SVET – Barem nešto je stoposto sigurno kada je bezbednost olimpijade u Londonu u pitanju: „Mekdonaldsovi” krompirići. Nijedan krompir engleskog ili drugog porekla neće stići u prženom stanju do bilo koga ko se uoči da se u toku ili neposredno posle nadmetanja nađe na mestima koja potpadaju pod sponzorisani olimpijski prostor.
Ništa od krompira ukoliko nije procesuiran po receptu najmoćnije megakorporacije (ne)zdrave hrane na svetu. „Mek” je ovu privilegiju stekao, kako stoji na njegovom zvaničnom sajtu, tako što „već 40 godina pomaže da se olimpijski pokret i duh održe u životu”. „Mekdonalds” je jedan od najvećih sponzora ovogodišnje olimpijade. Slede ga „Adidas”, „Koka-Kola” i „Britiš petroleum”.
Uz časni izuzetak proizvođača patika, sve su ovo visokoprofitni donatori čiji proizvodi teško da doprinose zdravom duhu i telu. Naprotiv, istraživanja uvek iznova ukazuju da je za jednu od najvećih pošasti Amerike – dečju gojaznost – kriv baš lanac brze hrane čijim će se krompirima, milkšejkovima i hamburgerima hraniti publika u Londonu. Novost je međutim što jelovnik u britanskoj prestonici brani 300 uniformisanih lica. Takozvani zaštitnici brenda raspoređeni su po celoj zemlji , ali najveća koncentracija snaga je u olimpijskom selu i oko njega. U redove ove elitne jedinice izabrani su eksperti marketinga i trgovine i oni već rade na terenu pod komandom Agencije za olimpijsku dostavu.
Rigorozno se kontroliše svih 800 restorana koji pored najvećeg na svetu, „Mekdonaldsovog”, operišu na okupiranom terenu. Njihov jelovnik biće strogo nadziran. Ukoliko gostu ponude bilo šta što bi moglo da se protumači kao konkurencija glavnom donatoru, gazda bi mogao da bude kažnjen i sumom od 20.000 funti.
Čips, kao mnogo robusnija krtola od one zvanične, ne sme naći mesto na jelovniku olimpijade. Nijedno pivo, ili bilo koje drugo piće sem koka-kole, neće smeti da se veže za olimpijski duh, zdrav sportski život ili olimpijske krugove. I tako redom.
Vojnici u ljubičastim odelima i beretkama u istoj boji izvešće, tvrdi se na Ostrvu, najveću operaciju zaštite brendova ikad sprovedenu u svetu. Po posebnom zakonu koji je uoči igara stupio na snagu, „ljubičasti bezbednjaci” imaju pravo da ulaze u radnje, restorane i kancelarije.
Organizatori su unapred upozorili celokupni britanski biznis da su reči kao što su „zlato”, „srebro” ili „bronza” (asocijacije na medalje), ili „leto”, „sponzori” i „London” strogo zabranjene. Protivljenje apsolutnom obezbeđenju donatorskih brendova tek se stidljivo promalja u javnost. Na primedbu da su ovo „najdrakonskije mere ikada sprovedene na igrama”, iz štaba Agencije za dostavu odgovaraju da „pravila moraju da se poštuju i brendovi moraju da se zaštite”.
Pravila su utvrdile kompanije koje su u igre investirale milione funti. „Ljudi koji hoće da dobiju iste beneficije besplatno onemogućavaju profit od igara”, jedno je od objašnjenja. Tako se u žargonu odomaćila još jedna kovanica: „marketing iz zasede”. To bi značilo da se neki restoran hvali da ima zlatno pivo, a u stvari hoće da kaže kako pivopije osvajaju zlatnu olimpijsku medalju – umesto da je osvoji koka-kola. Pa makar nam sva deca bila debela i bez mišića.
I dok bezbednjaka za zaštitu krompirića ima koliko je potrebno, na aerodromu Hitrou se redovi za pasošku kontrolu vijugaju kao zmije. Država, kažu, nema dovoljno para da plati pojačane smene, a mora da se osigura od eventualnog dolaska terorista. Čeka se po nekoliko sati.
Igre će obezbeđivati dodatne tri i po hiljade vojnika, jer je agencija za policajce u poslednjem času smanjila dogovorenu isporuku pripadnika reda. Pojedinci koje optužuju da su nepatriote, pribojavaju se da će se London pretvoriti u tvrđavu bez daška vetra, a igre u korporativnu mašinu. Džon Kampfner, autor knjiga o prekomernom ukidanju prava radi obezbeđenja („Sloboda na prodaju”), upozorava da bi ove vanredne mere skrojene za olimpijadu mogle da postanu „deo našeg svakodnevnog života”.
Autor: Zorana Šuvaković
Izvor: Politika online