslovanje preživi u uslovima organskih društvenih mreža u 2020. godini, ovakva vrsta humanizacije brenda biće neophodna.
Detaljni prikaz Medijskih trendova za 2020. godinu biće postavljen na sajtu www.directmedia.biz