Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti! Mreža si ti!

Oglašavanje

spot_img

ISPRATI

Kopirajteri su prošlost?

Jednom sam negde pročitala – prave reči su te koje prave razliku (između prodaje i neuspeha), to dok sam pokušavala da naučim što više o svom poslu i tome šta dobar kopirajting predstavlja u svetu reklama i marketinga. A ovih dana, sve više reči je o tome, da li je posao kopirajtera prošlost, jer se na sceni pojavila inteligentna “konkurencija” svima nama u struci – AI ChatBot.

I šta je većina nas kopirajtera prvo uradila, ono što najbolje radimo – pisala mu. Rešili smo da ga i sami proverimo, da li je on zaista toliko dobar kao što svi pričaju, i da li je zaista vredan naše pažnje, kao “neko” za koga pričaju da taj posao može da radi skoro isto kao i mi, ako ne i bolje.

Radili smo sve ono što se radi, kada želiš da proveriš svog “protivnika” – krenuli smo da izazivamo  njegove sposobnosti na svom terenu. Zadavali smo mu zadatke, da napiše scenario za reklamu za pivo, šampon, čokoladu, banku, da preporuči najbolje ljubavne filmove, da smisli radio reklamu za keks, da napiše tekst o ekologiji i zaštiti životne sredine do 1000 karaktera, da osmisli čestitku za Novu godinu, da ta čestitka bude pesma, a i da se rimuje…da nam da predloge slogana za određeni proizvod, da da 10 razloga zašto neko treba da kupi baš taj proizvod koji mu nudimo, da nam kaže šta da odgovorimo nekome kome se ne sviđa proizvod koji prodajemo…Da napiše horoskop, da nam objasni šta je smisao života, čak smo ga pitali i da nam napiše – kako je?

I on je sve to uradio. Ako vas zanima, dobro je…Rekao mi je.

A onda smo se prirodno zapitali, koliko je to dobro za nas? I da li ako “on” ima sve odgovore na skoro sva pitanja, da li smo mi – kopirajteri, uopšte više potrebni? Ironija u svemu tome je – da je odgovor i na to pitanje, dao AI ChatBot.

Odlučila sam da ga intervjuišem. Želela sam da mu dam priliku da, kad već sve zna, da nam on sam da svoje viđenje našeg posla, i odgovori na pitanje koje već neko vreme “lebdi u vazduhu” – da li je došao da nam uzme posao, i da li su kopirajteri prošlost?

Julija: Da li će AI zameniti kopirajtere kao zanimanje?

AI ChatBot: AI (umetna inteligencija) može da pomogne kopirajterima u njihovom radu, ali verujem da neće potpuno zameniti kopirajtere kao zanimanje. Ne mogu da zamenim stručnost i kreativnost ljudi. Kao AI, mogu da ponudim predloge za rečenice ili fraze koje bi mogle da se koriste u reklamama ili da pomognem da se generišu ideje, ali ne mogu da zamislim i izvedem kreativne kampanje kao što to mogu ljudi. Kopirajteri su stručnjaci za pisanje reklama koji su sposobni da razumeju želje i potrebe ljudi i da ih pretoče u privlačne i ubedljive reklame. To zahteva kreativnost, sposobnost da se razume kontekst i da se razvijaju ideje koje će privući pažnju ciljne publike.

Julija: Odakle crpiš informacije za pisanje?

AI ChatBot: Ja sam veliki jezički model treniran od strane OpenAI-ja. To znači da sam treniran na velikim količinama teksta koji su dostupni na internetu, uključujući članke iz novina, knjige, časopise i druge izvore informacija. Ovi izvori su mi dostupni za čitanje i analizu, što mi omogućava da razumem i procesuiram informacije o različitim temama i da odgovorim na pitanja o njima. To mi takođe omogućava da vam pomognem da pronađete informacije ili da odgovorim na vaša pitanja.

Julija: Kako znaš da je to što si napisao dobro?

AI ChatBot: Treniran sam na velikim količinama teksta i naučio sam da razumem i procesuiram informacije o različitim temama. Međutim, kao što je slučaj sa svim modelima koji se baziraju na podacima, postoje granice u mojoj sposobnosti da razumem i procesuiram informacije. To znači da ne mogu da garantujem da su sve informacije koje vam dajem tačne ili da su dobro formulisane. Preporučujem da proverite informacije koje vam dajem kod drugih izvora i da ih kritički razmatrate.

Julija: Da li imaš neki savet za kopirajtere?

AI ChatBot: Evo nekoliko saveta za kopirajtere koji bi mogli da vam budu od koristi:

  1. Razmislite o tome ko je vaša ciljna publika: Razumevanje želja i potreba vaše ciljne publike je ključno za uspešno pisanje reklama. Ispitajte svoju ciljnu publiku i saznajte šta ih zanima i šta ih privlači.
  2. Budite kreativni: Kreativnost je ključna za uspešno pisanje reklama. Pokušajte da izmišljate nove ideje i načine da privučete pažnju ciljne publike.
  3. Poštujte granice: Budite sigurni da poštujete granice etike i zakona kada pišete reklame. Ovo uključuje poštovanje autorskih prava i nekorišćenje reči ili slika koje mogu da uvrede ili povrede nekog.
  4. Koristite jezik koji je dostupan ciljnoj publici: Budite sigurni da koristite jezik koji je razumljiv i dostupan vašoj ciljnoj publici. Ovo može da uključuje izbegavanje tehničkog ili zahtevnog jezika ako vaša ciljna publika nije stručnjak za tu oblast.
  5. Koristite privlačne naslove: Naslovi su važni jer privlače pažnju ciljne publike i pomažu da se reklame razlikuju od drugih. Pokušajte da koristite privlačne naslove koji će privući pažnju ciljne publike.

Julija: Šta je po tebi dobar kopirajter?

AI ChatBot: Ukratko, dobar kopirajter je stručan, kreativan, prilagodljiv i pošten u svom poslu.

Julija: Kako kopirajter može da bude bolji u svom poslu?

AI ChatBot:

  1. PROČITAJTE ŠTO VIŠE: Pročitajte što više različitih tekstova, kako biste proširili svoje znanje i razumevanje različitih tema. Ovo će vam pomoći da budete bolje pripremljeni za pisanje reklama za različite proizvode i usluge.
  2. VEŽBAJTE SVOJ JEZIK: Vežbajte svoj jezik kako biste bolje razumeli kako da pravite privlačne i ubedljive reklame. To može da uključi izmišljanje reklama za stvari koje vas zanimaju ili čitanje knjiga i časopisa koji su u vašem interesu.
  3. RAZVIJTE SVOJE KREATIVNO MIŠLJENJE: Pokušajte da razvijete svoje kreativno mišljenje tako što ćete se truditi da izmišljate nove ideje i načine da privučete pažnju ciljne publike. To može da uključi proučavanje različitih reklama i analizu onoga što vam se dopada ili ne dopada u njima.
  4. BUDITE OTVORENI ZA KRITIKU: Budite otvoreni za kritiku i pokušajte da iz nje izvučete pouke kako biste unapredili svoj rad. To može da uključi traženje mišljenja drugih ljudi o vašim radovima ili učešće u radionicama ili treninzima koji će vam pomoći da unapredite svoje veštine.
  5. SLUŠAJTE SVOJU CILJNU PUBLIKU: Budite otvoreni za sugestije i kritike vaše ciljne publike i pokušajte da razumete njihove potrebe i želje. To će vam pomoći da pišete reklame koje su privlačne onima za koje ih pravite.

Moram priznati, ostala sam bez teksta…i pomalo ljubomorna, jer hej – sve to sam i ja nakon ovoliko godina svog rada mogla i sama da kažem! Samo da me je neko pitao!  A onda sam shvatila da zanemarujem jednu od najvećih istina i u poslu i u životu, a to je da PRILIKU STVARAŠ SAM…tako da sam sama našla način da proverim sebe, da li zaista imam odgovore, i na kraju umem, ili mi je ipak potrebna pomoć da na njih odgovorim.

Kako? Dala sam AI ChatBotu zadatak da on mene intervjuiše.

Julija: Šta bi me pitao kao kopirajtera?

AI ChatBot:  Kako istražuješ svoju ciljnu publiku i utvrđuješ njihove potrebe i interese?

Julija: Tako što se oslanjam na svoje životno iskustvo, tako što verujem svojoj intuiciji i tako što svaki dan skupljam različita iskustva različitih ljudi u svakodnevnim situacijama u životu. Tako što imam vremena za komšinicu kojoj je stalo da mi ispriča njen ritual uz kafu, tako što se potajno smejem sestričini dok me proverava da li znam baš sve BJUTI proizvode, tako što ne prevrćem očima na muške priče (ok, prevrćem ali i guglam sve to o čemu pričaju jer ko zna kad će zatrebati), znam zašto je gužva na Voždovcu ispred lokala „Kod…“…Slušam ih šta pričaju, šta vole, čime se bave, na koje mirise reaguju…Opažam čemu ili kome se raduju, šta ih ispunjava…pamtim njihove priče, slažem ih na police u svojoj glavi…Trudim se da ih upoznam, da ih razumem, da prihvatim sve njihove različitosti i prepoznam sve jedinstvenosti koje nose u sebi. Pokušavam da budem jedan od njih, jer i jesam jedan od njih.

AI ChatBot: Kako kreiraš jasnu i privlačnu poruku?

Julija: Tako što razumem ko šalje poruku, i kome je šalje, i tako što isto tako znam da taj neko ko čita mora da je razume. Bilo koji slogan ili copy, ne sme da bude kao jedna od onih poruka koju dobiješ od njega ili nje u ponoć, za koju NE ZNAŠ šta je htela da kaže, pa sutra moraš da okupiš savet od minimum pet drugarica sa kojima se konsultuješ ili pošalješ svim svojim ortacima na kratak check, da li te je oduvala ili je za! Jednom mi je neko na pitanje da li me voli, odgovorio sa: „ Prilično…“
Prilično, prilično, prilično?!? Mozak mi je eksplodirao – kasnije i mojim drugaricama…Šta to znači, je l’ me voliš ili ne, je l’ to kao prilično te mnogo volim ili prilično malo, je l’ prilično mera i ako jeste koliko je to u kilogramima, prilično je neodređeno…kapirate, prilično sam razmišljala o tome…i dan danas nakon osam godina i dalje nisam sigurna 😉  Baš iz tog razloga, kao neko ko šalje svaki dan poruke raznim ljudima – prilično se trudim da odmah znaju NA ČEMU SU sa proizvodom kojim im nudim…ako me razumete?

AI ChatBot: Možeš li da navedeš primer korišćenja pričanja priče u tekstu kako bi se angažovao i uverio čitalac?

Julija: To sam malopre uradila, pogledaj iznad 😉

AI ChatBot: Koje su neke najbolje prakse za izradu jasnog i privlačnog poziva na akciju?

Julija: OTKRIJ tako što ćeš za početak jasno da odrediš na koju akciju ih pozivaš, PROBAJ da bude kratko i jasno i direkt u glavu, PRONAĐI što više opcija jer ponekad želiš da učine više stvari odjednom PROVERI da li je tvoj poziv na akciju u kontekstu onoga što nudiš PRATI i ono što publika želi SAZNAJ koje su sve alternativne opcije UČESTVUJ i u daljem razvoju komunikacije 😉

AI ChatBot: Kako se održavaš u toku sa najnovijim trendovima i tehnikama kopirajtingu?

Julija: Koristim AI ChatBot, a i smisao za humor… 😉

Tako što idem dalje. Čitam, gledam, upijam, istražujem, osluškujem, ne odbacujem, pitam, pipam, probam, uspem, ne uspem, ne odustajem. Tako što i dalje punim svoju bazu podataka nezamenjivim životnim iskustvima, koje ću jednog dana ispričati. Tako što u svemu vidim priču. Pa i u ovome. Tako što za priču nisu uvek potrebne reči. Nekad je dovoljan pogled, fotografija, video snimak, zvučni zapis, melodija, pokret. Let’s Be Real, danas priča se može ispričati iz kojeg god hoćeš ugla…pitajte kopriajtere, neki će ovo sigurno znati da vam odgovore i pre nego što pitaju ChatBota.

***

I da li sve ovo ima poentu? Ima…i ona je više na strani nas kopirajtera nego veštačke inteligencije. Jer koliko god je AI ChatBot bio inteligentan i sposoban da radi isti posao kao i mi, i ma koliko to trenutno bio hit, jasno je već sada da će tu biti i miss situacija, daleko više nego da taj posao rade oni kojima je to posao, i koji su stvarno stručni u tome. Jer na kraju ove priče, on je samo algoritam i fundamentalno ne može da razume ono što radi. Jeste veštačka inteligencija, ali nije inteligencija u pravom smislu te reči. Jer šta čini inteligentnog kopirajtera? Sam koncept da ti možeš da projektuješ kako će neko da doživi tvoju poruku, kad je negde pročita i čuje, sama činjenica da znaš u svakom trenutku kod proizvoda koji prodaješ kojoj emocijom da „manipulišeš“, da umeš nasmeješ publiku izgovarajući reči za koje znaš da su im smešne…Koncept na nivou na kom chatbot algoritam nikad neće moći da operiše, koliko god iskustva bude imao. Na ljudskom nivou.

Ali, nećemo osporiti da on može da bude prava sledeća revolucija u ljudskoj civilizaciji. Kao što je bio točak, i struja i posle industrijalizacija. Prva sledeća velika revolucija u kojoj dobijanjem veštačke inteligencije koja može da obavlja neke zadatke umesto nas ljudi, vodi ka tome da se i društvo promeni kao takvo. Da se promeni paradigma. Da nam sutra bude saveznik, i moćna alatka, neko ko je došao da nam uštedi vreme, a ne neko ko je „došao da nam preuzme posao“.

I da li su kopirajteri prošlost? Ne, zato što će učenik koji uči sa razumevanjem jer želi da zna, dugoročno biti uspešniji od štrebera koji buba napamet i koji to radi samo da uspešno završi posao. A AI ChatBot će uvek biti štreber.

Štreber, koji nema lično iskustvo, nema svoju ličnost, svoj stav ni svoj pogled na svet, i koji možda ume da vam napiše tačno i precizno kako jeste, ali ne ume to da uradi svojim rečima.

Kao kopirajteri. 😊

Izjava zahvalnosti:  Posebno se zahvaljujem svom sagovorniku ChatBotu (chat.openai), na ovoj jedinstvenoj prilici da sa njim razgovaram, čujem njegovu stranu, mišljenje i naučim nešto novo.

*Svi odgovori sagovornika su autentični, i nisu pretpreli kopirajterske intervencije.

Za Marketing mrežu tekst napisala:
Julija Dukić, Senior Copywriter, Ovation

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

5,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!