Menadžerka za odnose s javnošću KK Partizan Sonja Savić specijalno za Marketing mrežu govori šta je potrebno za uspešnu PR komunikaciju košarkaškog kluba, kakva je saradnja PR službi klubova i da li i tu ima rivalstva kao na terenu, kao i da li u Srbiji treba razvijati PR u sportu.
Kako izgleda organizacija posla PR menadžera KK Partizan? Da li se ljudi sa strane iznenade kada shvate da PR službu čini jedna osoba?
Nije najvažnije koliko ljudi radi u jednom timu, već način na koji se oni organizuju, koliko su posvećeni i odgovorni. Istina je da sam se susretala sa iznenađenim kolegama i novinarima širom Evrope kada shvate činjenicu da za razliku od Barselone koja u PR sektoru ima ceo tim, u Partizanu radi samo jedna osoba, ali dobra organizacija prioriteta je najvažnija. Veliki je izazov raditi u tako dinamičnom okruženju, a odlična komunikacija unutar kluba je preduslov da se stvari bez većih poteškoća urade maksimalno profesionalno. Saradnja sa kolegama pretvorena je u istinski timski rad, podjednako dobro organizovan kao i naš košarkaški tim na sportskom terenu.
Šta je potrebno za uspešnu PR komunikaciju košarkaškog kluba?
Slika u javnosti o nekom klubu svakako zavisi i od njegovih rezultata. Ako su dobri slika je sama po sebi dobra i kampanje mogu samo da pospeše poziciju u očima javnosti. KK Partizan sa odličnim rezultatima u Evroligi, regionalnoj ligi, domaćim prvenstvima i kupovima, atraktivnom igrom i svetski poznatim igračima koji su nosili crno-beli dres je zbog toga postao ne samo najpopularniji klub u zemlji, već je i planetarno poznat. Prvenstveno bih izdvojila značaj unutrašnje komunikacije i jasno definisane stavove unutar samog kluba. Kada je to postavljeno na čvrste osnove, dalja komunikacija ide uhodanim tokovima. Dostupnost informacija medijima takođe mora biti utvrđena pravilima i sistemom koji se ne menja, a potvrđen je kao uspešan za obe strane. Redovno ažuriran veb sajt, kao osnovni glasnik kluba, praćen svakodnevnom aktivnošću na društvenim medijima je standard i osnovna baza. Veoma važan segment jeste i sam način komunikacije sa predstavnicima medija. Iako zastupate interese jedne strane, veoma je važno ispratiti potrebe medija, biti dostupan u gotovo svakom trenutku i naći pravo rešenje kako bi se došlo do „zlatne sredine”, balans između onoga što je sa njihove strane zamišljeno i onoga što možete da im ponudite brinući o jasno definisanim stavovimа kluba pa određenim pitanjima.
Kakva su pravila komunikacije kada Partizan igra na međunarodnim utakmicama i koja je razlika u odnosu na domaća takmičenja?
Kao što i za košarkaše ne postoje male i velike utakmice, tako je i u svim drugim sektorima kluba. Razlika u pravilima komunikacije ne postoji, već se ona ponekad može ogledati samo u obimu posla. KK Partizan u sferi komunikacija prati standarde najelitnijeg evropskog košarkaškog takmičenja Evrolige, bilo da su u pitanju domaće ili međunarodne utakmice. Jasno je definisan način akreditovanja i domaćih i inostranih novinara, njihov pristup pres zoni za vreme i nakon utakmice, prisutvo konferencijama, razgovor sa akterima meča. Kada su utakmice Evrolige u pitanju, interesovanje i domaćih i stranih novinara je tradicionalno na visokom nivou, jer poznato je da je Partizan jedan od najznačajnijih brendova naše države. Procenjuje se da klub ima do tri miliona navijača u Srbiji, milion u zemljama u okruženju i milion u inostranstvu među dijasporom što čini Partizan jednim od najprisutnijih sportskih brendova i daje mu izuzetan potencijal za dalji razvoj.
Kakva je saradnja PR službi košarkaških klubova? Da li i tu ima rivalstva kao na terenu?
Saradnja je odlična i neophodna u trenucima kada klubovi igraju istu ligu i susreću se tokom takmičenja. U Parizu 2010. godine, kada su crno-beli igrali na fajnal-foru Evrolige, jedan od važnih sastanaka upravo je bio susret departmenta za Medije i komunikacije Evrolige sa PR menadžerima klubova, kada je bilo potrebno definisati sve događaje koji prate timove, njihove pojedinačne obaveze i dogovor na koji način će predstavnicima medija biti dostupni igrači i stručni štab. Komunikacija između klubova postoji i zbog raznih zajedničkih akcija koje se uglavnom tiču društvene odgovornosti ili učestvovanju u događajima koji su organizovani od strane sponzora što lige što klubova. Do sada ni jednom nisam naišla na netrpeljivost kolega, već naprotiv, razumevanje na obostrano zadovoljstvo. Rivalitet postoji samo u kontekstu zdrave konkurencije.
Šta biste ocenili kao najbolje trenutke svog rada u KK Partizan?
Član crno-bele porodice sam postala u maju 2008. godine. Bilo je dosta lepih trenutaka, ali i pored toga nadam se da najbolji trenuci tek predstoje. Izdvojila bih nekoliko velikih izazova sa kojima sam se susrela. Organizacija prve utakmice u Beogradskoj areni, pored profesionalne satisfakcije donela je i ličnu. Premestiti kompletnu organizaciju u najveću dvoranu na Balkanu za samo tri dana bio je veliki izazov. Meču Partizan – Panatinaikos prisustvovalo je rekordnih 400 novinara, od toga 50 predstavnika medija iz inostranstva. Naredne godine Partizan je pozvan na veliku NBA turneju, gde je igrao utakmice protiv Denver Nuggetsa i Phoenix Sunsa. Izveštavanje se turneje, sama organizacija priprema za odlazak prvog tima Partizana u SAD bili su novo iskustvo. Izdvojila bih i svečanu akademiju povodom 20 godina od osvajanja titule prvaka Evrope u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. To je još jedan od projekata kojim je Partizan potvrdio renome, predstavio se u najboljem svetlu, a odziv medija i eho koji je proizveo sam događaj takođe je nešto što bih istakla. Naravno akcentovala bih i akcije u sklopu društvene odgovornosti i učestvovanje u raznim kampanjama, koje lično smatram veoma važnim segmentom u radu svake institucije.
Da li smatrate da u Srbiji treba razvijati „PR u sportu“ kao posebnu oblast i koje institucije bi time mogle da se bave?
U modernom okruženju sport je u velikoj meri promenio prvobitnu ulogu i postao industrija u pravom smislu te reči. Kao i u svakoj drugoj industriji brzina reakcije je presudna. U procesu osavremenjavanja funkcionisanja klubova u našoj zemlji posebno važnu ulogu igra i prilagođavanje trendovima u oblasti PR-a. Sport je, pokazalo se, možda najbolji ambasador naše zemlje u svetu. Sportisti i njihov uspeh otvaraju vrata. Važno je iskoristiti taj potencijal i pravim načinom prezentacije dodatno skrenuti pažnju na bitne stvari. Razvijanje oblasti PR u sportu može značajno da pomogne i samom sportu.
Autorka: Jasmina Krstić Latinović
Kakav crni marketing u KK Partizan? Pa njima su ove sezone u ekipi igrala tri Francuza, a njima sponzor nije ni Renault, ni Citroen, ni Peugeot nego Opel ili Ford!? I gde je tu marketing?