Kreativnost će opstati čak i kada se zidovi oko nas ruše!

Nemanja Brković, Senior menadžer – komunikacije i korporativni poslovi u kompaniji Bambi, povodom foruma IZAZOV 2020, koji će biti održan od 2. do 4. juna online, govori o saradnji kompanija i agencija.

Ko danas postavlja pravila igre – klijent ili agencija? Ko je odgovoran za (ne)uspeh?
Danas svako postavlja svoja pravila igre za sebe lično, te tako i agencija i klijent. Partnerstvo sa agencijom podrazumeva razumevanje obe strane ako se desi neuspeh. Ali sa današnjim stanjem u struci u Srbiji i sa svim izazovima koji postoje, možemo da zaključimo da smo vrlo kreativni, posvećeni i da volimo profesiju bez obzira u kojem timu igramo. Naša struka ne zaostaje sa rezultatima, a posebno ne u kreativi za svetom. Sada imamo mogućnost da pratimo sve što se dešava u svetu korporativnih komunikacija, marketinga, komunikacija u svim kanalima i imamo stručnjake koji bi mogli i bilo gde u svetu da se istaknu. Kod nas je i dalje na ceni veština multitaskinga, ali je ne razumemo najbolje i izjednačavamo je sa mogućnošću da jedna osoba zna da radi najmanje pet različitih poslova, te se tako od account managera u agenciji, ali i od ljudi u kompanijama, podrazumeva da jednako dobro pišu, poznaju regulativu, umeju da rade u programima za dizajn, istupaju u javnosti, bave se internom i eksternom komunikacijom i imaju u rukavu rešenje za slogan. Agencije kao partner i saveznik jednako dele uspeh, a neuspeh je mogućnost da svi nešto naučimo; i to ne samo šta bi trebalo promeniti, već i na koji način će kompanija i agencija da rade zajedno i sinhronizovano.

Da li se hiperkonvinijens danas podrazumeva (brzo, jednostavno, jeftino)? Šta je glavna uzrok ovoj pojavi?
U vremenu u kojem živimo, pažnja nam je podeljena na mnoge oblasti, pa se fokus često pomera u toku samo jednog sata, a da ne spominjemo jedan mesec u životu kompanije ili agencije. Setite se vašeg poslovnog okruženja pre deset ili pet godina. Sve se ubrzalo, informacije u jednoj sekundi stižu u tolikom broju da ponekad ne možemo sve da ih obradimo, a nekad ni da stignemo da se zaista i bavimo njima. Sve se brzo dešava i brzo zaboravlja. Nekada je nešto toliko važno i hitno, ali i kad se završi uspešno, vreme je za novi projekat. Pravilo instant rešenja se nametnulo načinom komunikacije, ali bih dodao i zbog hiperprodukcije. Nisam za hitna rešenja, osim ako je u pitanju potreba za brzim reagovanjem u specifičnim situacijama, na primer neke krize, koja zahteva da budete brzi i efikasni. Tu nema dileme. Ponekad je potrebno i da strateški usvojenu odluku na nivou kompanije podržimo brzom komunikacijom.

Ipak, za velike, strateške projekte hiperkonvinijens se ne podrazumeva, niti će dati rešenja. U pitanju su meseci, istraživanja, pre nego što izađete sa predlogom projekta, koji želite da realizujete. Sa druge strane, brzina života i promene koje je nametnulo digitalno doba, nameću da „brend“ mora da bude spreman da brzo reaguje. I tu nam je upravo ekspertiza agencija sa kojima sarađujemo značajna, bilo da je u pitanju digital, marketinška ili klasična PR agencija, jer nam mogu ponuditi neka brza i efikasna rešenja, kako bismo imali adekvatnu komunikaciju u realnom vremenu koje nam je potrebno.

Koji su glavna problemi u odnosu klijent-agencija? Da li je kratkoročna saradnja uzrok nepoverenja?
Ukoliko se na samom početku saradnje klijenta i agencije postave vrlo jasno očekivanja i parametri uspeha, ne bi trebalo da bude većih problema. Tokom 20 godina koliko se bavim komunikacijama, upoznao sam zaista sjajne timove agencija i klijenata. Onih koji jednako pokazuju strast prema profesiji. Poznajem agencije koje sa nekim klijentima više ne rade, ali ljudi obe strane se i dalje poštuju, druže i podržavaju u ovoj konstantnoj borbi. Takvi ljudi su uglavnom oni koji imaju visok nivo empatije, slobodno mogu da kažem i najbolji u poslu i kojima odnos agencija-klijent nije samo transakcija sa srednjim kursom NBS poslednjeg dana u mesecu. Preporučujem svima koji se bave komunikacijama u kompaniji da i pored toga što im se ne dopadne ideja ili se ne slažu u potpunosti sa predlogom agencije, da se nekad prepuste, da prihvate ideju. Naravno ako vam neko, slikovito rečeno, predloži za teambuilding lov u Nacionalnom parku, onda je svakako došlo vreme da se dobro zamislite.

Šta klijenti danas očekuju od agencija?
Na prvom mestu, očekuje se da agencija bude korak ispred klijenta. Znam, reći ćete da je veoma ambiciozno očekivanje, posebno za klijente koji u u svojoj industriji znaju svaku stranu na googlu, šta se dešava u svakom uglu sveta, jer se tom industrijom bave godinama i ta industrija je ona kojom su ovladali. Međutim, kada se napravi taj početni korak nakon ugovora, i kada vam stigne savet ili upozorenje agencije da se nešto dešava u okruženju, sigurno je da bi svako otvorio vrata za veću pažnju prema onome što agencija ima da kaže. U takvim situacijama klijent gradi poštovanje i poverenje prema agenciji, i u tom trenutku nastaje savezništvo na obostrano zadovoljstvo.

Na kraju dana, i agencija i klijent zajedno sede do poslednjeg minuta dok ne završe uspešno posao, zato što vole ovu profesiju. Drugačije, bez strasti koju bi trebalo da osećate, bez kreativnih ideja koje jedine mogu da naprave razliku između vas i sveta, ne možete da očekujete mnogo toga osim osrednjosti. Uostalom, da citiram junaka serije „Mad Men“ Dona Drejpera koji je to u jednoj od epizoda slikovito objasnio: „Sedećemo za našim stolovima i nastaviti da pišemo dok se zidovi oko nas ruše, zato što smo kreativni – najmanje važna, ali najvažnija stvar koja postoji.“


Oceni tekst

4,43 od 5
Loading...

Komentari