Budućnost PR struke je na društvenim mrežama

Direktor agencije „Executive Group“ Darko Matijašević specijalno za Marketing mrežu govori šta PR stručnjaci treba da urade kako bi proširili svoje delovanje u kompanijama, kako nastupiti prema top menadžmentu, ali i zašto nema zajedničke inicijative PR profesionalaca kako bi se poboljšao položaj struke.

Imaju li kompanije i kompletna javnost poverenja u PR agencije i PR menadžere? Šta mislite, kako PR struka trenutno izgleda u očima drugih?
Relativno mali broj ljudi u Srbiji, koji nije direktno povezan sa odnosima s javnošću, razume šta sve u stvari podrazumeva bavljenje našom strukom i koje ona segmente poslovanja i rada obuhvata. Svakako bi trebalo uložiti napor, te poraditi na edukaciji šire javnosti po ovom pitanju, kao i usmeriti snage ka preciznijem definisanju, boljem razumevanju i izgradnji reputacije PR industrije kod nas, jer se radi o veoma mladoj profesiji.

Na koji nači treba nastupiti prema generalnim direktorima i top menadžmentu i kako ih uveriti da je 80 odsto kompanije u rukama PR profesionalaca i marketinških stručnjaka?
Kada se pogleda struktura vrednosti kompanije i bilansi stanja, dolazimo do zaključka da nematerijalna sredstva predstavljaju najveći deo te vrednosti, uglavnom 70-80 odsto, a neretko prevazilazi 90 odsto. U nematerijalnim vrednostima nalazi se vrednost brenda i „goodwill“ koji bi se mogao poistovetiti sa reputacijom. Činjenica da je gotovo 80 odsto vrednosti kompanije u rukama PR i marketinških stručnjaka veoma je dobra početna pozicija za uveravanje generalnog direktora koliko je ovaj deo poslovanja važan za celokupno poslovanje kompanije. Neophodno je definisati našu profesiju na pravi način, jer mi se zapravo bavimo upravljanjem vrednosti, a ne „pravljenjem kampanja“, to su samo alatke u našem poslu.

Šta konkretno PR profesionalci mogu i treba da urade kako bi proširili svoje delovanje u kompanijama?
Potrebno je ponašati se preduzetnički, razmišljati o dodatnim aktivnostima i na taj način proširiti okvir delovanja, jer će više zadataka i odgovornosti doprineti rastu i uspehu poslovanja same kompanije. Odnosi sa vladom su od ključne važnosti za svaku kompaniju. Valjalo bi sugerisati da PR sektor preuzme ovaj segment poslovanja, jer je to posao kojim bi trebalo da se bave isključivo PR profesionalci koji poznaju sve elemente i važnost ovog vida komunikacije. Digitalna komunikacija, takođe, predstavlja važnu oblast komunikacije sa javnostima i trebalo bi da bude u okviru PR-a. To je u suštini dvosmerna komunikacija sa javnošću, koja traje 24 časa, sedam dana u nedelji. Iako je PR sektor deo kompanije, nju treba istovremeno posmatrati i kao klijenta i kao investitora. Stoga, neophodno je jasno odrediti merljive indikatore uspeha, kako bi se evaluirao rad na kraju određenog perioda. Ukoliko se u tome uspe, PR sektor će se posmatrati kao deo koji doprinosi vrednosti cele kompanije.

Zašto, po Vašem mišljenju, nema zajedničke inicijative PR profesionalaca da se poboljša položaj struke, da se suprostavi izazovima, odnosno zašto svako „vuče na svoju stranu“?
Naša struka se ozbiljnije počela razvijati tek od 2000. godine, tako da se još uvek konstantno menja, zbog čega je često nejasno percipirana u javnosti. Jedan od naših ciljeva jeste da radom, stručnošću i edukacijom demistifikujemo percepciju PR branše, kao i da stalnim usavršavanjem unapredimo njenu poziciju. Verujem da kolege iz drugih agencija, takođe, deluju u ovom pravcu na svoje načine. Ne bih rekao da svako vuče na svoju stranu. Smatram da se svako bavi razvojem i uticajem svog poslovanja i na taj način svi nekako doprinosimo konkurentnosti tržišta. Međutim, činjenica je da ne postoji ujedinjena inicijativa po ovom pitanju koja bi uticala na poboljšanje percepcije o našoj struci u našoj javnosti. Poslednja konferencija Društva Srbije za odnose sa javnošću je dobar primer okupljanja svih relevantnih aktera u PR industriji na jednom mestu.

Kako vidite PR struku za pet godina? Da li možemo da očekujemo da ćemo dobiti zasluženo mesto u UO?
U poslednjih nekoliko godina, a svakako da to ima veze sa početkom i trajanjem globalne ekonomske krize, kompanije u Srbiji jasnije su uočile značaj korporativnih komunikacija i važnosti koje PR ima za celokupni uspeh kompanije, svakodnevnog poslovanja, njene rezultate i kreiranje komparativne prednosti. Takođe, potrošači se, zbog prezasićenosti tržišta koje kao takvo kreira izvesno nepoverenje, više oslanjaju na integritet i vrednosti kompanija. Zbog svega navedenog, naša profesija kreće se u jednom novom pravcu koji zahteva strateški pristup komunikacijama i to u vidu integrisanog komunikacijskog miksa – dakle, kreiranje sinergije u oblasti PR-a, oglašavanja i digitalnih komunikacija. Ovaj novi pravac je već naša realnost, i verujem da će ova matrica samo da se razvija i dobija nove dimenzije u narednim godinama. Živimo u vreme brzih promena, odavno je već razvoj novih tehnologija iz srži promenio načine i kanale komunikacija. Pogledajte samo značaj onlajn komunikacija i društvenih mreža.
„Executive group“ je na vreme prepoznao ove promene, a samim tim i prilike. Još od 2008. godine delujemo kao agencija za integrisane komunikacije što podrazumeva pružanje usluga iz domena marketinga i oglašavanja, kao i digitalnih komunikacija i internet marketinga gde beležimo konstantan rast, naročito ove godine.

Na koji način će društvene mreže uticati na dalji razvoj PR struke u Srbiji?
Društvene mreže poseduju veliki potencijal za razvoj PR i brend komunikacije i tu zasigurno leži budućnost struke. Strateška i kreativna rešenja i načini na koje se socijalne mreže poput Twitter-a, Facebook-a ili YouTube-a integrišu u komunikacione kampanje i strategije predstavljaju novi izazov PR profesije, a ujedno i veliki prostor za njen dalji razvoj. U skladu sa trendovima, jedan od aspekata našeg delovanja je i kvalitetna ponuda digitalne produkcije koju je agencija „Executive Group“ pokrenula prošle godine. Fokus je, pre svega, na tržišta Velike Britanije, zapadne Evrope i Skandinavije, ali i SAD-a, gde smo pronašli značajne partnere kojima pružamo usluge produkcije na svetskom nivou, po veoma konkurentnim cenama. Rezultat toga nije samo izvoz domaćeg proizvoda već i uvoz najnovije digitalne tehnologije i znanja koja zatim primenjujemo na lokalnom tržištu. Naša vizija je da u budućnosti dostignemo broj od preko stotinu zaposlenih u domaćoj digitalnoj produkciji, koji će iz Beograda kreirati proizvode za čitav svet.

Kompanije polako shvataju da se u takvoj brzoj i integrisanoj realnosti moraju koristiti inovativne komunikacione strategije kako bi povratile poverenje svih prisutnih na tržištu, a upravo tu naša profesija i odnosi s javnošću imaju ključnu ulogu. Stoga, iskreno verujem da će kompanije prepoznati značaj integrisanih komunikacija, i da će se profesionalni PR menadžeri uskoro naći u upravnim odbrima svih kompanija koje žele zagarantovan uspeh.

Autor: Ivana Parčetić


Oceni tekst

0,00 od 5
Loading...

1 komentar

  1. Zašto su važne socijalne mreže na Internetu?

    Jedna od slabosti modernog društva je sklonost ka zaboravljanju i površnost koja osiromašuje i kreira populacije da život posmatraju od danas do sutra.

    Kada se malo uključe sive ćelije i pogleda poneka činjenica dolazi se do jako zanimljivih zaključaka.
    Radiju je trebalo 38 godina da bi dostigao 50 miliona korisnika, televiziji 13 godina, Internet servisima bez socijalnih mreža četiri godine.

    Fejsbuk (Facebook ) je dostigao 200 miliona korisnika za manje od godinu dana.

    12 grama inženjerskog razmišljanja su potrebna da se shvati da treba biti na pravom talasu koji podrazumeva aktivno korišćenje socijalnih mreža.

Komentari