Kreativno mentorstvo

Godine 1941. švajcarski inženjer George de Mestral na izletu primetio je biljku koja se lepi za dlaku njegovog psa. Uvežbanim istraživačkim „nosom“ počeo je proučavati uočivši sićušne kuke kojima se lako zakači na različite površine. Radilo se, naravno, o čičku koji ga je inspirisao da proizvede čičak-traku, često tretiranu kao slučajan izum.

Lično smatram kako se ništa ne događa slučajno. Svaki je izum proizašao iz konkretnog procesa nekog kreativnog uma, a svaki je čovek po prirodi kreativan, samo tu sposobnost često zapostavi (zbog bliskih ljudi koji u detinjstvu kreiraju blokade) ili nedovoljno vežba (zbog prirode posla). Razliku čini upravo dobro uvežban stvaralački proces.

Kreativci u reklamnim agencijama puno vežbaju svoj kreativni „mišić“, a trend je njihova sve šira primena. Tako mi u agenciji pomažemo organizacijama u rešavanju različitih poslovnih izazova. Lično sam do sada vodio oko dvadesetak radionica u kojima zajedno sa zaposlenima raznih znanja i veština iz organizacija: upotreba custom made alata, osmišljavamo na primer nove proizvode ili radne procese itd. Uspešne organizacije znaju kako bez kreativnosti ne mogu rasti pa često ni opstati i da kreativnost treba biti prisutna svugde, ne samo u marketinškim sektorima.

Oduvek sam voleo misli ispisivati i sortirati u kućice, zbog čega mnogima koji me znaju verovatno idem na živce. Tu sam tehniku razvijao zbog timskog rada u agenciji kada „stavljanje stvari na papir“ pomaže razumevanju, nadovezivanju i boljim idejama. S vremenom smo isprobavali različite alate, kombinovali ih i kreirali vlastite. Ipak, alat sam po sebi ne znači puno bez dobrog mentora. Često su mi polaznici radionica kasnije znali reći – pokušali smo sami, ali nije bilo isto bez vas.

Mi u taj proces ulazimo neopterećeni, za razliku od klijenata koji imaju drugačiju perspektivu. Možemo im pomoći da „otključaju“ svoja kreativna vrata, a oni imaju stručna znanja da uz našu pomoć dođu do relevantnih rešenja. Nemalo sam se svojevremeno iznenadio kreativnim potencijalom naftnih inženjera. Ipak, nije lako doći do onih zaista inovativnih ideja, takvih je možda 2%. Važno je znati postaviti ključno pitanje, pronaći srž problema. Često su izazov i nadređeni i podređeni u istoj prostoriji, kao i energija prostorije u kojoj radimo, a nije lako ni s uvek dežurnim skepticima. Sve je to prirodno, ali rešivo za kreativnog mentora koji će otvorenom i veštom komunikacijom, bez osuđivanja, znati podstaknuti svaku osobu. Jer kada kultura feedbacka nije dobra, to je put u zatvaranje u sebe i u stagnaciju.

Za ADBOOKA publikaciju tekst napisao: Nikola Žinić, Co-Chairman & Chief Creative Officer, Bruketa&Žinić&Grey (Hrvatska)


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

Komentari