Predrag Nikolovski, Operations & Creative Director, AdValue (Severna Makedonija) govorio je za ADBOOKA publikaciju o evoluciji agencija.
Biti mala agencija na makedonskom tržištu – koji su ključni izazovi?
Umesto male, rekao bih mlada ili, kako mi volimo da kažemo, „boutique“ agencija. To znači veću slobodu u kreiranju radnih procesa, kako i adaptaciju onoga što nalaže tehnologija i neophodno je biznisima. Iako AdValue postoji 7 godina, moj partner Srđan i ja smo aktivni na marketinškoj sceni preko 15 godina. Ono što ostaje kao najveći izazov jeste svest ljudi o našem radu, posebno sa razvojem i korišćenjem digitalnih kanala.
Vaša agencija od skoro radi na više tržišta. Kako ste se pripremili za širenje na regionalna tržišta i koje su specifičnosti koje ste primetili u odnosu na lokalno tržište?
Proces prodora na više tržišta nije trajao dugo budući da naše iskustvo uključuje i rad van države. Ono što je univerzalno u našem radu su profesionalnost i stručnost koji se svuda očekuju. Naravno, tržišta se razlikuju, ali alati za rad su slični. Međutim, ono što bih istakao – posebno za region, a biće interesantno i za čitaoce – neki su trendovi koje smo uvideli, a to je da Makedonci vole da kupuju kada su veliki popusti, Srbi „padaju“ na kreativnu igru, dok u Hrvatskoj najbolji efekat daju globalne kampanje za komunikaciju. Naša deviza je kreativno rešenje, preneto na pravi način, vreme i mesto.
Možete li podeliti neki primer uspešne kampanje koju ste realizovali, a koja vam je pomogla da ojačate svoju poziciju na tržištu?
Imali smo puno uspešnih kampanja, ali omiljene su nam one koje su se odvijale integrisano na više tržišta. Naveo bih kampanje za automobilski brend MG MOTOR, odnosno kampanja „Izađi iz okvira”, kojom smo imali mogućnost da predstavimo brend na tržištima Makedonije i Srbije, a time da predstavimo i rad naše agencije van granica. Ovim projektom naša agencija je zauzela 3. mesto u državi na BalCannes.
Koji su po vašem mišljenju najveći trendovi u digitalnom marketingu danas?
Kada su u pitanju društvene mreže, danas smo svedoci trenda koji se zove VIDEO sadržaj. Naime, borba između META-e i TikTok-a za pažnju korisnika je uticala da kratki video sadržaji caruju na svim uređajima. Kada ovde dodamo i YouTube kao glavni kanal za video sadržaje, dolazimo do zaključak da je video KRALJ. Sigurno su oni koji ovo čitaju očekivali da ću najpre pomenuti trend AI, ali smatram da to tek dolazi i zbog toga to pominjem kao drugo. To je trend koji će oblikovati digitalnu komunikaciju u godinama koje dolaze, a za agencije je novi kolega koji glumi da je najpametniji, ne konzumira alkohol i ne smeje se vicevima u kancelariji, a ipak ga svi vole.
Kako se vaša agencija prilagođava brzom razvoju novih tehnologija, posebno kada je reč o veštačkoj inteligenciji i automatizaciji u marketingu?
U srži naše agencije su procesi konstantnog učenja i usavršavanja. Od početka moje karijere, digitalni kanali i alati se menjaju veoma brzo i uspeo sam da ih pratim samo zahvaljujući konstantnoj uključenosti. Tajna je u ranom testiranju i istraživanju i zato se trudimo da uključimo sve alate koje uhvati naš radar još pre nego što postanu mainstream. Кada je u pitanju interni razvoj, naš takozvani „sistem dodate vrednosti“ omogućava stalnu nadogradnju svakog člana tima uz stalnu praktičnu edukaciju. Kada smo kod klijenata, „sistem AdValue” im omogućava „one stop shop”, tj. u sklopu naše ponude nudimo kompletna rešenja, od strategije, osmišljavanja, dizajna, video produkcije, web-a, do plasmana i sponzorisanje na svim kanalima. Ovo nam omogućava da imamo kreativnu kontrolu. U ovom trenutku testiramo alate iz video domena i mogu samo da kažem da se tehnologije kreću brzinom većom od propisane, a nema propisane.
Koji su vam ciljevi za sledećih nekoliko godina? Kako planirate dalje širenje agencije i na kojim tržištima vidite najviše prilika?
Cilj nam je da imamo više regionalnih klijenata, jer se ovo dokazalo kao uspešna formula u poslednje tri godine. Cilj nam je da klijentima obezbedimo efikasan uvid u pipeline njihovih projekata, što bismo želeli da ponudimo kao rešenje i ostalim agencijama u regionu. To će omogućiti optimizaciju resursa agencije, a istovremeno će dati mogućnost klijentu da bude uključen i da aktivno prati realizaciju uz vlastiti input. Naš razvoj u državama bivše Jugoslavije definitivno vidimo kao vrstu sigurnog rasta, dok je razvoj na tržištima EU i SAD nešto što će se odvijati sporijim tempom.
Koji su najčešći izazovi sa kojima se suočavate u radu sa klijentima, posebno kada radite na novim tržištima?
Što se tiče izazova, oni su najčešće slični i na domaćem i regionalnom tržištu. Kada započinjemo saradnju, važno nam je da nađemo zajednički jezik i da pratimo zajednički cilj sa klijentom. Uvek je dobro raditi sa kompanijama koje u timu imaju bar jednog iskusnog marketera sa kojim se razumemo. Što se tiče našeg pristupa, ono što radimo je temeljna analiza tržišta, pravila i propisa, ponašanja potencijalnog targeta i konkurentskih aktivnosti. Ovaj proces započinjemo još pre nego što potpišemo ugovor sa klijentom, još u pitch fazi, a nastavljamo ga i u prvoj fazi saradnje – ukoliko pobedimo, naravno. Ako ne pobedimo, nismo razočarani, zato što smo svakako naučili nešto više o tom tržištu i industriji, a znanje se može beskonačno koristiti, tj. možda se može primeniti na rešenje za neku drugu industriju ili tržište.
***U pisanju ovog intervuja nije bila korišćena AI tehnologija.