Milena Avramović Bjelica, izvršni direktor i suosnivač u agenciji Chapter 4 Communications Consulting, na forumu IZAZOV 2022 vodiće panel na temu „Planning the Unplannable„. Tim povodom, za Marketing mrežu govori kako predvideti krize i imati spreman plan delovanja.
Kako će izgledati tržište budućnosti, iz komunikacijskog ugla?
Komunikacije i odnosi s javnošću su oduvek bili industrija koja oblikuje svet i pokreće stvari napred. To je u potpunosti potvrdila pandemija, jer smo zahvaljujući komunikacijama kreirali interne i eksterne poruke koje su brzo stigle do zaposlenih, korisnika, dobavljača, partnera i svih ciljnih javnosti. Tržište će nastaviti da se menja, a kompanije koje se prilagođavaju i koje su spremne da prate društvene promene i unaprede ekološke standarde će rasti i menjati svet.
Veoma važna stvar su zaposleni. Danas imate više generacija u jednoj kompaniji. Svi oni imaju različite stilove rada i poglede na poslovnu kulturu i uopšte na balans privatnog i poslovnog života. Mi već sada radimo u hibridnom, a neki u potpunosti u režimu „rad sa bilo kog mesta“. Kancelarija više nije osnovno mesto za rad. Kompanije će morati da nastave da osmišljavaju kako da definišu kulturu kompanije i svi koji budu spremni na brze promene i prilagođavanje, napredovaće.
I još jedna bitna stvar su tehnologije. One će i dalje biti snažan pokretač, jer su omogućile evoluciju radnog mesta. Sada je potpuno prihvatljivo da imamo Zoom sastanke i sve više se koriste razne platforme, uključujući i društvene mreže da se dopre do ciljnih javnosti, ali i do zaposlenih u internoj komunikaciji.
Kako predvideti krize i imati spreman plan delovanja?
Nije teško predvideti interne krize koje mogu da se dese u kompaniji. Postoje specifični rizici kompanije i neki koji su slični u okviru industrije. Potencijalne krize se unapred prepoznaju i zato u kompanijama i postoji tim za kriznu komunikaciju, kao i vodič za reagovanje u slučaju da se desi neki od kriznih scenarija. Zadatak nas koji se bavimo komunikacijama je da menadžmentu kompanije pomognemo u prepoznavanju mogućih kriza, šta ih može izazvati od internih i eksternih faktora i kako se efikasno reaguje u krizi. Cilj pripreme je da rizike svedemo na minimum i pravovremeno i na kvalitetan način komuniciramo u slučaju krize. Zato u agenciji sa timovima klijenata prolazimo treninge za krizne komunikacije koji, između ostalog, podrazumevaju plan delovanja na različite teme, uključujući važnost svakog od koraka, kao i medijske nastupe.
Ono što nije uvek lako predvidljivo su globalne krize, kao što je bila pandemija, vremenske nepogode velikih razmera, rat… U ovakvim situacijama se reaguje u skladu sa globalnim i lokalnim državnim merama i prilagođavanjem poslovanja novim uslovima. Poenta je da se mora biti fleksibilan i spreman na brze promene. Ono što je dobro što mi kao komunikatori iz svake od ovih situacija učimo i spremniji dočekujemo sledeću.
Da li krize postaju naša svakodnevica i koja je tu uloga PR stručnjaka?
Sigurno, pogotovo velike globalne krize. Iz ove perspektive deluje da će one biti sve češće, a kao što sam pomenula eksperti za komunikacije u takvim okolnostima imaju izuzetno značajnu ulogu.
Tu mislim i na krizne situacije i na velike promene koje mogu da utiču na ljude i kompanije. Primera radi, ubrzana digitalizacija, a kao posledica pandemije, je dosta toga promenila u poslovanju, uključujući interne i eksterne komunikacije, donevši mnogo prilika, ali i rizika.
Naš zadatak u svim tim okolnostima nije samo reaktivna komunikacija, već komunikacija koja će zaštititi ljude i poslovanje, svesti na minimum negativne efekte i omogućiti rast biznisa tokom promena ili nakon prevazilaženja globalnih izazova.
Više o ovoj temi čućete na forumu IZAZOV 2022, koji se održava 12. i 13. aprila u hotelu Mona Plaza Beograd.