Google zarađuje na nelegalnim oglasima

BBC je otkrio da je Google zarađivao na oglasima za nelegalne proizvode koji su objavljivani kroz njegov automatizovani sistem oglašavanja.

U oglasima su se promovisali nezvanični preprodavci karata za Olimpijske igre u Londonu, kao i prodavci lažnih ličnih karata i kanabisa. Čim je BBC obavestio Google o spornim oglasima, uz zahtev koji je prethodno stigao i iz policije, oni su skinuti sa sajta. Ali pretraživački gigant je rekao novinarima emisije „5 live Investigates“ da kompanija zadržava sav novac koji je zaradila od oglašavanja nezakonitih usluga pre nego što su oglasi uklonjeni.

Prodavanje karata na otvorenom tržištu bez odobrenja od zvaničnog tela Olimpijade smatra se krivičnim delom u Velikoj Britaniji. „Moja sestra i ja odličile smo da kupimo roditeljima karte za OI”, kazala je Liz za emisiju „5 live Investigates“. „Ukucale smo u Google ‘Olympic tickets’ i na samom vrhu stranice bio je link ka kompaniji LiveOlympicTickets. Bio je to prvi sponzorisani oglas pa smo pretpostavile da je reč o pouzdanom, zvaničnom sajtu i potrošile smo 750 funti na karte za atletiku”. Oglas na koji je Liz kliknula bio je postavljen od strane Google-ovog oglašivačkog servisa „AdWords“ – jednog od glavnih izvora prihoda kompanije.

Lizin rođak pisao je Google-u i dobio sledeći odgovor: „Iako Google ‘AdWords’ nudi platformu kompanijama za oglašavanje njihovih usluga, nismo odgovorni za postupke svake kompanije ponaosob niti smo u mogućnosti da ih proveravamo.”

Uprkos svemu ovome, Google oglašava nezvanične prodavce karata koji krše zakon. U pomenutom slučaju, ‘LiveOlympicTickets’ bio je glavni sponzorisani link za karte – i tako je ostalo preko nedelju dana pošto je Metropolitan Police zamolila Google da ukloni oglas.
On je sklonjen tek kada su novinari iz „5 live Investigates“ kontaktirali Google. TV istraživači pronašli su i druge nelegalne oglašivače na Google-u – prodavce kanabisa, lažnih ličnih karata i britanskih pasoša.

Kako su ovakvi oglasi uopšte dospeli na Google?

Google-ov sistem oglašavanja je delom automatizovan što pomaže u pravljenju inicijalne selekcije oglasa koje će se pojaviti na vrhu stranice sa rezultatima pretrage.

„AdWord“ filtrira ključne reči koje mogu pomoći u izdvajanju oglasa koji nude nezakonite usluge. Ukoliko taj filter ukaže na neki sporni oglas, Google potom prelazi na ručnu kontrolu – živa osoba obavi pregled oglasa i proverava da li ona narušava Google-ovu politiku.

„Imamo niz pravila koja određuju kakve oglase ne smeju da se prikazuju na Google-u. To su smernice koje sprovode automatizovani sistemi i ljudi”, stoji u saopštenju Google-a.
„Kada dobijemo informaciju da neki oglas krši našu politiku, obavimo istragu i uklonimo ga po potrebi. Naš cilj je da stvorimo jednostavan i efikasan način za promovisanje zakonitih delatnosti i prodaju njihovih proizvoda i usluga, istovremeno štiteći naše korisnike od nelegalnih oglašivača”.

Međutim, sumnjivi onlajn prodavci i dalje pronalaze način da dođu na vrh rezultata sa oglasima, tako što plaćaju višu cenu po kliku u odnosu na druge oglašivače. Google kaže da kvalitet oglasa, takođe, ima ulogu u rangiranju oglašivača, kao i cena koju je spreman da plati.

„Oslanjanje na automatizovani proces je veoma loša ideja, a ukucavanje ključnih reči u Google će vam vrlo brzo otkriti nelegalne sajtove”, kaže Redž Voker, savetnik za onlajn bezbednost.

„Pre pola godine sproveli smo eksperiment, pokušavajući da sklonimo jedan sajt sa lažnim kartama sa vrha Google AdWords rezultata. Ni posle ponude od 28 funti po kliku nismo uspeli da ga skinemo sa prvog mesta”. Voker je kritičan i prema Google-ovom odgovoru na zahtev da se nelegalne usluge uklone. „Prvo popunjavate automatizovani formular za žalbe na koji dobijate automatizovani odgovor koji vam kaže da ste u procesu razmatranja da bi na kraju on stigao do neke žive osobe koja će ga detaljno pogledati i učiniti nešto tim povodom. Do tada će sporni oglas biti vidljiv danima, nedeljama, a vrlo verovatno i mesecima”, rekao je Voker.
Pretraživač je imao sličnu nezgodu u avgustu kada je pristao da vrati 550 miliona dolara zbog objavljivanja onlajn oglasa za kanadske farmaceutske kuće koje su Amerikancima prodavale nelegalne lekove.

Izvor: BBC, B92


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

Komentari