Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS, u kojima direktori agencija, direktori marketing i komunikacija ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Stefan Despotović, direktor PR Centra, NIS.
Kako biste ocenili 2022. godinu u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Gde smo, a gde želimo da budemo?
Drugačija, izazovna, u mnogo čemu je, a naročito u industriji u kojoj radim, morala od strane komunikatora da bude „tailor made“, a mnogo manje sa korišćenjem ranijih iskustava drugih ili opštih preporuka. Tako da možda jesmo kao struka odmakli u imidž smislu, međutim, suštinski, prošla godina je više bila godina održanja, a manje strateškog napredovanja generalno.
Ko su changemakeri u advertising industriji u Srbiji?
Nisam direktno u advertajzingu, ali mogu reći da je changemaker u bilo kom poslu, ne samo u komunikacijskom, ne baš tako česta pojava. To je taj neki novi Mesi ili novi Karajan, a toga, složićemo se, nema mnogo. Tako da je changemaker neko ko – unapređuje, donosi novo, daje primer i novi putokaz koji sledite, dok u isto vreme razume i zna sve što se pre njega dešavalo. Zapravo, pronaći ćemo potencijal za changemakere među obrazovanim i mudrim mladim kadrovima u komunikacionoj industriji.
Na koji način doprinosite razvoju struke (lično i kroz svoj rad u kompaniji)?
Svako od nas daje primer. Bez obzira na to u kom sistemu trenutno radimo, svi smo profesionalci sa imenom i prezimenom, i sve što radimo je potpisano upravo našim inicijalima. Naša struka jeste pod pritiskom brzine, površnosti, gubitka interesovanja za suštinu… Kao uostalom i mediji i mnoge druge industrije. Ipak, ako hoćemo da budemo odgovorni, moramo nastojati da zadržimo ozbiljnost u poslu. Naša kompanija je u godinama za nama radila na edukaciji novinara u našoj zemlji za teme iz oblasti energetike, u saradnji sa renomiranim partnerima poput Nacionalnog naftnog komiteta Srbije. To ćemo nastaviti i ubuduće jer iako novi trendovi dovode do toga da sektorsko novinarstvo nestaje, mi sa naše strane moramo učiniti šta je moguće da taj proces usporimo. Takođe, zabluda je da mladi nisu zainteresovani za sticanje znanja i iskustava. Imao sam privilegiju da na nekoliko fakulteta u našoj zemlji održim u toku prošle godine gostujuća predavanja studentima o PR-u u savremenim kompanijama i feedback koji sam dobio je zaista fenomenalan.
Trend koji će obeležiti 2023. godinu…
U našem poslu – mudro biranje strateškog cilja komunikacije, balansiranje, znatno više obraćanja pažnje na kontekst, umerenost i emocija, odnosno empatija. Dalji trendovi digitalizacije i ulaganja u sopstvene kanale komunikacije se podrazumevaju.
Od 2023. očekujem…
Očekujem da ćemo i u 2023, kao i u prethodnim godinama, biti pod uticajem globalnih okolnosti na koje ne možemo da utičemo. Stoga „business as usual“ nije opcija, te će inovativnost, kreativnost i hrabrost koju pokažemo u poslu praviti razliku.