Na ulicama Srbije mnogo je reklama. Na internetu još više. Stavite sebe u poziciju prosečnog potrošača koji ima različite potrebe: od kupovine bele tehnike, preko čokolade kojom želite da počastite dete za povratak u školu, sve do ambicije da savladate nemački jezik u školi jezika. Možda samo želite da šopingujete kad su sezonska sniženja. Za sve to ćete morati prvo da podignete novac sa bankomata.
U Srbiji, prodajom svih ovih stvaribavi se „Jasna Stokić”.
Ako nemate novca, Jasna će vam ga svesrdno ponuditi u ime banke, čiji god uslovi da vam više odgovaraju. Ali, obzirom da radi za izuzetno šaren dijapazon industrija, da li joj zaista verujemo?
Jasno je da Jasni brendovi veruju
Brendovi joj očevidno veruju, čim je u ovolikoj meri biraju: samo na tržištu Srbije, Jasna u različitim reklamnim formatima predstavlja preko 10 brendova. Ona je jedan od, u ovom trenutku, najpopularnijih stock modela u svetu sa više od 50.500 fotografija na sajtu Shutterstock, 53.586 fotografija na sajtu Adobe Stock, 48.184 fotografija na sajtu Dreamstime.
Koja je tajna Jasninog poslovnog uspeha?
Stock platforme funkcionišu po logici algoritamskog uspeha, a slike koje se najviše preuzimaju postaju češće prikazivane. Drugim rečima, Jasna se pokazala kao komercijalno uspešna. Tako se stvara lančana reakcija poverenja: algoritam veruje podacima, brendovi veruju algoritmu, a potrošači veruju licu koje deluje pouzdano. Tako uspeh stock fotografije više nije estetsko već tehničko pitanje.
Brendovi zapravo ne biraju, već slede preporuku. Jasna je postala lice poverenja po inerciji. Ovi izbori dešavaju se kao posledica letargije, koja je prirodno nastupila usled postojanja algoritma koji pokreće digitalni svet. Algoritam će targetirati ono što uspešno radi na velikom broju ispitanika.
Ipak, ako se brend reklamom obraća svima, a nikome konkretno, koliko mu možemo verovati?

Kako SIVO vidi Jasnu?
Kampanja, koju su kreirale kreativna direktorka agencije SIVO Nataša Milutinović i kopirajterka Milica Amidžić, za cilj je imala da ukaže na problem korišćenja generičkih rešenja u marketingu, za koja se brendovi sve češće odlučuju.
Sa tom idejom, kreiran je LinkedIn profil Jasne Stokić kao Marketing specijalistkinje.
Žena bez identiteta je dobila ime, prezime i profesiju. Jasna Stokić je postala all-around prodavačica sa iskustvom u brojnim industrijama i reklamnim kampanjama za velike brendove. Na njen LinkedIn profil stigli su pozivi za konekcije od strane stručnjaka iz reklamne industrije, dok su postovi na temu kampanja u kojima je učestvovala dobili brojne preglede.
Zašto je naše tržište toliko voli?
Jasna je paradigma prosečne istočnoevropske lepote. Postavilo se pitanje da li je potencijalno Ruskinja ili Ukrajinka (vodeći se poreklom fotografa: Vadym Drobot i Roman Samborskyi) ali konkretnih podataka o njenom identitetu nije bilo nigde. Jasna je paradigma ekonomske persone, post-humanistički subjekat bez identiteta i ogledalo globalnog stanja u tržišnim komunikacijama.
Jasnina profesionalna valuta je prilagodljivost i transparentnost. Ona sebe besprekorno uklapa u svaki brif. Ona nema svoj lični kontekst koji bi je uklopio u neku konkretnu branšu ili industriju, shodno tome, funkcioniše svuda. Sve u vezi nje deluje poznato, pitomo, pouzdano.
U psihologiji percepcije, ovaj fenomen poznatosti stimuliše nizak nivo emocionalne aktivacije. Upravo kao i lica koja zaboravimo čim ih upoznamo, stock fotografija retko kada nosi visoku memorijsku vrednost.
Da li verovati Jasni?
Marketing koji igra na sigurno i čiji je Jasna agitator, postao je simptom inflacije generičkog sadržaja na tržištu. Sve što je masovno proizvedeno, obraća se svima i nikome pojedinačno. A to dovodi do devalvacije poverenja među korisnicima brendova.
Šta možemo da uradimo?
Kada brend jasno definiše svoju personu i proveri kako konkurencija komunicira kroz copy competitive analizu, lakše pronalazi autentičan glas. Fenomen Jasne Stokić je zapravo pokazatelj šta se dešava kada se ta analiza zanemari: tržište brzo sklizne u ponavljanje istih lica, tonova i narativa.
Kad brendovi prestanu da pričaju svima i počnu da se obraćaju nekome konkretno, komunikacija će dobiti lice, a brendovi će zauzvrat, od svojih potrošača dobiti poverenje. Istinski dijalog sa potrošačima neće nastati iz pozicije podataka, već iz kreativnosti i građenja odnosa koji se temelji na razumevanju sa njima. Algoritmi će pronaći publiku, ali samo ljudska kreativnost može pokrenuti ljude. A tek kada se kreativno obraćamo ljudima sa kapacitetom za kreativno razmišljanje, dobijamo istinsku vrednost reklamne poruke.
Kampanja: „Ko je Jasna Stokić?“
Agencija: SIVO
Nataša Milutinović, Creative Director
Milica Amidžić, Copywriter
Koautorke kreativnog koncepta i teksta.








