Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno! Mreža koju 10 godina gradimo zajedno!

Oglašavanje

spot_img

POSAO & PRAKSA

Još uvek ne veslamo u istom smeru i za isti tim!

Lea Brezar, direktorka agencije Dhar media, specijalno za Marketing mrežu govori može li i na koji način turizam postati najprodavaniji „proizvod“ jedne države, koji su preduslovi da jedan grad postane turistički brend i ocenjuje da li Hrvatska i ostale zemlje regiona „pričaju dobru priču o sebi“.

Može li i na koji način turizam postati najprodavaniji „proizvod“ jedne države?
Prošle smo godine na jednom od Touristar foruma imali prilike čuti mnoge privrednike iz turističke struke kako kritički raspravljaju o promenama u turizmu u Hrvatskoj. Rekla bih da je ista stvar i u regiji. U nama još uvek ne postoji svest o tome da je turizam (gledajući Hrvatsku) zapravo najvažniji proizvod jedne zemlje i da bi se ta percepcija trebala graditi od malih nogu, što znači već u školama. Hrvatska, čija sezona traje tri meseca, a čiji se resursi protežu celu godinu na postojanje mnogih neiskorištenih potencijala, nema još uvek izgrađen sistem koji će razvijati takve kapacitete. Tu ne mislim samo na državu već i na pojedince koji je čine.

Koji su preduslovi da jedna država ili grad postanu turistički brend, šta zapravo turisti najduže pamte i kako se planiraju i sprovode kampanje za promociju države?

Prošle smo godine imali prilike ugostiti pet stranaca iz različitih zemalja, snimajući serijal Discover Croatia – Exploring Route i ono što je svakog novinara oduševilo u Hrvatskoj, upravo je gostoljubivost koju ovde nalazi. Mislim da sve zemlje u regiji dele upravo to, iako to nikako ne može biti dovoljno. Davno su prošla vremena kada je bilo dovoljno ponuditi sunce i more, te lepu prirodu kako bi napunili sve kapacitete u jednoj sezoni. Ono što je danas ključ je “ponuditi više”, dati još jedan razlog za dolazak u zemlje regije. Iako se u poslednje vreme često govori o destinacijskom menadžmentu, mi još uvek nismo zreli za tu ponudu. Dala bih vam jedan banalan primer na kom uvek padamo: Vegetarijancu u Hrvatskoj danas je pravi izazov pojesti kvalitetan obrok koji se ne sastoji od tikvica, patlidžana i krompira.

Možemo li reći da Hrvatska i ostale zemlje regiona „pričaju dobru priču o sebi“ (dobro komuniciraju), kao i da su dobro pozicionirani kao brendovi na turističkom mapi Evrope i sveta?
Još uvek ta priča nije dovoljno jasna. Mislim pritom na to brendovi. Hrvatsku kao zemlju ćete prepoznati na karti sveta, i to je to. Ono sa čime se zemlje ove regije bore je i problem opstanka u krizi, pa turizam nije u fokusu, koliko bi trebao biti. Da se razumemo, ne mislim pritom da ne postoje razlike i brendovi koji je čine, ali gledajući globalnu sliku, još uvek smo samo zemlja na mapi sveta. Međutim, postoji jedan val koji pomalo menja stvari i zapravo treba biti samo dovoljno vešt da zasurfamo na njemu. To vreme tek dolazi. Zemlje regije imaju nekoliko autohtonih brendova, zapravo potencijala da to postanu, no kako sam i spomenula, najveća prepreka je u tome što mi još uvek ne veslamo u istom smeru i za isti tim. Jedino tržište u kojem u jednoj zemlji konkurencija ne bi trebala postojati kao protivnik je turizam. Tu veslamo sa istom ekipom i stvaramo isti budžet. Moramo imati strategiju i zajedno je ostvarivati ne gledajući u tuđe dvorište sa zavišću već sa interesom da delujemo na druge svojim pozitivnim primerom.

Danas se komunikacija u velikoj meri preselila na Internet. U kojoj meri su društveni mediji danas ključni kada govorimo o marketingu u turizmu i da li se komunikacija sa potencijalnim turistima potpuno preselila u online?

Važnost online medija je porasla proteklih godina kao i svest o njima. Društvene mreže i slika koju na njima stvaramo o našim turističkim destinacijama grade temelje za jednu novu komunikaciju koja je direktna i nije jednosmerna. Danas Google omogućava da pogodite svoju ciljnu grupu jasnije nego što to možete činiti kroz druge kanale komunikacije. Kampanju možete promeniti u jednom trenutku i kreirati nešto sasvim novo, i što je najlepše, komunikacija je trajna. Naša agencija je pre pet godina pokrenula turistički projekt TouristarTV, čiji je cilj brendiranje zemlje, tj. slaganje turističkog mozaika koji se uklapa u slogan koji nosimo: “Gde mesta i ukusi čine razliku”. Podrška koja nam stiže iz turističkih agencija širom zemlje, a i regije, znak je da smo prepoznali jedan smer koji se u potpunosti uklapa u strategiju razvoja turizma. Online je vrlo važan faktor koji još uvek nije dovoljno razvijen. Postoji trend da je prisnost na društvenim mrežama važna, no ne i svest o tome kako komunicirati. Imati profil na nekim mrežama je samo početak. Komunikacija je puno više od toga i nije uvek važno da za to imamo ogromne budžete, već da smo prepoznali sve kanale kojima možemo delovati.

Ukoliko biste bili u poziciji da radite rebrendig turističke slike regiona, šta biste prvo preduzeli?
Spomenula sam u nekom od pitanja važnost svesti o turizmu kod svih stanovnika jedne zemlje. Time se gradi sinergija koja u sebi nosi povezivanje svih nivoa društva. Moramo postati svesni da priču o nama pričaju svi događaji koje kreiramo svojim postupanjem. Na primer, referendum o braku, koji se dogodio u Hrvatskoj prošle godine, govori o našim svetonazorima na način koji jednako boji platno percepcije o Hrvatskoj koje pokušavamo ulepšati kad je vreme za turističku sezonu. Svest o “utakmici” u kojoj su igrači svi građani i sve institucije u pojedinoj državi važna je i nepromenjena činjenica. Tržište je svet, a mi igramo neprekidnu utakmicu na svetskom prvenstvu turističkih destinacija. Neke smo dobili zahvaljujući svetlim primerima, no negde se nismo ni kvalifikovali. Smatram da zemlje u regiji još uvek nemaju jasan smer i izgrađene brendove. Hrvatska – zemlja kravate ili penkale. Čini mi se da je to dovoljno za početak. Takvi primeri postoje u celoj regiji, no ono što nedostaje je njihova komunikacija.
Moram spomenuti kako smo se baš iz ovih razloga odlučili ponuditi nešto više i zapravo podstaknuti druge da se menjaju s nama. Kada smo prezentovali TouristarTV i projekat Discover Croatia turističkim agencijama, uvideli smo da ljudi prepoznaju ideje no najvažnije da za njih postoji i ekipa koja će ih sprovesti. Mi smo svoju saradnju sa agencijama utemeljili na dobroj komunikaciji.

Autor: Ivana Parčetić

OGLAŠAVANJE

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!