today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Digitalni PR i zašto je važan

REGION – Hrvatska udruga za odnose s javnošću je nedavno na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu organizirala osmo specijalno izdanje Carpe Diema na kojem je bilo reči o digitalnom PR-u i komuniciranju na društvenim mrežama. Gosti su bili stručnjaci za društvene mreže i online PR – Barbara Slade i Željko Riha koji su u gotovo tri sata na brojnim primerima objasnili važnost prisutnosti brenda na društvenim mrežama te pokazali kako polako ali sigurno graditi kvalitetnu online zajednicu i ojačati brend.

Šta je digitalni PR?
U današnje vreme život bez interneta je nezamisliv. Tamo se iz minute u minutu događaju brojne interakcije putem e-maila, aplikacija i društvenih mreža. Promene se odvijaju rapidnom brzinom, stoga ukoliko želite biti u toku, online prisutnost je imperativ, ali i neprestana edukacija i istraživanje novih trendova. Jedna internetska minuta broji na hiljade preuzetih aplikacija ili postavljenih fotografija, a na milione poslanih e-mailova ili stotine novih otvorenih korisničkih računa na društvenim mrežama. U Hrvatskoj čak 60% populacije koristi internet, a od ukupno 900 miliona korisnika Facebooka u svetu, na našu zemlju ih otpada 1.400 miliona. Sa Twitterom je dosta slabije, koji trenutno broji tek 20-ak tisuća korisnika u Hrvatskoj. Takođe, prema istraživanjima internet je na prvom mestu kada govorimo o poverenju u medije, a slede ga TV, dnevne novine i radio.
Brojke nam ukazuju na ogromnu važnost interneta, a pojavom društvenih mreža došli su i neki novi trendovi koji menjaju dosadašnje marketinške ali i društvene navike. Kako je Barbara Slade u samom uvodu predavanja istaknula “Danas je važno što ljudi žele i traže, a ne šta stručnjaci misle da bi ljudi trebali tražiti”. Klasični oblici marketinga, promocije i PR-a polako ostaju iza nas, a došlo je doba za drugačiji i personalizovani pristup prema potrošačima u obliku digitalnog PR-a. Njegova uloga je brendiranje, informiranje, marketing i krizno komuniciranje. Da bi to postigli prvi korak je prisutnost na društvenim mrežama, no ona nije dovoljna već je potrebno imati i online strategiju.
Pri kreiranju i realizaciji online strategije važno je osluškivati želje i potrebe publike. To je posao community menadžera koji je zapravo one-man-band te ujedinjuje: PR-ovca, marketinškog stručnjaka i korisničku službu. On je prva osoba sa kojom se publika upušta u komunikaciju, odgovara na sve upite, pohvale i negativne komentare, rešava krizne situacije i zato je važna snalažljivost u svakom momentu te spremnost na sve. Komunikacija na društvenim mrežama je interaktivna i bitan je dijalog, stoga se tako treba i postaviti prema publici, a ukoliko dođe do krizne situacije uvek treba delovati proaktivno: biti brz, priznati grešku i izviniti se jer iskrenost i transparentnost su ono što publika traži na internetu. Svaka laž i pokušaj izvlačenja biće trajno zabeleženi i pratiće vas kao sena.

Društvene mreže u praksi PR-a
U drugom delu predavanja Željko Riha dao je konkretne primere reagovanja u kriznim situacijama. Takve neprijatne trenutke na društvenim mrežama prema studiji Bursona i Marstellera očekuje 79% biznismena, a 49% smatra da su ih digitalne komunikacije učinile ranjivima na društvenim mrežama. Kriza vreba iza ugla i može se dogoditi u bilo kom trenutku. Česta greška community menadžera je ignorisanje profila na društvenim mrežama nakon radnog vremena ili vikendom. No, zaboravljaju jednu bitnu stvar, a to je da se komunikacija odvija neprestano – bez obzira jeste li vi prisutni ili ne. Zato je važno biti spreman, no spomenuto istraživanje pokazuje da tek 50% ispitanih ima komunikacijski plan za krizno komuniciranje. Da je to krivi potez Riha je pokazao na primerima nekoliko velikih svetskih brendova koji su svoju nepripremljenost i ignorisanje moći društvenih mreža skupo platili.
United Airlines studija slučaja iz proleća 2008. najbolje pokazuje ogromnu moć društvenih mreža. Pevač Dave Carroll putovao je United Airlinesom i kada je stigao na odredište prilikom skupljanja prtljaga dočekala ga je slomljena gitara. Nakon što je devet meseci u komunikaciji s njihovim zaposlenima pokušao doći do naknade štete koju su mu učinili dobio je odgovor “…zato i potpisujete izjavu o odricanju od odgovornosti prevoznika”. Revoltirani Dave okupio je ekipu i novu gitaru te snimio spot u kojem je kroz rimu iskritikovao United Airlines. Snimak je stekao veliku popularnost na Youtube-u, a njegov autor u svetskim medijima dao je preko 200 intervjua. United Airlines je imao ukupnu štetu od 208 miliona američkih dolara zbog otkazivanja brojnih ugovora. Dobri primeri su Blackberry ili FedEx koji su u vrlo kratkom roku reagovali na krizne situacije i to na onim kanalima na kojima su im se korisnici i obratili sa svojim nezadovoljstvom – na Youtube-u. Ovi primeri su dobri jer su odgovori stigli brzo, a korisnicima su se obratili sami direktori kompanije, a ne PR menadžeri. Iskrenim nastupom i izvinjenjem uspeli su sprečiti dalje širenje krize koja je kao u slučaju United Airlinesa mogla prouzrokovati kobne štete brendu. U Hrvatskoj je Velebitsko pivo primer lošeg kriznog komuniciranja, a ujedno je i školski primer koji pobija čestu zabludu kako je svaki PR, dobar PR. Da je vlasnik imao okupljen tim PR stučnjaka koji bi ga savetovali, cela priča ne bi otišla u pogrešnom smeru i postojao bi odgovor na grupu čiji je naziv Say NO to Velebitsko.

Zašto biti na društvenim mrežama?
Odgovor na pitanje zašto biti prisutan na društvenim mrežama može se sažeti u jednoj kratkoj Rihinoj izjavi: ljudi pričaju o vama upravo sada! Aktivnosti na online stranicama, blogovima, društvenim mrežama itd. odvijaju se brzo i teško ih je kontrolirati ako i sami niste deo te zajednice. Kritike i dezinformacije šire se brojnim kanalima većom brzinom od pohvala, a na njih je potrebno reagovati, zaustaviti ih i sanirati štetu.
Želite li da vaš brend uspe, tada se morate prilagoditi novim trendovima i zahtevima publike. To konkretno znači da ako ste zaposleni u PR agenciji prilikom slanja saopštenja za javnost nećete na sve kanale slati identičnu objavu nego ćete je prilagoditi posebno za štampu, a posebno za web, društvene mreže… Važno je prilagoditi se niši kojoj se obraćate. Kod digitalnog marketinga poenta nije u napadnoj prodaji i guranju proizvoda ili usluge već u stvaranju dugoročne i dvosmerne veze između brenda i potrošača, a ta veza je prožeta poverenjem i transparentnim radnjama. To ćete postići tako što ćete negovati kvalitetnu komunikaciju sa svojom publikom i polagano graditi uglednu reputaciju, jer krajnji cilj je samoinicijativno deljenje vašeg sadržaja od strane korisnika – a kome oni najviše veruju nego jedni drugima?

*Statistički podaci preuzeti su iz prezentacije sa predavanja, a možete je pogledati ovde.

Izvor: InPublic

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!