Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Vanja Cvetkov, Business Director, Cheil Centrade Adriatic.
Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
Prethodna godina je možda bila najizazovnija u poslednjih deset godina, međutim mislim da će se posledice svih inovacija i promena videti tek u narednom periodu. Nakon što smo smo se dve godine suočavali sa promenjenim navika potrošača nakon pandemije, usledila je ekspanzija AR, razgovora o metaversu i NFT-iju. Brendovi su zalazili na ovu teritoriju i mogli smo da primetimo nekoliko uspešnih kampanja i projekata, međutim tek naredne godine ćemo biti svedoci toga da više nećemo moći da ignorišemo sve promene. Sada se jednostavno promenilo sve od potrošača, njihovih očekivanja i navika, do komunikacije brendova i same tehnologije koje koristimo.
Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
Potpunu promenu narativa u komunikaciji su zapravo pokrenuli oni od kojih najmanje očekujemo: ljudi koji su mladi i bez profesionalnog iskustva, ukratko – TikTok influenseri. Ekspanzija novih platformi i razvoj influenser marketinga je tema za sebe, ali je zanimljivo posmatrati koja je najvažnija tačka njihovog uspeha od koje brendovi i kompanije mogu da uče. Rekao bih da je to činjenica da mladi ljudi kada vide promenu odmah je iskoriste, ne čekaju nikog da uradi to pre njih i nemaju strah od neuspeha. Ovo je važno upravo zbog aktuelnih promena koje mnogi u industriji samo posmatraju i čekaju da se neko prvi suoči sa njima.
Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u agenciji/kompaniji)?
Verujem da ću imati priliku da vidim u celoj industriji kako se polako usvaja model rada i poslovna strategija koju smo mi usvojili i razvili pre dve godine. Naime, fokus naših timova su ispunjenje dugoročnih poslovnih ciljeva naših klijenata, zbog toga smo razvili sistem u kome su timovi različitih ekspertiza strukturirani prema projektima naših klijenata i na taj način kreiramo partnerski odnos i zajedničke ciljeve. Ovaj pristup doprineo je značajnom proširenju naših timova, te je cela agencija u prethodnih godinu ipo dana postala bogatija za još 40 sjajnih eskperata. Verujemo da sada, kao agencija od 118 zaposlenih, možemo da kažemo da smo jedna od najbrže rastućih agencija u regionu.
Trend koji će obeležiti 2023. godinu…
Svi koji smo u svetu digitalnog marketinga osećamo da budućnost uvek kasni. Naglasio bih da pri tome ne mislim na to da region kasni za globalnim dostignućima već na činjenicu da je put od ideje (tj. logičnog razvoja tehnologije), do napretka i konačno njegove šire primene duži nego što se čini. Zbog toga će naredne godine zapravo zaživeti sve tehnološke inovacije koje smo predviđali za prethodnu godinu, a u kojoj će sve operisati u cilju personalizovanog odnosa sa potrošačima.
Od 2023. očekujem…
Da će korisnici moći da budu gde god i kad god u realnom vremenu i bez granica.