Povodom konkursa Mark Awards (powered by PepsiCo), a kako bi dodatno promovisali njihove potencijale i uspehe, uradili smo seriju intervjua sa nominovanima za ova prestižna priznanja. Danas, za naš portal, govori Đorđe Jovanović, Marketing Director, Xiaomi Balkan.
U kojoj meri danas marketinške aktivnosti utiču na ukupne poslovne rezultate kompanije?
Bez marketinga kao najbitnije karike u biznisu, savremeni biznis ili kompanija, imaju problem da pronađu sebe i samim tim da izgrade stabilan i dugoročan biznis. Velike kompanije koje, zbog kompleksnog procesa odlučivanja, nemaju dovoljno dobar i agilan marketing, često pribegavaju strategiji kupovine malih ali marketinški jakih kompanija koje su im ozbiljno ugrozile tržišna učešća. Iz prostog razloga, jer ne mogu da naprave tako brzu tranziciju iz „sales oriented“ u „marketing oriented“ kompanije.
Decenijama u nazad, marketing kanali su se sporo razvijali, i to je nekako uticalo na to da C level nije bio dovoljno informisan o bitnosti marketinga, a ponajviše nisu prepoznali bitnost digitalnog marketinga. To je dovelo do toga da su marketing oriented kompanije i njihov C level u doba Covida prosto eksplodirale sa prometima i prodajom dok su druge kompanije doživele stagnaciju ili pad prodaje.
Ako krenemo od toga, kako se tačno odlučujemo o kupovini nekog proizvoda/usluge? Shvatimo brzo da je to bio proces, i na svesnom i na nesvesnom nivou. Marketing je zapravo stvorio sve uslove, materijale i procese, koje ste obrađivali na oba nivoa. Sa pojavim digitalnog marketinga, u većini industrija, prvo se odlučite za kupovinu, pa onda idete u „shopping“. Takođe, omogućio je malim biznisima, malim brendovima, da imaju pažnju i pristup velikom auditorijumu. To je ranije bilo moguće samo velikim brendovima I kompanijama.
Koliko su marketinške aktivnosti bitne, možemo videti na primeru rezultata eCommerce biznisa. Oni su isključivo vezani za marketinške aktivnosti. eRetailer CEO, koji je slušao svoj marketing i ulagao na vreme u marketing I eCommerce platformu, sa pojavom korone “pokupio je kajmak”. Marketing nije samo nešto što utiče na biznis rezultate, on čuva biznis od propadanja. Marketing nije samo važan deo za uspeh biznisa, marketing je sada biznis.
Koliko je za marketing stručnjake teško vođenje nekoliko tržišta istovremeno?
Generalno, ex-YU tržišta daju prividan osećaj sličnosti, i baš tome leži zamka i sva kompleksnost celog regiona. U multinacionalnim kompanijama morate uzimati u obzir i globalnu strateguju, pa je „glokalizacija“ ono što je zapravo najteža stvar. U svakoj od zemalja možete naći drugačije insajte, uvide, jer kultura jednog naroda umnogome utiče na navike i sklonosti u ponašanju. A to je ključ, prepoznati uvide na svakom tržištu i prilagoditi globalnu strategiju tome.
Čak i na jednom tržištu možete sebi kreirati „različita tržišta“ raznim segmentiranjem. U svakom slučaju, ljudi/tim su glavni resurs na kojima bi trebalo raditi i ulagati, kako bi vođenje više tržišta bilo jednostavnije i uspešnije.
Šta danas znači biti REMARKABLE stručnjak?
Remarkable znači biti gejm čejndžer. To su stručnjaci koji su prepoznali mikro moment u ponašanju na tržištu I promenili igru, tj. zadovoljili veliku nesvesnu potrebu tržišta. Dobar stručnjak napravi da kompanija/brend izgleda pametno, a REMARKABLE stručnjak, da se kupac oseća pametno.
Na koji uspeh u karijeri ste najponosniji?
U dosadašnjoj karijeri iskustvo sam sticao u 5 različitih industrija. Iz svake od njih sam uzimao ono što je bilo korisno i dobro, i prenosio u novu industriju. Na tom putu bilo je raznih uspeha, jako zanimljivih situacija, pravih filmskih priča, meni veoma dragih. Ono što je možda najsvežije je način i ceo put, kako sam doveo Xiaomi brend, od nepoznatog do tržišnog igrača broj 1 u Srbiji, za manje od 10 meseci. Ponosan sam na svoj karijerni put, kao i na sve mlade ljude koje sam mentorisao i gradio na tom putu, i sada imaju veoma uspešne karijere. Svakako, trenuci uspeha na koje ću najviše biti ponosan, zapravo tek dolaze.
Spisak svih nominovanih dostupan je na sajtu mark-awards.rs