Vladimir Mitrović, Creative Director u agenciji Ovation BBDO, govorio je za treće izdanje Marketing mreža magazina o svojoj profesionalnoj karijeri, na koje uspehe je najponosniji, zašto je medicinu zamenio idejama i da li se kreativci „lože“ na nagrade.
Od lekara do jednog od najnagrađivanijih kreativnih direktora u Srbiji… Kako je započela Vaša karijera u advertisingu?
Pa da, završio sam medicinu davno – “during the war” – što bi rekao Albert iz Mućki. Upisao sam je sa sve onim roditeljskim “da imaš zanat u rukama” blagoslovom, završio, upisao specijalizaciju i shvatio da u rukama imam malo više teorije nego praktičnog znanja, a i neke druge stvari su počele da me intresuju u životu. Bilo je i do mene i do medicine, raskid je bio obostran. Amaterski sam se u to vreme bavio dizajnom, pa sam probao da odem na tu stranu i promenio par firmi i agencija pre nego što sam došao u Ovation. I taman kada sam se tu pronašao i pomislio da sam ostavio medicinu iza sebe, naša draga sekretarica Verica je, na poziv klijenta, koji me je jedno jutro tražio, odgovorila – “Aaa, doktor još nije stigao”. I tako je i ostalo, ali trudim se da ne glumim doktora na poslu. OK, izuzev jednom kada se kolega u kuhinji zagrcnuo pomfritom, pa smo se bacakali po kuhinji u Hajmlihovom zahvatu, sve dok pomfrit, u filmskom slowmotion-u, nije izleteo. Stajali smo nas dvojica sluđeni tako neko vreme, valjda nismo bili ni svesni šta se desilo. Razmenili par “Šta ima kod tebe? Ništa… Kod tebe?” rečenica i razišli se. Poklonio mi Zippo upaljač sutradan. Još ga čuvam. I to je to, što se tiče medicine. Ima pravih doktora. Ja sam izabrao ovo drugo.
Da li je advertising Vaš dream job i zašto?
Ne znam, iskreno. Zapravo ne znam da li je “dream job” najbolji opis. Naravno da volim ovaj posao i on me okupira danas isto kao i prvog dana. Uvek me je privlačila kombinacija disciplina u jednom poslu i mislim da baš iz tog razloga toliko uživam baveći se baš ovim. Kombinacija strateškog, planskog, konceptualnog razmišljanja, kombinacija vizuelnog i izrečenog, a sve sa ciljem da, na primer, jedan brend dobije svoj identitet i propriča, i da kada progovori ne lupi nešto glupo ili banalno, pa da ga bude blam od ostalih brendova. Bavljenje različitim temama, iz različitih oblasti, nešto je što ovaj posao meni čini jako zanimljivim. Ne znam da li je dream, ali je sigurno job kome se radujem svaki novi put.
Koji profesionalni izazov vam je bio najteži u karijeri i kako ste ga prevazišli?
Mislim da je to bilo postizanje i održavanje kontinuiteta kvalitetnog rada. Izolovani uspesi mogu lako da vas zalude, zaglupe i pretvore u “velikog stručnjaka”, koji više ni ne razmišlja šta mu je sledeći korak, ali zato jako dobro zna da iskomentariše svačiji drugi. Odnosi poverenja i profesionalnog poštovanja grade se vremenom i dolaze isključivo kroz posvećenost i, naravno, dobre rezultate. U Ovationu to je normalno stanje i puno smo vremena i truda posvetili da tako i bude. Imamo tremu pred svaki novi posao kao da je prvi, jer nam je stalo. Ako nema treme nema ni strasti, a onda je uglavnom sve ravno. A ravan EKG baš i nije dobar znak.
Ko ili šta je najviše uticalo na Vaš profesionalni put?
Ljudi sa kojima sam sarađivao kada sam počinjao, moji prvi kreativni direktori i moje kolege od kojih sam učio i o poslovnom, i o kreativnom delu ovog posla. Isto tako, i ljudi koje nikada nisam upoznao, kreatori nekih velikih svetskih kampanja koje su me inspirisale. Ma taj početak u svakom poslu može da ode na dve strane. Ako vas nešto interesuje, onda gledate, učite, intresujete se. Vremenom se nakupi i znanja i pravog samopouzdanja, i onda kad nešto kažete, osetite i sami da to ima težinu. Ne treba se plašiti ni grešaka ni povremenog “lupetanja”, kao što se i meni dešavalo, ako iz toga nešto naučite. Proces je, ali zabavan. Advertajzing je skup veština, primenjenih u cilju poboljšanja nečijeg biznisa, ali je istovremeno i igra, i te dve stvari moraju da funkcionišu paralelno. Najlepše od svega je kada vidite da i ljudi, sa kojima radite, osećaju isto. Društvene igre ne možete igrati sami.
Na koji uspeh u karijeri ste najponosniji? Zašto?
Na izgrađene odnose. Zato što zahtevaju najviše truda i posvećenosti. Mislim i na odnose unutar agencije i odnose sa klijentima. Ponosan sam i na činjenicu da u našoj agenciji veliki broj ljudi radi preko 10 godina. To je fenomenalan osećaj, jer je rad u takvoj atmosferi brži, lagodniji i impulsivniji. Takođe, i novi ljudi koji dolaze lakše prihvataju duh i atmosferu Ovationa, jer je osete bukvalno sa vrata.
Stojite iza velikog broja kampanja koje su osvajale domaće i regionalne nagrade. Ali koja od njih ima posebno mesto u Vašem srcu i za koju kažete “teško da ćemo ovo više ikada ponoviti”?
Ima dosta kampanja na koje smo u Ovationu ponosni i koje često pominjemo. I da, one su osvajale i domaće i regionalne nagrade. Tu su kampanje za Munchmallow, Nectar, UniCredit Banku, Marbo, Unicef, Converse i mnoge druge brendove, ali nikada ne bih izgovorio da “ovu nećemo ponoviti”. U Ovationu gledamo na svaki novi projekat kao mogućnost za potencijalno najbolji do sada. Volimo mi našu vitrinu sa nagradama, ali lako ćemo uzeti veću, kada bude trebalo.
Gde pronalazite inspiraciju za kreiranje kampanja? Da li su ideje stvarno svuda oko nas i kako ih prepoznati?
Floskula “ideje su svuda oko nas” je, kao i većina floskula, zapravo tačna. Inspiraciju tražite svuda, u filmovima, slikama, knjigama, novinskim člancima, postovima, ljudskoj psihologiji, ličnoj psihologiji, kolektivnom iskustvu, ličnom iskustvu, mašti… Pa svuda realno. Ali, nije fora samo u traženju inspiracije, fora je u spojevima – da li inspiracija koju nađete radi za zadatak koji imate pred sobom. Ideje koje brend samo formalno uključe u realizaciju, bez razmišljanja koliko taj isti brend može da profitira od te ideje, promašene su. Dobru ideju ćete uvek lako prepoznati, jer kada je smislite, odmah će krenuti da vam se otvaraju svi mogući kanali komunikacije. A i realno, prići će vam neko ko nema veze sa ovim poslom i reći će – “e, super ti ona ideja”. I to negde i jeste poenta. Ovo je komercijalan posao i ako vam publika ostane samo među prijateljima i kolegama, biće Pirova pobeda.
foto by Vladimir Milivojević Boogie
Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.
*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.