today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Investicije u audio-vizuelnu produkciju

ISTRAŽIVANJE EKONOMSKOG FAKULTETA I SRPSKE FILMSKE ASOCIJACIJE O EKONOMSKIM EFEKTIMA SEKTORA PRODUKCIJE FILMA I REKLAMA.

Poslednjih nekoliko godina istraživači se intenzivnije bave ekonomskim efektima koje fiskalni podsticaji za snimanje filmova i TV serija imaju. Rezultati istraživanja pokazuju da su brojni pozitivni efekti na ekonomiju zemlje (proizvodnju, investicije, zaposlenost i poreske prihode). S druge strane, analiza ekonomskih efekata fiskalnih podsticaja za reklame nije do sada rađena ni u svetskoj niti u domaćoj praksi. Srpska filmska asocijacija, u saradnji sa Ekonomskim fakultetom u Beogradu, sprovodi analizu ekonomskim efektima podsticaja za investiranje u audio-vizuelnu produkciju koje Ministartsvo privrede po ugledu na modele u 97 zemalja sveta dodeljuje za produkciju filma, TV serija i namenskog filma, u šta spadaju i reklame. Cilj ovog istraživanja je da da sistemsku sliku produkcijskog sektora i unapredi njegove dalje mehanizme podsticanja i praćenja.

U desetoj godini postojanja Srpske filmske asocijacije (SFA), kao prvog promotera destinacije za privalačenje stranih filmskih, TV i reklamnih produkcija, ovo istraživanje dolazi kao kruna dugogodišnjeg ukazivanja na doprinose koje sektor proizvodnje audio-vizulenih sadržaja ima na ekonomiju zemlje i čini jedan od stubova kreativnih industrija u zemlji.

Vlada Republike Srbije usvojila je Uredbu o podsticajima stranim produkcijama da u Republici Srbiji proizvodi audio-vizuelno delo, koja od aprila 2016. do sada sa ukupno 17 miliona evra podstakla realizaciju 24 filma i 22 serije. Od toga 20% sredstava potrošeno je na privlačenje 88 reklama u Srbiju. Vlada Republike Srbije je kao strateški važnim ocenila sektor kreativnih industrija, gde svakako proizvodnja audio-vizuelnih sadržaja igra jako bitnu ulogu, a to je da promovisanje i pozicioniranje Srbije kao destinacije za snimanje stranih produkcija osnov „nevidiljivog izvoza“.

Kako bismo imali širu sliku globalnog svetske eksplozije proizvodnje sadržaja, izdvajamo nekoliko važnih podataka: ukupna godišnja vrednost sektora proizvodnje audio-vizuelnog sadržaja na nivou Evropske unije iznosi 97 milijardi evra, ukupan broj zaposlenih u Evropi u ovom sektoru je preko 1 milion, sa prosečnom stopom rasta od 2% na godišnjem nivou (u proseku novih 20.000 zaposlenih svake godine). Proizvodnja audio-vizuelnog sadržaja važan je deo kreativnih industrija, koje sve zajedno generišu 7,5% zaposlenih i 5,3% bruto dodatne vrednosti Evopske unije. U proseku 42% troška proizvodnje audio-vizuelnog sadržaja utiče na druge kreativne industrije (izvan posmatranog sektora). Plate zaposlenih u sektoru proizvodnje audio-vizuelnog sadržaja su u proseku 65% veće od nacionalnog proseka.

Primarni korisnici podsticaja su kinematografska, televizijska i muzička produkcija i post-produkcija, dok su sekundarni korisnici izvođači, kao i ostala podrška izvođačima. Upoređujući podatke statistikog zavoda i podatke korisnika podsticajnih mera došli smo do nekoliko značajnih uvida u sektor produkcije i njegov značaj na zaposlenost, poreske prihode i potrošnju u drugim sektorima od kojih je onaj na turizam najznačajniji. Učešće broja zaposlenih u kinematografskoj i televizijskoj produkciji, snimanju zvučnih zapisa i izdavanju muzičkih zapisa iznosi 0,24% u proseku za zemlje EU. Taj procenat u Srbiji je dosta manji i iznosi 0,11%. Manja razlika između Srbije i EU28 je u stvaralačkim, umetničkim i zabavnim delatnostima, 0,51% u EU28 i 0,45% u Srbiji.

Uprkos činjenici da se zaposlenost u Srbiji nalazi ispod evropskog proseka rast broja zaposlenih u proizvodnji kinematografskih dela i TV programa pokazuje vrlo optimističnu sliku koja kreće drastično da raste od perioda uvođenja podsticaja i iznosi 39,2%, dok u delatnosti nakon proizvodnje (postprodukciji) broj zaposlenih se povećao za 53,5%. Broj zaposlenih u drugim umetničkim delatnostima u okviru izvođačke umetnosti, gde se nalazi najveći broj freelance filmskih radnika skoro se dvostruko povećao u posmatranom periodu, sa 276 na 537. Tako da danas sektor produkcije direktno zapošljava 2.076 ljudi, dok izvođačke umetnosti i druge umetničke delatnosti kreiraju bazu od još 5.000 zaposlenih.

Produkcija reklamnog sadržaja ostvaruje mnogo veću stopu dnevne efikasnosti i po osnovu toga rezultati u jedinici vremena su veći u odnosu na ostale forme. Takođe, imajući u vidu da su i izdaci za radnu snagu veći u slučaju reklama, možemo reći da indukovani efekti ove produkcije, značajno nadmašuju one ostvarene u slučaju filmova i TV serija. Istovremeno reklamna produkcija pokazuje da na svaki jedan evro isplaćenih podsticaja za reklame 0.36 evra se vrati u budžet samo po osnovu plaćanja PDV, poreza i doprinosa, odnosno na svaki evro isplaćenih podsticaja u film 0.25 evra se vrati u državni budžet.

Izvor: CROSO, RZS

Za Adbooku tekst napisali: Dr Igor Kovačević, Ekonomski fakultet i Milica Božanić, Srpska filmska asocijacija

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!