Đorđe Jovanović, Marketing Director, Xiaomi Balkan i dobitnik Mark Awards SPECIJALNOG PRIZNANJA ZA LIČNI DOPRINOS RAZVOJU STRUKE, koje dodeljuje Marketing mreža najuspešnijim stručnjacima iz kompanija u Srbiji. Tim povodom govorio je za naše specijalno izdanje Mark Club.
Kako biste ocenili tržište marketinških komunikacija u Srbiji? Gde smo u odnosu na region?
Imamo odličan bounce-back nakon kriznog perioda izazvanog koronom. Vidljiv je rast, kako u marketinškim ulaganjima, tako i u rastu broja agencija. Zbog toga bi trebalo biti posebno fokusiran na unapređenje kroz edukaciju. I dalje kaskamo za EU zemljama u investicijama, dok u pogledu kvaliteta marketinga slobodno mogu reći da su tržišta dosta slična. Mislim da je ključna stvar, za rast tržišta marketinških komunikacija, konstantna edukacija osoba na C-levelu.
Ko danas kreira reputaciju struke u Srbiji?
Reputaciju struke kreiraju svi koji rade u ovom sektoru i svi smo jednako odgovorni za nju. Bilo da se radi o zaposlenima u kompaniji i agenciji, svako je pojedinačno odgovoran, ali i kolektivno, jer svi znamo da se najbolje ideje rađaju u timu i zajedničkim naporima sprovode.
Zašto je neophodno aktivnije uključivanje kompanija u edukaciju i deljenje znanja sa mladim talentima, koji prave svoje prve korake u struci?
Izuzetno je važno baviti se mladim talentima i što više deliti znanje, jer na taj način oni mnogo brže sazrevaju u poslovnom smislu i dobijaju osnovu koja je na visokom nivou. Tako ćemo dobiti mnogo stručnije marketing ljude, koji će konstantno “dizati” reputaciju struke na sve višu lestvicu.
Koju ulogu u kreiranju biznisa budućnosti igraju marketing sektori kompanija?
U najbržim kompanijama, najbitniju. Samo agilne kompanije mogu brzo odgovoriti na mikro momente ili situacije na tržištu. Postoje zvanični i nezvanični statusi. U nekim kompanijama zvanično, marketing je bitna funkcija, dok nezvanično, to nije tako. Biznis budućnosti je kompanija u kojoj je marketing, nezvanično, najbitniji sektor kompanije.
Kakav je realan položaj marketing stručnjaka u kompanijama danas?
Dosta bolji ukoliko posmatramo u odnosu na položaj pre pandemije korona virusa, ali definitivno i dalje postoji puno prostora za unapređenje. Međutim, za kreiranje reputacije koliko su bitni rezultati, toliko je bitna i prezentacija postignutih rezultata na pravom mestu i u pravo vreme. Marketing bez adekvatne interne promocije, vrlo često se može protumačiti kao propala investicija ili u najbolju ruku, nešto što je očekivano. Pandemija je pogodila skoro sve industrije, te je agilnost marketing sektora, ponajviše e-commerce i digital dela, bio ključan za “vraćanje u život” većine biznisa i industrija.
Šta danas znači REMARKABLE poslovni uspeh?
Zavisi kako posmatramo – za nekoga su to ostvarene brojke, za nekoga su to kampanje koje ostavljaju trag, emocije koje izazivamo kod potrošača… Takođe, to je i svako mišljenje koje je drugačije od opšteprihvaćenog, koje dovodi do kampanja koje su kasnije posmatrane kao jedinstvene – out of the box.
Remarkable poslovni uspeh je kada od anonimusa postanete brend broj 1. REKARKABLE je onaj ko je gejm čejndžer. To su marketing stručnjaci koji su prepoznali mikro moment u ponašanju na tržištu i promenili igru, tj. zadovoljili veliku nesvesnu potrebu tržišta. Dobar marketing stručnjak napravi da kompanija/brend izgleda pametno, a REMARKABLE stručnjak, da se kupac oseća pametno.
U kojoj meri danas marketinške aktivnosti utiču na ukupne poslovne rezultate kompanije?
Bez marketinga kao najbitnije karike u biznisu, savremeni biznis ili kompanija, imaju problem da pronađu sebe i samim tim da izgrade stabilan i dugoročan biznis. Velike kompanije koje, zbog kompleksnog procesa odlučivanja, nemaju dovoljno dobar i agilan marketing, često pribegavaju strategiji kupovine malih, ali marketinški jakih kompanija koje su im ozbiljno ugrozile tržišna učešća. Iz prostog razloga, jer ne mogu da naprave tako brzu tranziciju iz sales oriented u marketing oriented kompanije.
Decenijama unazad, marketing kanali su se sporo razvijali, i to je nekako uticalo na to da C-level nije bio dovoljno informisan o bitnosti marketinga, a ponajviše nisu prepoznali bitnost digitalnog marketinga. To je dovelo do toga da su, marketing oriented kompanije i njihov C-level u doba korone, prosto eksplodirale sa prometima i prodajom, dok su druge kompanije doživele stagnaciju ili pad prodaje.
Ako krenemo od toga – kako se tačno odlučujemo o kupovini nekog proizvoda/usluge – shvatimo brzo da je to bio proces, i na svesnom i na nesvesnom nivou. Marketing je zapravo stvorio sve uslove, materijale i procese, koje ste obrađivali na oba nivoa. Sa pojavom digitalnog marketinga, u većini industrija, prvo se odlučite za kupovinu, pa onda idete u šoping. Takođe, omogućio je malim biznisima, malim brendovima, da imaju pažnju i pristup velikom auditorijumu. To je ranije bilo moguće samo velikim brendovima i kompanijama.
Koliko su marketinške aktivnosti bitne, možemo videti na primeru rezultata e-commerce biznisa. Oni su isključivo vezani za marketinške aktivnosti. eRetailer CEO, koji je slušao svoj marketing i ulagao na vreme u marketing i e-commerce platformu, sa pojavom korone “pokupio je kajmak”. Marketing nije samo nešto što utiče na biznis rezultate, on čuva biznis od propadanja. Marketing nije samo važan deo za uspeh biznisa, marketing je sada biznis.
Koji projekat biste izdvojili u 2021. godini na koji ste najponosniji, a koji je ostvario izuzetne rezultate?
Mnogo uspešnih projekata i rekordno lansiranje Redmi Note 11 serije, rekordne posete na otvaranju Xiaomi storova. A definitivno, najpoznatiji projekat bila je realtime marketing kampanja, zbog kojeg je cela Srbija pisala “uzmi brate Xiaomi”.
Šta za Vas znači Mark Awards priznanje i kako će ono uticati na Vašu dalju karijeru?
Što se tiče karijere, mislim da neće ništa promeniti, osim što potvrđuje da sam sve izazove savladao, kao i da sam naučio iz njih. Tokom cele karijere bio sam autentičan, pronalazio nove načine promovisanja, nisam se libio da probam nešto drugo, tako sam učio i razvijao se. Ova nagrada jedan je od znakova da sam na pravom putu, podsticaj da nastavim da razvijam i sebe i druge, a ponajviše da verujem svojoj viziji i budem uporan.