Koliko kompanija treba da potroši na marketing?

Koliko kompanija treba da potroši na marketing večita je dilema i jedna od najčešćih tema diskusije između ljudi iz sveta marketinga i vlasnika ili menadžmenta kompanija.

Najjednostavniji način jeste utvrđivanje koliko će se procenata od prodaje izdvojiti za marketinški budžet. Nije, naravno, moguće odrediti identičan procenat za različite delatnosti jer to zavisi od nekoliko faktora.

Poređenje sa drugim kompanijama
Budžet za marketing varira od delatnosti do delatnosti i uglavnom se kreće od 1% do čak 30% prodaje. U okviru tog raspona, najveći deo biznisa, preko 50%, definiše marketing budžet na ispod 4% prodaje. Samo 2% kompanija troši preko 20%, a većina izdvaja između 1% i 10% prihoda od prodaje za marketinške aktivnosti.

Promet
Promet znatno utiče na iznos koji će se uložiti u marketinški budžet. Neke od najvećih retail kompanija troše svega nekoliko procenata godišnjeg prihoda od prodaje na marketing, jer im njihov veliki profit omogućava da postignu jednako jaku poziciju brenda i ROI (Return of Investment), što sa znatno većim procentima od prodaje uloženim u marketing postižu njihovi slabiji konkurenti. Što je veći promet koji kompanija ostvaruje, za marketinški budžet izdvaja se manji procenat od prodaje.

Novo i staro
Skuplje je lansirati novi proizvod nego održavati postojeće. Zbog toga, kada kompanija plasira novi proizvod ili liniju, za marketing od godišnje prodaje treba da se izdvoji i do 20% više nego kada se aktivnosti usmeravaju na već postojeći biznis.

Vreme
Od toga da li kompanija želi da raste i da se širi, kao i u kom periodu, direktno zavisi koliko će se sredstava uložiti u marketing.

Pozicioniranje brenda
Kompanije koje već imaju jak brend na tržištu znatno su fleksibilnije prema budžetu za održavanje svog već jakog brenda od onih koje tek treba da ga izgrade. Ako ciljna grupa nije upoznata s kompanijom, njenim brendom, proizvodom ili uslugom, procenat prihoda od prodaje koji treba uložiti u marketing biće veći.

Konkurencija
Neophodno je istražiti koliko konkurenti, tj. kompanije slične delatnosti i veličine i solidne pozicije na tržištu, ulažu u marketing. Ne treba uzimati u obzir konkurente koji rade manje od pet godina, kao ni one čiji rezultati ukazuju na smanjivanje obima poslovanja. Marketing i prodaja jesu najznačajniji elementi budžeta kompanije. Razvojna odeljenja mogu projektovati najbolji mogući proizvod, ali ako za njega niko ne zna, kompanija neće realizovati prodaju. Vlasnici traže balans između ulaganja u marketing i ostalih troškova kompanije. Zbog toga marketinški tim treba da pripremi strategiju i postavi jasne ciljeve kada ulazi u razgovore o marketinškom budžetu. Postoji nekoliko načina da se dođe do odluke o tome koji deo budžeta uložiti u marketing i prodaju.

Marketinška strategija
U okviru marketinškog budžeta potrebno je uraditi optimalnu raspodelu sredstava. Kompanija mora jasno odrediti na koji će način upotrebiti marketinška sredstva, a na osnovu toga koji cilj i u kom roku želi da ostvari.

ROI (Return of Investment) u marketingu
Svaka marketinška aktivnost mora imati jasno postavljen cilj. Uz dobro planiranje, jasnu računicu, precizne podatke i malo kreativnosti, moguće je steći dobru ideju o tome koliko je potrebno uložiti u marketing da bi se postigao najveći mogući ROI (Return of Investment). Kako je osnovna uloga marketinga da utiče na prodaju i stvara poslovne prilike, ROI je uvek izražen finansijski kroz konkretne rezultate prodaje. Cilj ovog pristupa nije samo da se odredi marketinški budžet već i da se konstantno gradi prihod kompanije. ROI (Return of Investment) u marketingu zapravo je jedinica koja meri koliko je profita ostvareno zahvaljujući određenom ulaganju.

Za takvo merenje neophodno je imati u vidu poslovne podatke kompanije kao što su:

  • COGS – stvarni trošak nabavke ili proizvodnje proizvoda (ili usluge);
  • marketinška investicija – cena medijskog prostora ili produkcije;
  • prihod – total prihod ili gross ili neto profit;
  • poznavanje potrošačkog veka kupca;
  • procena troška akvizicije po kupcu.

Tek pošto se u obzir uzmu ti elementi i postavi cilj za ROI i godišnji prihod, može se izračunati koliko iz budžeta treba izdvojiti za marketing. Jednom utvrđeni cilj za ROI treba dosledno pratiti. Ukoliko neka konkretna marketinška inicijativa ne daje željene rezultate, treba je promeniti ili ukinuti. Ulaganje treba koncentrisati tamo gde će imati najveći uticaj, a merenjem, analizom i konstantnim poboljšanjem kampanje povećava se vrednost uloženog. Praćenje ulaganja, rezultata i obračun ROI u marketingu varira od kompanije do kompanije. Čak i kada nisu najpreciznije, kalkulacije ipak pokazuju jasne trendove različitih marketinških aktivnosti, tj. koje od njih daju, a koje ne daju rezultate, a rezultat je uvek ostvarena prodaja.

Male i startap firme često ne prepoznaju značaj ulaganja u marketing i taj trošak smatraju nepotrebnim, pogotovo zato što ne mogu sebi da priušte marketinške investicije s niskim ROI. Međutim, marketing nije samo trošak već i ulaganje u kompaniju. Pristup planiranju ROI omogućava da marketing opravda investicije. Taj pristup raspodeli budžeta ne podrazumeva samo rad na troškovima već i brigu o tome da se ta ograničena sredstva upotrebe na najbolji mogući način. Naročito male kompanije ne smeju da propuste prilike za pridobijanje novih kupaca jer će im to omogućiti rast i povećanje profita.

Iz svega toga proizlazi da je sem merne jedinice, ROI u marketingu i filozofija, a sam marketing nije trošak, već važna dugoročna investicija u kompaniju.

Autor teksta: Dijana Trajković, Omg Consulting
Izvor: Market Network


Oceni tekst

3,00 od 5
Loading...

Komentari