Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno!

Oglašavanje

spot_img

Preporučujemo

Lobiranje – perspektiva strateškog komuniciranja u regionu

Isuviše dugo, u našem regionu, odnosi s javnošću ( Public Relations ) nemaju transparentan i direktan uticaj na poslove od javnog interesa ( Public Affairs ), niti su legitimno povezani sa tim poslovima, koji, zapravo, pretpostavljaju uticaj na izmene i prilagođavanje zakonskih i podzakonskih rešenja, u svrhu unapređenja društvenog, političkog, kulturnog, privrednog i svakog drugog ambijenta.

Ta aktivnost je faktički, i dalje u ingerencijama političara, advokata, korporacijskih menadžera , građanskih aktivista i nešto ređe, eksperata iz pojedinih oblasti, a odvija se u neposrednom i neformalnom pritisku na donosice odluka, uglavnom bez obaveze da bude transparentna, da bude evidentirana i da javnost, kako stručna i uticajna, tako i opšta, može o njoj znati sve.

Međutim, ta aktivnost, zvana lobiranje, po svojoj strukturi, pripada sferi strateških komunikacija i predstavlja njen neodvojivi segment, pa samim tim pripada i stručnjacima koji se bave komunikacijama.

Uređena društva su za poslove lobiranja, predvidela posebnu regulativu i obezbedila mehanizme i procedure, upravo da bi ih odvojili od svega sa čim mogu da se prepliću na način da je izvesno da dođe do nelogičnosti, zloupotrebe, sukoba interesa i štete za javni interes.

Gotovo da ne postoji nijedna značajnija i veća agencija u oblasti strateškog komuniciranja na ovom prostoru, koja nije imala potrebu da lobira za nekog od svojih klijenata. Zašto? Često je klijentima za njihovo delovanje ili poslovanje, značajnije da uspeju u izmeni nekog zakona, podzakonskog akta, odnosno neke odluke državne ili lokalne vlasti, nego da realizuju sve druge komunikacijske aktivnosti, koje ne mogu da nadjačaju loša, prevaziđena ili apsurdna zakonska rješenja i sve što iz njih proističe za njihovo delovanje ili poslovanje.

Ali kako da se tome pristupa? O lobiranju se malo zna , a zastupljene su i mnogobrojne predrasude . Takođe, da bi se komunikacijski stručnjaci uključili u lobiranje, svugde ponešto nedostaje, kako bi delatnost lobiranja imala svoj zakonski, etički, transparentni i efikasni karakter.

U Srbiji, praksa lobiranja postoji, kao i udruženje lobista, a Zakon o lobiranju, nakon intervencija Radne grupe u prethodnom periodu, usvojen je 09. novembra 2018. i stupa na snagu u avgustu ove godine. U Hrvatskoj, takođe, postoji praksa, postoji i udruženje lobista, ali zakonska rešenja nisu ni u najavi. U Bosni i Hercegovini, niti postoji zvanično udruženje lobista, niti zakonska regulativa. Crna Gora je donela Zakon o lobiranju, ali praksa se uspostavlja tek sada…..sporo i teško.

Polako, ali sigurno, dolazi vreme u kojem će lobiranje postati uobičajen postupak uticaja na životnu stvarnost. To će biti posao koji je izmešten iz politike, javne uprave, korporacija i NVO sektora.

Kompanije koje se bave konsaltingom u oblasti strateškog komuniciranja, svakako treba da se pripreme za to vreme i dočekaju ga spremni.

Šta je lobiranje i ko su lobisti? Zašto je lobiranje važna aktivnost i zašto je tekovina razvijenih društava? Zašto u našem regionu, lobiranje još uvek ne funkcioniše u potrebnoj meri ? Da li je dovoljno imati zakon o lobiranju, položen ispit i registrovati se za obavljanje ove delatnosti? Zašto o lobiranju vladaju predrasude? Ovo su neka su od pitanja koje podjednako postavlja i laička i stručna javnost. O njima, ali i o tome kako stvoriti preduslove da delatnost lobiranja postane potrebna, prihvaćena i moguća i koji izazovi očekuju komunikacijske stručnjake na tom putu, razgovaraće se na forumu IZAZOV 2019, koji se održava 25. i 26. marta u hotelu Hyatt Regency u Beogradu.

Autor teksta: Jelena Pavićević, osnivač, Benefit Communications, Crna Gora

Forum

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

5,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!