today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Digital Element: Kako lažne vesti otežavaju borbu protiv virusa u Srbiji?

Kao sve zemlje sveta, i Srbija je morala postati žrtva određenih dezinformacija vezanim za virus korona.

Pošto Srbija nema veliku populaciju, širenje lažnih vesti u njoj može potencijalno imati veći odjek nego u sistemima gde je toj vesti potrebno više vremena da se raširi. Na društvenim mrežama su se najpre pojavile cirkularne poruke koje su širile dezinformacije vezane za sam virus i njegovo preživljavanje na određenim temperaturama ili površinam, a kasnije su se pojavile poruke koje eksplicitno šire paniku tako što govore ljudima da ne izlaze iz kuće, kao na primeru ispod. Naime, u ovoj cirkularnoj poruci autor direktno optužuje NATO savez da avionima zaprašuje Srbiju određenim gasom koji izaziva trovanje (virus) nakon čega nastaje smrt. Pored toga što je izuzetno lako proveriti ovu lažnu informaciju, gas sarin spada u hemijsko oružje na nervnoj bazi koje izaziva ozbiljne posledice po čitavo telo. Ipak, neminovno je da će se kod određenog broja lakovernih ljudi vođenih strahom od prošlog bombardovanja i nepoverenjem prema zavničnim informacijama stvoriti dodatna doza nepotrebne uspaničenosti.

Izvor: Fejsbuk

Koliko su zapravo ove poruke opasne govori i to da su se u pojedinim cirkularnim porukama anonimni autori pozivali na rođake ili prijatelje doktore koji preporučuju određene lekove. Tako se u prvoj poruci ispod može videti da je neko delio savete kako koronu leči askorbinska kiselina i vitamin C, što naravno medicina demantuje. U drugoj poruci autor se poziva na informacije iz Izraela koje tvrde da lek postoji, a to je limun u kombinaciji sa sodom bikarbonom, što nema nikakve veze sa medicinom. Ovakve poruke neće proći kod građana koji se odgovorno informišu, ali uvek će postojati određeni broj ljudi u društvu koji je podložan informacijama iz neproverenih kanala i koji će poruke dalje širiti verujući u njihovu istinitost zbog toga što im je to poslao rođak ili prijatelj.

Izvor: Fejsbuk

Narodni poslanici su ljudi od velike društvene odgovornosti. Nažalost, oni često ne proveravaju svoje izvore. Tako je narodni poslanik Boško Obradović na svom Tviter nalogu koji prati oko 46,000 ljudi izazvao paniku objavljivanjem slike o kampu za pacijente na Avali, dok je slika zapravo nastala u Italiji. On je svoju objavu kasnije obrisao, što nije sprečilo ljude da stvore dodatno nepoverenje prema zvaničnim informacijama. Ovakva objava šalje dve poruke: 1. da država očekuje nagli porast broja zaraženih o kojem ne obaveštava javnost unapred, i 2. da u tajnosti sprovodi određene mere. Obe poruke će u ovako kritičnim trenucima izazvati dozu straha i nepoverenja prema zvaničnicima i doktorima koji komuniciraju korake u borbi protiv virusa krona.

Izvor slike: portal Raskrikavanje

Opasnost širenja ovakvih i sličnih vesti prepoznali su i nadležni organi Srbije. Tako je širenje nereda i panike na internetu kažnjivo zakonom i zbog toga su neke osobe već privođene. Prošle nedelje je u javnost došla inoformacija da neće više biti goriva na pumpama što je odmah uspaničilo građane koji su otrčali do obližnjih pumpi i napravili zastoje. Informacija je ubrzo demantovana, a osoba iz Beograda koja je tu lažnu vest proširila je privedena. Bez obzira, vest je izazvala nepotrebnu paniku i pozivala ljude da izlaze napolje što je suportno od saveta lekara koji se trude da smanje broj ljudi na ulicama.

Izvor: Blic

Jedna od rastućih lažnih vesti jeste teorija da su 5G mreže zaslužne za širenje virusa. Ova lažna vest je otišla toliko daleko da su neki korisnici mreža ubeđeni da na teritorijama pokrivenim 5G mrežama dolazi do najviše oboljenja. Čak je ova teorija povezana sa lokacijom Beogradskog sajma na kome je trenutno smeštena privremena bolnica. Ova vest je demantovana od mnogih izvora, a glavni argument je taj da 5G mreža postoji na mnogo više lokacija od onih koje se smatraju „žarištem“ virusa korone.

Izvor: Twiter

Izvor: Twiter

Dok se doktori i zvaničnici bore svakodnevno da spasu živote, lažne vesti vezane za uzroke i lečenje virusa korona mogu samo otežati njihov posao. Pored toga što moraju na dnevnom nivou da komuniciraju sledeće poteze države, potrebno je da izdvoje vreme kako bi demantovali lažne vesti i apelovali na ljude da budu oprezni kada su u pitanju informacije koje dolaze sa interneta. Zbog toga je bitno da budemo dodatno odgovorni.

Kako se zemlje sveta bore protiv lažnih vesti u doba korone?
Kako je ceo svet upoznat sa negativnim posledicama lažnih vesti, države i svetske organizacije pokrenule su razne mehanizme kako bi se protiv njih borile. Velika Britanija oformila je tim za borbu protiv dezinformacija (Counter Disinformation Unit). Ovaj tim će blisko sarađivati sa kompanijama društvenih mreža i ekspertima za komunikacije kako bi maksimalno umanjila njihov štetni efekat. Sa druge strane, SAD su otišle korak dalje, gde je FBI označio širenje teorija zavere i lažnih vesti kao potencijalni „domaći terorizam“. Sa epidemijom virusa korona, mnoge države jačaju svoje sajber kapacitete, a u Srbiji su do sada uhapšene 4 osobe zbog širenja panike i lažnih vesti. Da je ovo veliki problem shvatile su i Svetska zdravstvena organizacija koja redovno demantuje određene teorije o lečenju korone na svom sajtu dok ujedno pokušava da informiše ljude o koracima zaštite. Upravo ovde stupaju na snagu mediji koji se bave pravilnim informisanjem kao i analizom lažnih vesti. BBC na primer redovno izbacuje tekstove o lažnim metodama lečenja kao i izjave eksperata koji to demantuju. BBC takođe daje savete ljudima kako da se zaštite od lažnih vesti i kako da ih prepoznaju. U takvim situacijama je izuzetno bitno na koji način država komunicira svoje poteze, kao što u primeru ispod radi britanska vlada. Ovde se vidi da nakon što je poslala oficijalnu informaciju na mobilne telefone svojih građana, država ih upozorava da je to jedini zvanični kanal komunikacije, kao i da su poruke iste sadržine koje dolaze sa drugih kanala lažne.

Izvor: Twiter

U Srbiji postoji ozbiljan odaziv određenih medija koji na dnevnom nivou odgovorno prate i proveravaju istinitost vesti vezanim za korona virus. Sajtovi kao što su Raskrikavanje, Cenzolovka i Fake News Tragač svakog dana otkrivaju desetine takvih vesti i objavljuju to na svojim sajtovima. Vlada Srbije je pokrenula svoje akcije vezano za suzbijanje lažnih vesti. Ona stalno apeluje da prvo treba slušati struku i zvanične kanale za informisanje kao što su sajt države Srbije www.covid19.rs ili brojevi telefona na koje građani mogu da se jave. U poslednjih par dana Vlada je pokrenula akciju kao što je ova na slici ispod, gde apeluje na građane da budu odgovorni i da ne slušaju lažne savete na internetu, već da se isključivo obrate nadležnim institucijama za sve potrebne informacije.

Izvor: Vlada Srbije

Digitalne kompanije su takođe u prvim redovima borbe protiv lažnih vesti. Naime, one nude ekspertize u domenu analiziranja i monitoringa društvenih mreža koje individualni korisnici na prvu loptu ne mogu da primete. Koristeći svoje digitalne programe i alate, kompanije u moru velikih podataka mogu da izdvoje informacije od interesa mnogo pre nego što one postanu opasne ili vidljive. Efikasno korišćenje ovih alata može dodatno olakšati i ublažiti negativne posledice koje lažne vesti mogu da naprave državi, kompanijama i javnosti u ovim kritičnim trenucima.

Sa druge strane najveća odgovornost je upravo na nama, običnim građanima, koji na dnevnom nivou dolazimo u kontakt sa svakakvim sadržajem na internetu. U našim rukama je da budemo pažljivi i odgovorni, da biramo šta ćemo objavljivati na društvenim mrežama i šta ćemo slati našim prijateljima, kao i da prijavljujemo lažne informacije i da se protiv njih borimo koliko je to u našoj moći. Samo na taj način možemo smanjiti pritisak na naše zdravstvene radnike i intitucije koje pokušavaju da smanje posledice ove epidemije.

*U narednim nedeljama samo na portalu Marketing mreža čitaćete kvalitetnu seriju tekstova – analiza na temu korona virusa i njegovog uticaja na advertising industriju (powered by Digital Element).

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!