Svima koji rade u reklamnoj industriji poznata je nesrećna podela na kreativce i… one ostale. Isto tako, svi marketing stručnjaci znaju da stvari nikada nisu crno bele. Daleko od toga.
Poznajem neverovatne operativce koji su u stanju jednom rečenicom da te obore na pod od smeha, kao i inspirativne kreativce koji su istovremeno i jako pragmatični. Isto tako znam i za sindrom: ja imam talenat, kod ljudi sa obe strane spektra, koji zaboravljaju da je talenat samo 1% uspeha; sve ostalo se zasniva na radu.
Da li se kreativnost rađa sa čovekom ili se uči, može da bude tema jedne posebne polemike. Ono što je istina jeste da ona definitivno mora da se vežba.
S tim u vezi, naravno da je teško ukratko odgovoriti na pitanje koje se često postavlja umetnicima: „odakle crpiš svoju inspiraciju?“. Kako se dolazi do kreativnih rešenja, kako stvari „padaju na pamet?“.
Kao prvo: moraš da budeš prisutan, svakoga dana. Kada se trenira bilo koja veština na ovom svetu, konzistentnost je ključna. Posao kao takav jeste svojevrsni trening, ali on nije dovoljan. Jedno od osnovnih dramskih pravila razrade lika, tačnije, njegove psihologije, jeste da su ljudi, po biti, lenji. To je jako teško sebi priznati, ali da bi učinili bilo šta u našem životu, uvek će nam biti potreban dobar razlog. I uvek ćemo tražiti prečice. Dakle, šta je to što nas motiviše da budemo kreativni? Da li je to miris tek odštampanog teksta sa našim potpisom, važno priznanje ili adrenalin koji osećamo svaki put kada uobličimo neko kreativno delo? Na nama je da odlučimo. A kada odlučimo, potrebno je svakoga dana raditi na tome, makar po malo i makar to bila samo skica na salveti ili beleška u dnevniku.
Zatim, potrebno je pronaći svoj metod. Većina nas funkcioniše po asocijativnom principu, zbog čega ja lično uživam u ,,zadacima’’, bili oni u formi briefa ili bilo koje druge teme. Ukoliko tako nešto izostane: sama sebi pronađem neki parametar od kog ću početi. Moju polaznu tačku, pokretač mojih misli. Inspiracija je uvek dobrodošao gost, ali kada kasni, moramo nači način na koji ćemo doći do rešenja. Posmatranje ljudi, igranje rečima… Načini su bezbrojni.
I na kraju, šlag na tortu: važno je dobro poznavati formu u kojoj radite. Jedna su pravila teksta za radio reklamu (iz ugla copywritinga), sasvim drugačija ona koja se koriste za govor hostese tokom promocije. I dok, ponovo, jedni tvrde da recept za kreativno delo ne postoji, drugi smišljaju svoje metodike koje funkcionišu kao savršena matematička formula. Ovde je najčešće ključno iskustvo: stvari se menjaju, a sa njima i način na koji ljudi primaju i prenose poruke.
Kada se sve to spoji, a zatim na tome i svakodnevno radi, svaki izazov je dobrodošao.
Autorka teksta: Tamara Bosak Đorđević, Senior Copywriter, Real Grupa RGS