Marketing mreža pokrenula i ove godine seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2020, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Jasna Dugalić, Deputy Managing Director, Direct Media United Solutions.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Šta nas je naučila kriza 2008. a šta kriza 2020.?
Godina je bila izazovna i restriktivna, ali nam je donela rezultate. Donela nam je ogroman rast u načinu rada i u načinu na koji prihvatamo promene kao struka, što je sjajan aset koji će nam tek trebati. Donela nam je i nagrade, a jedna od njih je da smo postali People first kompanija, priznanje koje su nam dodelili sami zaposleni ocenjujući krajnje pozitivno sve što smo kao agencija učinili da amortizujemo prvi talas pandemije i sačuvamo zdravlje zaposlenih, uz održavanje nesmetanog toka rada. Bili smo i kreativni i osvojili Kaktus priznanje za mlade talente, a uz to smo neprestano održavali komunikaciju sa tržištem, shvatajući da kao lider moramo poslati poruke ohrabrenja. Svaka kriza donese nešto drugačije. 2008. nam se desila ekonomska kriza, a ove godine epidemiološka koja je prouzrokovala dubinske promene u načinu življenja, ponašanja, rada, komunikacije, pa posledično i u ekonomiji. Svaka nas nauči nečemu novom.
U našoj struci poznata je fraza „Make the LOGO bigger“. Kad sagledate našu industriju u godini za nama, čime biste zemenili reč LOGO?
Make EARNINGS bigger. Ne zavisiti od jednog izvora prihoda, već pametno investirati u dodatni. Ova čuvena rečenica Vorena Bafeta za sva vremena, primenjiva je na sve industrije, pa i na našu. Umesto reči earnings može se staviti i reč savings, i ova kriza nas je naučila da budemo skromniji u svakodnevnom životu, a dobra kontrola troškova se i za našu industriju pokazala kao jedna od ključnih za opstanak u ovoj godini. Medjutim, smanjivanje troškova dugoročno ne donosi rast. Rešenje je u transformaciji modela poslovanja i usluga. Prošli smo taj proces koji nije bio lak, da bismo danas pod kapom United Solutions mogli da ponudimo rešavanje ne samo komunikacijskih, već i poslovnih izazova.
Kako biste ocenili međuljudske odnose u advertising industriji u Srbiji? Postoji li, po Vašem mišljenju, solidarnost u struci?
Plašim se da na našem tržištu postoji ozbiljan prostor za unapređenje međuljudskih odnosa. A za to je potrebno poverenje. Kod nas je raslo poverenje. Nikad se nismo uljuljkali veličinom i svime što ona nosi, već smo uvek imali odnos poveranja sa partnerima. I to je obostrano – odatle crpimo motivaciju. Volela bih da takvi odnosi budu između svih učesnika na tržištu. Nadam se da smo tu lekciju solidarnosti savladali u pandemijskoj godini i očekujem bolju saradnju na tržištu u godinama koje dolaze.
Na skali od 1 do 10 – koliko je advertising danas cenjena struka u Srbiji?
Dala bih sedmicu našoj struci. Nažalost, krizna vremena nas svode na prostu ekonomiju, tako da svaki vid ekspertize prelazi u drugi plan i sve se svodi na cenu. Treba staviti još veći fokus na ekspertizu, senioriet i zadržavanje u ovom sektoru. Moramo da kreiramo takvo okruženje gde je karijera u advertajzing industriji imperativ, a ne usputno karijerno opredeljenje. Advertajzing je izgubio epitet cool zanimanja jer nema toliko ulaganja, a primat preuzimaju i druge industrije poput IT-ja, ali verujem da će se stvari polako vratiti na staro. Na kraju krajeva, tu smo da ih vratimo. Dok to ne postignemo, bićemo na sedmici.
Od 2021. očekujem…
Da održimo dobru energiju i osećaj zajedništva među zaposlenima i našim partnerima, koji su prevladali u 2020, i pored svih teškoća, i da dobre kampanje i rezultati donesu novi optimizam celom tržištu.