Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

OGLAŠAVANJE

spot_img

ISPRATI

Malo je PR stručnjaka koji ulažu u svoje znanje

Međunarodni onlajn PR stručnjak i vlasnica konsultantske agencije „PRpepper“ Dragana Đermanović specijalno za Marketing mrežu govori o izazovima sa kojima se susreće PR profesija u Srbiji, kako staru struku prilagoditi novim tehnikama i alatima, ali i ocenjuje koliko su PR stručnjaci zaista spremni da prihvate promene.

 Da li su i u kojoj meri onlajn mediji „zakomplikovali“ život PR stručnjacima?
Sve se menja, i to je, naravno, prirodno. Čak iako je struka ostala na istom nivou kao decenijama unazad, posmatrano kroz tehnike i alate za rad, to bukvalno znači da smo ozbiljno nazadovali. Iako je PR zanimljiva i kreativna industrija, u delu koji se odnosi na uvođenja inovacija u sopstvenu profesiju, izgleda nismo baš kreativni i inovativni. Tako je, nažalost, i na globalnom nivou. Onlajn mediji samo su, razvojne nedostatke PR struke, učinili još vidljivijim.

Smatrate li da u ovom trenutku svi PR stručnjaci imaju jasne strategije kako komunicirati sa potrošačima npr. na društvenim mrežama i kako stupiti u direktan dijalog sa njima? Koje trikove treba koristiti u ovakvoj vrsti komunikacije?
Ni blizu tome. Veoma mali broj PR stručnjaka ima bilo kakvu, a kamoli jasnu strategiju za onlajn komuniciranje sa potrošačima i klijentima! Jedan dobar deo predstavnika struke u okviru svojih kompanija nema nikakve razvojne ni komunikacione strategije. Tako sebi otežavaju posao, ali istovremeno urušavaju ugled profesije odnosa s javnošću, kao zahtevne i veoma ozbiljne delatnosti.
U komuniciranju sa onlajn zajednicom nema trikova. To je osetljiv, zahtevan, izazovan i potencijalno veoma produktivan odnos po kompaniju. Ali on traži mnogo više od npr. uspostavljanja i održavanja odnosa sa tradicionalnom javnosti. Zahteva angažman, i to kako prema spolja, tako i ka unutra, gde sve ono što načnete onlajn morate pretvoriti u primenjive poslovne inpute i razvojne tačke unutar same kompanije.

Koliko je PR struka, po Vašem mišljenju, zaista spremna da prihvati promene i prilagodi se izazovima, budući da su npr. saopštenja koja se šalju novinarima ista kao što su bila pre sto godina?
Promene nastaju iz muke i problema. Mi sada ovim tekstom, strukovnim delovanjem u okviru DSOJ-a, promovisanjem dobrih primera i na druge načine stvaramo muku kolegama, i, samim tim, gradimo okruženje plodno za promenu na bolje. Nekoliko puta sam sa kolegama delila svoja iskustva i predloge na temu osvežavanja struke. U postu „PR tehnike #trendovi“ jasni su inputi na temu osavremenjivanja onlajn press centra, saopštenja za javnost, konferencija za medije i sl. (više o tome na: http://www.draganadjermanovic.com/2011/07/26/pr-tehnike-trendovi/)

Zašto nema inicijative? Imaju li PR stručnjaci strah da neće biti prihvaćeni od strane klijenata i novinara ili naprosto beže od dodatnih obaveza, novih znanja itd.?
Ima svega, od ovoga što ste naveli: straha, inertnosti, svakako neznanja. Da bismo uveli neku promenu moramo znati i znati da predstavimo motive za promenu, te očekivane benefite odnosno rizike u slučaju da neku promenu ne sprovedemo. Lično ne poznajem mnogo kolega koji su u stanju da na takav način demonstriraju značaj promene i opišu njenu dalju implementaciju. Rešenje je uvek u okviru problema. U nama samima je u velikoj meri uzrok zbog kojeg je moderna i sveža struka postala konzervativna i inertna. Ima i spoljnih razloga, ali se ja lično radije bavim rešenjima nego problemima.

Tokom prezentacije na DSOJ konferenciji, postavili ste pitanje – znaju li PR profesionalci da rade svoj posao? Koliko (ne)zaostajemo za svetskim trendovima?
Znanje podrazumeva sistemsku multidisciplinarnost i permanentnu edukaciju! Dovoljno je reći da na jedinu strukovnu konferenciju o PR-u u zemlji, u kojoj radi više hiljada PR-ova, dođe tek njih stotinak! Većina njih bila je, kako je primetio kolega Dragan Moćević, iz agencije PRime.ba. Čak ne moraju da idu predaleko, jer u Beogradu i regionu postoji nekoliko sjajnih i naprednih konferencija i treninga. Pored navedene konferencije Društva Srbije za odnose s javnošću, spomenula bih PRoaktiv konferenciju u Bosni i Hercegovini koja je svake godine korak ispred regionalnih PR-ova. Ima ko da prenese znanja i ima gde da se nauči, ali je malo onih koji žele da uče i u to investiraju vreme i novac.

Možete li da date tri praktična saveta – kako postati (biti) uspešan PR stručnjak?
Važno je permanentno razvijati tri aspekta ličnosti: karakter, znanja i veštine. Da bi PR delovanje bilo uspešno, a PR stručnjak istinski ispunjen, potrebna su mu brojna znanja i raznovrsne veštine – znanja iz opšte kulture, lingvistike, ekonomije, menadžmenta, politike, psihologije, umetnosti, istorije (biznisa, komunikacija i društva uopšte), te veštine učenja, slušanja, čitanja, rešavanja problema i kreativnog mišljenja, grupne produktivnosti, pregovaranja, organizacione i liderske veštine generalno. A ima toga još!

 

Autor: Ivana Parčetić

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

12 KOMENTARA

  1. Odlican intervju i odlicna tema! Svaka cast Dragana!
    Na komentare osoba koje ne znaju ni da se predstave ne obracaj paznju. Milane, nije bitno ko je sta zavrsio vazno je da si profesionalac u poslu kojim se bavis.

  2. Ovde ima više kritike PR struke nego igde gde sam do sada čitao o tome.
    Neke stvari su u koliziji – ne možete imati lošu PR struku koja nema jasnu strategiju onlajn komunikacije sa potrošačima a da imate dve odlične regionalne PR konferencije.
    I na kraju, umesto tri saveta imamo niz floskula, čiji opis stoji rame uz rame sa Google konkursom za regionalnog predstavnika Google u Srbiji, objavljenog pre 4 godine.

  3. ..umesto traženja gresaka i mogucnosti za kritiku, ovaj, ali i svaki blog post na Draganinom blogu treba iskoristiti upravo za nadogradnju i samoedukaciju.
    Ko smatra da je tekst prazan, mozda je u pravu, ali isti daje smernice. Dovoljno je krenuti bilo kojim pravcem koji je Dragana spomenula, dobicete pravo bogatstvo i bicete prezadovoljni.
    Nije Dragana Djemranovic vodeci PR strucnjak i neko ko prenosi znanje broj jedan i vrh vrhova zato sto u 3K karaktera ne moze svima da prenese sva njihova ocekivanja, nego je vrh zato sto uvek da smernice gde svi mi imamo mogucnosti da „krademo“, uzimamo i dajemo sami sebi. Skoro sa dlana, na tacni.

    Meni je i ovo sasvim dovoljno da se poklonim i prosapućem: veliki respekt za DDJ!!!

    Takodje, u gomili prejakih, izabrala je da pohvali i da da kao primer Dragana Mocevica i Prime.ba. Odlican i pravi izbor.
    Svi: razmislite, kradite, kopirajte, pratite, ucite, od kritika, pogotovo kad su bez osnova nema leba…

    Deka 😛

  4. Reče mi Ivana da je nekoliko koleginica i kolega pitalo jesu li prostački komentari potpisani kao „Internet agencija“ moji. Uz žaljenje što se uopšte pomišlja da sam tako nešto mogao da napišem podsećam vas da je na internetu sve jako vidljivo i dostupno i da je bilo sasvim dovoljno kliknuti na link pored komentara i sve bi bilo jasno.

  5. Dragana Đermanović je jedna od retkih sa ovih prostora koja je postigla vrlo ozbiljne međunarodne rezultate (ne samo sa blogom koji je prava riznica znanja i prakse). Od onih koji su odlični u onome što rade – treba da učimo.

    Rad, rad, učenje, rad, samodisciplina i opet rad! Kritike, kako god bile koncipirane treba da deluju stimulišuće. Ljudi generalno nisu spremni na promene i to je ono sa čime se suočavamo svakodnevno ne samo u PR struci.
    Prosečnost i puki individualizam u ovim društveno-tehnološkim promenama da li imaju vrednost? Ili da budemo proaktivni u svemu što radimo?

  6. Dragana već po običaju odlična!
    Ipak, nevjerovatno je koliko je sujete u našoj struci. Ljudi moji, samo se raspitajte KO je Dragana i ŠTA je uradila!!!
    Ne znam šta je čudno u tome što, kako Dragana kaže, imamo dvije odlične regionalne PR konferencije, a struka nam nema jasnu strategiju onlajn komunikacije sa potrošačima. Pa u tome upravo i jeste problem. Prvo, ljudi koji vode većinu agencija u našoj regiji ne idu na konferencije, jer smatraju da sve znaju. Drugo, oni koji idu na konferencije, nemaju snagu da svojim nadređenim nametnu primjenu onoga što su na konferencijama naučili.

  7. Dragana Djermanovic je jedna od retkih ljudi na nasim prostorima u PR struci koja prati poslednje trendove i prenosi znanje koje je neprocenjivo. Svi koji su imali priliku da cuju njeno izlaganje na „PRILIKA 2011- KOMUNIKACIJE ZA 21. VEK – TRENDOVI I IZAZOVI“ sam sigurna da bi se slozili samnom a oni koji nisu bi definitivno trebali da dodju do tog materijala. I na kraju poslednjim pitanjem u clanku vrlo lepo i jasno je objasnjeno sta zapravo podrazumeva baviti se PR-om.

  8. Uz svo poštovanje… Hm, idem ispočetka.

    Uz svo uvažavanje struke koja podrazumeva PR, primećujem da se pod tu kapu gura mnogo „tehnike“ koju neznalice poturaju kao usko stručno znanje. Ološ koji to radi pravi štetu toj vašoj struci.

    Međutim, ja imam problem da prepoznam taj ološ u odnosu na ljude koji doista znaju da rade taj posao. I jedni i drugi se služe istim floskulama i nerazumljivom terminologijom koju niko van struke ne koristi (prebrojte broj pojavljivanja reči „input“ u tekstu i razmislite o značenju pojedinih instanci te reči).

    Realni problem nastaje onda kad klijenti pokušavaju da sakriju svoje neznanje, pa usvajaju teze svojih PR menadžera (ili PR agencija) an pasan, bez kritičkog stava. Dakako, tome pomažu i oni skotovi iz PR struke koji zagovaraju da takvo stanje opstane. Security by obscurity, što onomad reče jedan predstavnik estradne informatike.

    Sad je samo pitanje šta će oni koji zaista znaju posao učiniti da uklone one koji zaista ne znaju ništa. Primena PR tehnika za čišćenje PR struke je isto što i pucanje sebi u nogu. Živo me zanima ima li sposobnosti za akciju.

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!