Godina 2020. ostavila je za nama dubok trag, kako zbog Covid-19 krize, tako i zbog novina koje su bile najavljene u advertising industriji, najviše u segmentu digitalnog marketinga. U 2021. te novine su počele da se sprovode i sa sobom su povukle must-have trendove koji će obeležiti ovu godinu ali sigurno i sledeće godine koje nam dolaze.
1. Pojeli smo sve kolačiće…
…Ali verovatno će nam ostati još neki, koji neće biti baš toliko ukusni koliko omiljeni kolačići sa treće strane. Velika vest od prošle godine je blokada kolačića sa treće strane koju su započeli Apple i Mozilla, sve u cilju zaštite privatnosti korisnika. Početkom marta 2021. Google je najavio isto, takođe sa ciljem zaštite privatnosti korisnika, pravila igre će se promeniti – i to ćemo svi osetiti.
Ok…i šta ćemo sada…da li će tinejdžeri umesto reklama za popularno energetsko piće dobiti reklamu za pelene ili će srednjovečne mame dobiti reklamu za najnovijeg gejming miša…pa verovatno da hoće, ali isključivo u slučaju ukoliko oglašivač ne prihvati pravila nove igre, zasuče rukave i pokrene sivu masu.
U novoj utakmici, pratiće se sve, SEO, content, online advertising, email baze, loyalty…baš sve što će nam pomoći da što preciznije targetiramo kupca. Performance marketing neće sigurno nestati jer je to ogromno tržište i za Facebook, Google ali i za Amazon koji postaje novi veliki igrač na polju advertising industrije. On će evoluirati na nivo gde će se raditi dosta više A/B testiranja u cilju postizanja što boljih rezultata za klijenta.
2. Desktop is dead
Prava mala revolucija na Googleu kreće od ovog marta, koji je zvanično najavio da briše sve desktop only web sajtove i sadržaje iz pretrage. Dobra vest je da su svi svesni toga u poslednih 1-2 godine i te kako vodili računa o tome da pored desktop sajta imaju i mobile verziju, ali kako to izgleda u realnosti? Tu se stvari žestoko menjaju i moramo da budemo svesni, ali zaista svesni da su naši korisnici na mobile platformama i da će ih sve više i više dolaziti sa mobilnih uređaja, čak i u ecommerce sistemu gde još uvek jednim delom vidimo desktop korisnike zbog lakšeg iskustva u online kupovini. Trend razvoja brand website-a ili webshopa treba da bude usmeren ka mobile korisnicima da im omogući što jednostavnije iskustvo bez old school stvari kao što su: predugački tekstovi, carousel banneri na početku ili ogromne galerije koje nikome nisu potrebne… Brz sadržaj, call to action dugmići, pametno uvezan sadržaj sa ciljem smanjenja bounce rate-a korisnika će biti must…Opet tražiće se što kvalitetniji sadržaj koji će korisnika „vezati“ za sajt i postati njegova omiljena destinacija.
Šta sve ovo znači za SEO agencije i digitalne agencije koje žele da postanu SEO igrači? Takođe, veliku šansu da svojim klijentima sada pokažu koliko su jaki i koliko je SEO bitan deo online promocije. Gubitak određenih pozicija naročito u specifičnim ili niche industrijama koje su držali nekada veliki igrači iz tih industrija a koji se nisu dobro snašli u ovoj tranziciji, otvoriće put novim igračima da se popnu za par pozicija na prvoj strani Google-a i samim tim da dođu do novih organskih poseta, koje su danas – zlata vredne.
3. Sadržaj, sadržaj i uvek sadržaj
Već nekoliko godina viđamo naslove…Content is king, Content is queen, Content, content, content… I tako će biti i u budućnosti. Content je taj koji će privući posetioca, korisnika, kupca, generaciju, Z, Millenialse i sve one koji su sada brendovima u velikom fokusu. Content postaje vrlo transparentan…nova generazija Z koja nam dolazi…zgražava se fake contenta…žele autentičnosti, jedinstvenost…rebelizam! Klijenti koji budu i dalje pucali na kartu brenda bez toga da se prilagode vrednostima ove generacije…izgubiće značajno tržišno učešće.
Summa summarum… 2021. će definitivno biti godina promene u kojoj ćemo morati da se adaptiramo na nova pravila igre, a po svemu sudeći tako će biti u 2022. O rešenjima za probleme koji donose ovi trendovi, kao i o nekim drugim trendovima, razgovaraćemo na Trending Talks u okviru foruma IZAZOV 2021.
Autor teksta: Milivoj Đorđić, General Manager – Adria region, SmartPoint Adria