Oko gotovo svakog rođendana, godišnjice ili značajnijeg datuma zapitamo se gde smo bili u isto vreme pre godinu dana ili više. Nije drugačije ni kad se dočekuje Nova godina ili proslavlja godišnica kompanije. I zaista, gde smo bili tada ili možda bolje da pitamo kakvi smo bili?
Pre 15-ak ili više godina, došle su nam velike kompanije, buktala je borba klijenata za pozicije na tržištu, a mi smo im pomagali – aktivno učestovali u njihovim bitkama. Smišljali smo nove i maštovite načine da ih promovišemo, predstavimo kao bolje i najbolje. TV nam je pomagao, jer je formula bila jednostavna: „Svi gledaju TV“. Reklame su se emitovale, a plaćali smo koliko su bile u programu. I svi smo bili puni ideja, elana, ali i uspeha.
Kako je vreme odmicalo, shvatili smo ili priznali da to nije dovoljno, da nas ne gledaju baš svi, bar ne onoliko pažljivo koliko je nama trebalo. Odlučili smo biti pametniji i početi plaćati gledaoce, a ne sekunde. Borili smo se s medijima, objašnjavali klijentima i dobili bitku. Klijenti su bili zadovoljni, a mi i iz agencija i srećni i ponosni.
TV stanice su te koje nisu bile baš najsrećnije, jer više nije bilo dovoljno da reklame dugo traju, trebao bi ih neko i gledati. Neki su se odlučili privući gledaoce kvalitetnijim programima, ali ta finansijska jednačina nije funkcionisala.
Radije bismo da su uložili u programske sadržaje, ali smo „otimajući se“ međusobno za klijente ipak fokusirali na ostvarenje deflacije na TV stanicama. Mediji su se (opravdano ili ne) odlučili boriti s našim deflacijama i uveli nam nova pravila. Pristali su da plaćamo gledaoca, ali isti gledalac je skuplji ako nas vidi u večernjem terminu nego ujutro uz kafu ili ako gleda seriju a ne dokumentarni program… I ne možemo se buniti, jer tu su bitku dobili kako bi sebe očuvali.
Vratimo se na pitanje gde smo i kakvi smo sada. Napredovali jesmo, u ravni smo s razvijenim i naprednim tržištima, pariramo svetskim velesilama. Klijenti su prihvatili naše ideje, ali da li smo drugačiji u odnosu na vreme kad smo bili „mali i nerazvijeni“. I dalje smo tu zbog klijenata, no sada su na ceni matetematičari, koji će naći najefikasniju računicu, a u drugi plan su „pali“ kreativci i vizionari, koji bi nas trebali voditi dalje.
Ceo tekst pročitajte OVDE.
Autor teksta: Mirela Čamo, Direct Media Bosna i Hercegovina